Var mongolerna grymmast?
-
HedMunkfors
- Medlem
- Kapten_Gars
- Medlem
Jasså det får man inte glömma - men varför då, har det med saken att göra menar du? Är det ens sant? Eller halvsant? "Man" räknar med, vilka är "man"?mossan skrev:Sen får vi ju inte glömma att det ryska språket har flers synonymer för "tortyr" i hela världen och att man räknar med att större delen av de orden kommer från mongliskan
Källa?
-
HedMunkfors
- Medlem
Kapten_Gars skrev:Och hur har man kommit fram till den uppgiften? Vilka källor grundar den sig på?
Det vet inte jag, men mina uppgifter grundar sig på NE band 19, från år 1996 sidan 47. Det var där jag läste det.
En stycke en Ungersk munk skrivit. "Till följd av mongolernas förstörelseverk upphörde i detta Herrens år(1241) Ungern att existera".
- Panzerschreck
- Medlem
- Djinghis Khan
- Medlem
Tvärtom snarare, praktiskt taget alla samtida europeiska förstahandskällor om mongolerna författades av munkar, exempelvis franciskanerbrodern Giovanni diPlano Carpini som skrev Historien om mongolerna, som vi kallar tatarerna och hans ordersbroder Willem van Ruysbroeck som i sin bok beskrev mongolerna och sin resa till dem. Deras texter anses vara bland de viktigaste källorna vi har om mongolernas kultur under 1200-talet. Lite senare på 1300-talet har vi också en annan franciskanermunks, Odoric de Pordenones, skildring av mongolerna och deras väldePanzerschreck skrev:Europeiska munkar om "barbarer" är väl snubb på en så opålitlig källa det går att hitta.
1241 så upphörde Ungerska armen i stort sett att existera dock.