Viktigaste händelserna i medeltidens historia

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem

Inlägg av Lindir » 15 november 2006, 14:30

Fast Folke Filbyter hette han väl snarare ...

Moberg
Ny medlem
Kontakt:

Inlägg av Moberg » 15 november 2006, 23:15

Folke Filbyter hette han nog. Dessutom mindes jag helt fel. Jag måste blandat ihop en källa som beskriver Birger Jarls farfar med en annan som beskriver de tidigaste antagna folkungarna. Birger Jarls Farfar lär ha hetat Bengt Snifel men det är som sagt ett antagande på vaga grunder.

Jag ber om ursäkt för min dåliga källkontroll och lovar att bättra mig i framtiden

/Moberg

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem

Inlägg av Lindir » 16 november 2006, 01:38

Som viktig händelse skulle jag till ovanstående vilja lägga till Skänninge möte 1248 som lade grunden till den Katolska kyrkans ställning i det medeltida Sverige, och då den kanoniska kyrkoordningen genomfördes, Birgittinordens (den enda svenska katolska orden) grundande 1370 samt Uppsala universitets grundande 1477.

Min kandidat till medeltidens svensk är Andreas And (död 1317), domprost i Uppsala under flera decennier i slutet av 1200-talet och början av 1300-talet (han verkade under sju ärkebiskopar!). Han lade på många sätt grunden för den högre svenska utbildningstraditionen. Själv hade han en magistergrad från universitetet i Paris och skänkte därefter både medel och hus för studenterna i såväl Uppsala (Domskolan, som tycks ha varit en blomstrande institution långt innan det första svenska universitetet grundades i Uppsala) som Paris (där hans donation ledde till grundandet av det upsaliensiska studentkollegiet vid Parisuniversitetet, dit många svenska studenter de följande decennierna skulle skickas). Han deltog också som kanonisk expert vid utarbetandet av Upplandslagen, och anses ha haft ett stort inflytande på dess slutliga utformning.

Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 17 november 2006, 10:37

Jag delade Skänninge-diskussionen till en separat tråd.

Mvh Petter

Skriv svar