Hur viktig var Kristendomen för Sverige?
Hur viktig var Kristendomen för Sverige?
Efter har läst Jans böcker om riddaren Arn Magnusson har jag blivit ännu mer intressad om hur Sverige såg ut och var under den trista medeltiden.... Det jag vill ta upp i detta ämne är följande. Hur viktig var kristendomen för sverige? Och kan man säga att kristendomen var lite som dagen EU? men dock utan att man fick rösta.
Kristendomen var väldigt viktig för Sveriges utveckling under medeltiden. EU:s påverkan på Sverige idag bleknar ganska rejält i jämförelse (själv har jag f.ö. inte märkt av medlemskapet i EU på något påtagligt sätt). Inte bara religionen byttes ut, samhällsorganisation, tankesätt m.m. ändrades i grunden på ett sätt som nog inte har någon annan motsvarighet i den svenska historien. Med undantag för de stora förändringar som skedde under 1900-talet, industrialisering, demokratiserning, urbanisering etc.
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Den effekt kristendomen fick för Sverige (och alla andra länder som blev kristna) saknar nästan motstycke. Det var så mycekt mer än att bara få en ny gud, hela samhället förändades, vi fick ett nytt skrift sytstem (altså abc...) vårat språk blev influerat av latin, vi fick en helt ny samhällsklass,altså präster.. våra lagar blev anpassade efter biblen. Mer eller mindre allt människor gjorde fick någon kopling till kyrkan. Skatt betelades och vi gick i krig otaliga gånger i guda nanmn!
//johan
//johan
- Belisarius
- Medlem
- Endre Fodstad
- Medlem
- Kontakt:
Endre Fodstad, jag tror att du har rätt i att folk i almänhet hade det ungefär lika bra under tidigmedeltiden som under vikingatiden i Sverige, men frågan var hur viktig kristendomen var för sverige, och det är ju svårt att säga annat än att kristendomen var ofatbart vikrigt, även om inte människor kanske fick mer mat på bordet eller att folk i almenhet inte var lyckligare...