Korstågen
Korstågen
Hejsan, hoppas jag hamnade i rätt forumdel annars ber jag om ursäkt i förväg.
Jag undrar helt enkelt efter bra romaner som utspelar sig i outremer under korstågen, gärna runt 1200-talet men årtalet är inte det centrala, bara det håller sig runt korstågen.
Som många säkert kan räkna ut så har jag läst Jan Guillous berättelse om Arn, läste böckerna igen för inte så länge sen och blev otroligt intresserad av någon liknande bok. Dock skulle det inte göra något om man istället för att följa de kristna följde tex Saladin, dock helst inte de världsliga riddarna då jag gillar när huvudpersonen är överlägsen (som tempelriddarna framställs av Guillou, vet dock att detta är en överdrift) men ändå ödmjuk.
Främst letar jag efter en roman/novell men är även intresserad av mer faktabetonade och berättande böcker om hur det var på denna tid och plats.
Jag undrar helt enkelt efter bra romaner som utspelar sig i outremer under korstågen, gärna runt 1200-talet men årtalet är inte det centrala, bara det håller sig runt korstågen.
Som många säkert kan räkna ut så har jag läst Jan Guillous berättelse om Arn, läste böckerna igen för inte så länge sen och blev otroligt intresserad av någon liknande bok. Dock skulle det inte göra något om man istället för att följa de kristna följde tex Saladin, dock helst inte de världsliga riddarna då jag gillar när huvudpersonen är överlägsen (som tempelriddarna framställs av Guillou, vet dock att detta är en överdrift) men ändå ödmjuk.
Främst letar jag efter en roman/novell men är även intresserad av mer faktabetonade och berättande böcker om hur det var på denna tid och plats.
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Kontakt:
-
Gutekrigaren
- Medlem
-
Ostrobothnia
- Medlem
- Den stegrande kamelen
- Medlem
- Kontakt:
"Jag är Kerbouchard" av Lous L'Amour är en skönlitterär historia som utspelar sig på den här tiden, och där huvudpersonen är en lite överdrivet begåvad superhjälte av guillouskt snitt. (Om han är ödmjuk minns jag inte, men han är i alla fall en för sin tid ovanligt bildad och beläst man - förutom att han självklart är en jävel på att slåss.) Kanske inte direkt högre litteratur, men vad jag minns (det var många år sedan jag läste den) så var den riktigt underhållande. Jag lånade boken på biblioteket, minns jag, så den har åtminstone funnits att få tag på där, och kanske gör det än. Annars går den säkert att beställa över nätet, men då förmodligen bara på engelska. (I original heter den "The Walking Drum".)
http://www.louislamour.com/novels/walkingdrum.htm
http://www.louislamour.com/novels/walkingdrum.htm
- Den stegrande kamelen
- Medlem
- Kontakt:
En liten snabb sökning gav genast träff på stadsbiblioteket i Karlstad! 
Hej!
Två spontana förslag är dels "Rickard Lejonhjärta" av sir Walter Scott (han som skrev Ivanhoe), kanske lite gammaldags (1800-tal), men helt ok. Dels läste jag "Riddarna på Malta" av Giertz för väldigt länge sedan sen. Jag minns inte exakt var i tiden den låg, men den var i alla fall spännande.
mafalda
Två spontana förslag är dels "Rickard Lejonhjärta" av sir Walter Scott (han som skrev Ivanhoe), kanske lite gammaldags (1800-tal), men helt ok. Dels läste jag "Riddarna på Malta" av Giertz för väldigt länge sedan sen. Jag minns inte exakt var i tiden den låg, men den var i alla fall spännande.
mafalda
Har fått tips om "Korstågen enligt araberna" av Amin Maalouf, någon som hört något om denna bok eller kanske rent av läst den? Man måste ju utgå från att så gott som allt som skrivs om detta är vinklat på ett eller annat sätt beroende på vilken religion skrivaren har, eller åtminstone vart han vuxit upp, så det är säkert intressant att läsa det ur arabernas synvinkel, de får ju nästan aldrig delge sin sida av problemet.
- Djinghis Khan
- Medlem
Araber är en etnisk benämning, inte en religion. Bokens författare Amin Maalouf råkar vara kristen arab från Libanon. Arab är inte liktydigt med muslimthimon skrev:Har fått tips om "Korstågen enligt araberna" av Amin Maalouf, någon som hört något om denna bok eller kanske rent av läst den? Man måste ju utgå från att så gott som allt som skrivs om detta är vinklat på ett eller annat sätt beroende på vilken religion skrivaren har, eller åtminstone vart han vuxit upp, så det är säkert intressant att läsa det ur arabernas synvinkel, de får ju nästan aldrig delge sin sida av problemet.
När jag läste boken reagerade jag mest på att avsnittet om mongolinvasionerna innehöll en del fel. Annars hör det väl till allmänbildningen att läsa Maloufs bok om man nu vill studera korstågen till Det heliga landet. Finns nog att låna på de flesta bibliotek
/M