Korstågen

Skriv svar
thimon
Ny medlem

Korstågen

Inlägg av thimon » 23 september 2006, 08:33

Hejsan, hoppas jag hamnade i rätt forumdel annars ber jag om ursäkt i förväg.

Jag undrar helt enkelt efter bra romaner som utspelar sig i outremer under korstågen, gärna runt 1200-talet men årtalet är inte det centrala, bara det håller sig runt korstågen.

Som många säkert kan räkna ut så har jag läst Jan Guillous berättelse om Arn, läste böckerna igen för inte så länge sen och blev otroligt intresserad av någon liknande bok. Dock skulle det inte göra något om man istället för att följa de kristna följde tex Saladin, dock helst inte de världsliga riddarna då jag gillar när huvudpersonen är överlägsen (som tempelriddarna framställs av Guillou, vet dock att detta är en överdrift) men ändå ödmjuk.

Främst letar jag efter en roman/novell men är även intresserad av mer faktabetonade och berättande böcker om hur det var på denna tid och plats.

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 23 september 2006, 10:17

Hej och välkommen! Behöver böckerna vara på svenska, eller går det bra med engelska?

thimon
Ny medlem

Inlägg av thimon » 23 september 2006, 10:19

Tack så mycket.

Svenska är väll att föredra men inte allt för avancerade böcker på engelska skulle också fungera.

Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 23 september 2006, 15:14

Dick Harrison har ju skrivit "Deus vult" om korstågen. Har inte läst den själv, men det kanske kan vara något?

Mvh Petter

thimon
Ny medlem

Inlägg av thimon » 23 september 2006, 18:53

Ja möjligtvis, dock skulle jag helst läsa om korstågen i Outremer, detta handlar väll mest om att döda redan kristna på andra sidan östersjön.

Men alla förslag uppskattas hittade en och annan intressant bok av Dick Harrison som ja kanske kan sätta tänderna i, t.ex. den om Birger Jarl.

Ostrobothnia
Medlem

Inlägg av Ostrobothnia » 24 september 2006, 16:21

Början av "deus vult " behandlar nog norska och danska korstågsfäder till medelhavet, men merparten tar nog upp den närmre belägna korstågsarenan.

Användarvisningsbild
Den stegrande kamelen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Den stegrande kamelen » 24 september 2006, 17:30

"Jag är Kerbouchard" av Lous L'Amour är en skönlitterär historia som utspelar sig på den här tiden, och där huvudpersonen är en lite överdrivet begåvad superhjälte av guillouskt snitt. (Om han är ödmjuk minns jag inte, men han är i alla fall en för sin tid ovanligt bildad och beläst man - förutom att han självklart är en jävel på att slåss.) Kanske inte direkt högre litteratur, men vad jag minns (det var många år sedan jag läste den) så var den riktigt underhållande. Jag lånade boken på biblioteket, minns jag, så den har åtminstone funnits att få tag på där, och kanske gör det än. Annars går den säkert att beställa över nätet, men då förmodligen bara på engelska. (I original heter den "The Walking Drum".)

http://www.louislamour.com/novels/walkingdrum.htm

thimon
Ny medlem

Inlägg av thimon » 24 september 2006, 23:54

Läste första kapittlet av The Walking Drum och den verkar bra har dock inte hittat den på svenska att köpa, precis som du sa och det är en liten nackdel då man inte kan komma in i boken på samma sätt om man ibland fastnar på ord man inte förstår direkt.. men ett utmärkt tips, tackar

Användarvisningsbild
Den stegrande kamelen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Den stegrande kamelen » 25 september 2006, 02:13

En liten snabb sökning gav genast träff på stadsbiblioteket i Karlstad! :)

thimon
Ny medlem

Inlägg av thimon » 26 september 2006, 06:40

hehe perfekt, nu gäller det bara att leta upp det i verkliga livet och skaffa sig ett lånekort, är nyinflyttad =)

mafalda
Medlem

Inlägg av mafalda » 26 september 2006, 16:02

Hej!
Två spontana förslag är dels "Rickard Lejonhjärta" av sir Walter Scott (han som skrev Ivanhoe), kanske lite gammaldags (1800-tal), men helt ok. Dels läste jag "Riddarna på Malta" av Giertz för väldigt länge sedan sen. Jag minns inte exakt var i tiden den låg, men den var i alla fall spännande.

mafalda

thimon
Ny medlem

Inlägg av thimon » 27 september 2006, 09:05

Har fått tips om "Korstågen enligt araberna" av Amin Maalouf, någon som hört något om denna bok eller kanske rent av läst den? Man måste ju utgå från att så gott som allt som skrivs om detta är vinklat på ett eller annat sätt beroende på vilken religion skrivaren har, eller åtminstone vart han vuxit upp, så det är säkert intressant att läsa det ur arabernas synvinkel, de får ju nästan aldrig delge sin sida av problemet.

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem

Inlägg av Djinghis Khan » 27 september 2006, 09:27

thimon skrev:Har fått tips om "Korstågen enligt araberna" av Amin Maalouf, någon som hört något om denna bok eller kanske rent av läst den? Man måste ju utgå från att så gott som allt som skrivs om detta är vinklat på ett eller annat sätt beroende på vilken religion skrivaren har, eller åtminstone vart han vuxit upp, så det är säkert intressant att läsa det ur arabernas synvinkel, de får ju nästan aldrig delge sin sida av problemet.
Araber är en etnisk benämning, inte en religion. Bokens författare Amin Maalouf råkar vara kristen arab från Libanon. Arab är inte liktydigt med muslim :wink:

När jag läste boken reagerade jag mest på att avsnittet om mongolinvasionerna innehöll en del fel. Annars hör det väl till allmänbildningen att läsa Maloufs bok om man nu vill studera korstågen till Det heliga landet. Finns nog att låna på de flesta bibliotek

/M

Skriv svar