Det s.k. "Slaget vid Gestilren" 17 juli 1210

Skriv svar
Christer Samuelsson
Medlem

Inlägg av Christer Samuelsson » 2 juli 2004, 19:08

Jag tycker det är väsentligt att påpeka detta:

Dan Korn:
Uppgiften om att Västgötalagen placerar Gestilren
"mellan Dala och Lena" fick jag fram på internet. Jag
hade ingen anledning att misstro den, eftersom jag
minns att jag läst att en källa har den geografiska
placeringen. Men det visar sig vid koll i
västgötalagens kungalängd (ej tryckt i de vanliga
lagutgåvorna, men av Nat. Beckman i "Ur vår äldsta
bok", Stockholm 1912) att uppgiften om Gestilrens
placering mellan Dala och Lena INTE FINNS MED I
URSPRUNGSTEXTEN.

Det tog mig en stund att hitta Folke Högbergs artikel
om Gestilren. Den var nämligen inte tillfinnandes i
någon volym av "Från Borås och de sju häraderna" och
inte heller i någon annan skrift från 1940-talet, men
däremot i "Västergötlands fornminnesförenings
tidskrift" 1960! Där finner jag uppgiften om att
"mellan Dala och Lena" dyker upp först i en
1400-talsbearbetning av västgötalagens kungalängd.
Att slaget vid Gestilren dyker upp först i en 1400 tals bearbetning av västgötalagens kungalängd är ju högst märklig.
Uppgiftslämnare är Dan Korn och huruvida han far med sanning om detta, går att kontrollera, mitt förslag är att man gör det innan man börjar ha åsikter om Dan Korn. Som bekant diskuterar vi historia här och inte personer. Huruvida man skall anse detta talar för att slaget stått i Uppland eller Västergötland, får man bedöma själv, med avseende på vad som på dessa sidor tidigare diskuterats.
Hälsningar.
Christer Samuelsson.

Användarvisningsbild
Johan Ekstrand
Medlem

Inlägg av Johan Ekstrand » 26 augusti 2004, 21:32

Christer Samuelsson skrev:

Obsevera att att i Annales Dano-Svecani står det att krig återigen utbrutit i Gyllstenreen d.v.s. för andra eller sjuttioiosjunde gången. Vi vet inte alls var det ligger kanhända är är Lena Och detta Gestilren samma plats. Det är exakt vad vi vet och jag menar ingenting, det är vad som står, något danskt deltagande omnäms inte.
Christer Samuelsson.

Jag har funderat på en sak, ponera att din teori, vilken jag själv finner mycket trovärdig, stämmer, och att det verkligen var en hel serie slag, eller ett utdraget gerillakrig.

Varför nämns just bara det här "kriget", eller snarara striden? Rent logiskt borde den ha nämnts därför att den var avgörande. Ett krigiskt avgörande kräver ett slag av någon sort, om än inte så stort. Skänninge-annalerna bekräftar enligt min mening min teori genom att säga att Erik blir krönt och får Rikiza till maka, därför, fortfarande enligt min mening, att han just har vunnit en avgörande, stor seger, sen mot vem/vilka och varför är en annan fråga.[/quote]

Christer Samuelsson
Medlem

Inlägg av Christer Samuelsson » 27 augusti 2004, 02:56

Johan Ekstrand skrev:
Christer Samuelsson skrev:

Obsevera att att i Annales Dano-Svecani står det att krig återigen utbrutit i Gyllstenreen d.v.s. för andra eller sjuttioiosjunde gången. Vi vet inte alls var det ligger kanhända är är Lena Och detta Gestilren samma plats. Det är exakt vad vi vet och jag menar ingenting, det är vad som står, något danskt deltagande omnäms inte.
Christer Samuelsson.

Jag har funderat på en sak, ponera att din teori, vilken jag själv finner mycket trovärdig, stämmer, och att det verkligen var en hel serie slag, eller ett utdraget gerillakrig.

Varför nämns just bara det här "kriget", eller snarara striden? Rent logiskt borde den ha nämnts därför att den var avgörande. Ett krigiskt avgörande kräver ett slag av någon sort, om än inte så stort. Skänninge-annalerna bekräftar enligt min mening min teori genom att säga att Erik blir krönt och får Rikiza till maka, därför, fortfarande enligt min mening, att han just har vunnit en avgörande, stor seger, sen mot vem/vilka och varför är en annan fråga.
[/quote]

Johan.
Det här är ett ämne som pågått under en lång tid. Såvitt jag kan minnas har jag haft en teori och det är att Gestilren skulle vara en komunikationsled, rätt eller fel kan man alltid diskutera. Resten är dock inga teorier, utan bara vad historiska källor anger och i några fall logiska konklussioner, som jag inte gjort själv.
Du får nog börja här annars är jag rädd att jag inte hänger med..
Med vänliga hälsningar.
Christer Samuelsson.

Användarvisningsbild
barzam
Medlem

Inlägg av barzam » 27 augusti 2004, 16:26

Den trettonde september 2004 18:15-19:45 kommer följande föredrag att hållas i regi av Institutionen för nordiska språk i Uppsala: Gästre och Gestilren med professor Staffan Fridell. Platsen är Dag Hammarskölds väg 19 (plan 3), ifall någon är intresserad.

Christer Samuelsson
Medlem

Inlägg av Christer Samuelsson » 28 augusti 2004, 17:47

barzam skrev:Den trettonde september 2004 18:15-19:45 kommer följande föredrag att hållas i regi av Institutionen för nordiska språk i Uppsala: Gästre och Gestilren med professor Staffan Fridell. Platsen är Dag Hammarskölds väg 19 (plan 3), ifall någon är intresserad.
Det vore självfallet oerhört intressant om någon gick på detta och sedan kunde underrätta oss om proffesor Fridells åsikter i saken. Själv är jag bortrest vid tiden, men kanske går du Janne, eller Olof möjligen???
Christer Samuelsson.

Användarvisningsbild
Olof Ekström
Medlem

Inlägg av Olof Ekström » 29 augusti 2004, 00:25

Om jag kan - jobbet dikterar tiderna och jag sitter i Stockholm dagtid numera Jag hoppas att jag kan komma dit. Skulle gärna ha en bandspelare med mig förresten - jag är rädd att jag annars skulle missa detaljer då jag inte är bråkdelen så kunnig i detta ämne som många andra skalmänningar...

Användarvisningsbild
barzam
Medlem

Inlägg av barzam » 29 augusti 2004, 00:36

Tyvärr jobbar jag den kvällen så jag är förhindrad, hoppades att någon härifrån skulle gå dit och lyssna istället.. :wink:

Jag vill bara tillägga att alla planerade föredrag i nämnda institutions regi läggs ut på denna adress: http://www.nordiska.uu.se/uppnos.

Användarvisningsbild
B Wadbring
Medlem
Kontakt:

Inlägg av B Wadbring » 4 september 2004, 23:15

Läste i den nyutkomna boken Mera om runstenar och ridvägar i Västergötland av Karl J Gustafsson där han omnämner att (citerande den danske Palle Lauring från hans bok Valemarerne 1976) slaget i Gestilren stod vid Lena norr om Alingsås i Västergötland.

Är det någon som hört denna uppgift tidigare? Sökte på Lauring i sökfunktionen, men fick inga träffar.

Bengan

Christer Samuelsson
Medlem

Inlägg av Christer Samuelsson » 5 september 2004, 03:35

B Wadbring skrev:Läste i den nyutkomna boken Mera om runstenar och ridvägar i Västergötland av Karl J Gustafsson där han omnämner att (citerande den danske Palle Lauring från hans bok Valemarerne 1976) slaget i Gestilren stod vid Lena norr om Alingsås i Västergötland.

Är det någon som hört denna uppgift tidigare? Sökte på Lauring i sökfunktionen, men fick inga träffar.

Bengan
Sannolikt har Lauring läst kompileringen av Västgötalagen från 1400 talet. Det är först där uppgifterna om slaget slaget Gestilren dyker upp. I de tidigare versionerna av denna landskapslag föreligger inga sådana underrättelser.
Det skall bli kul att se, om du tar upp detta på din hemsida.

Hälsningar
Christer Samuelsson.

Användarvisningsbild
B Wadbring
Medlem
Kontakt:

Inlägg av B Wadbring » 5 september 2004, 14:05

Jag hittade boken på en dansk hemsa för begagnade böcker och beställde den - få se hur det går att lösa betalningen över gränsen...
Återkommer i ärendet.

Karl J Gustafsson har översatt en sträng ur boken: "den unge kung Sverker gick till Danekungen, som låter honom låna tusen ryttare, både Själlandsfar och Jyde"

Det fanns tydligen också en dansk visa som berättade om händdelsen:

"De fruer stander i höjeloft,
de venter deres Herrers komme.
Hestene de kom blodige hjem,
og sadlerne var tomme.
Ud bärer de Riddare skjöldet,
det gräder så mången".

Christer Samuelsson
Medlem

Inlägg av Christer Samuelsson » 5 september 2004, 17:57

og sadlerne var tomme.
det gräder så mången"
Menar du att denna visa, skulle på något sätt vara en historiskt vedertagen källa.???!! Isåfall vad berättar den för oss.
En något andlös
Christer Samuelsson.

Användarvisningsbild
B Wadbring
Medlem
Kontakt:

Inlägg av B Wadbring » 5 september 2004, 20:38

Ja du Christer - då får du allt hålla andan tills jag (förhoppningsvis) fått tag på boken och sett efter hur Palle menade att det förhöll sig...

Bengan

Christer Samuelsson
Medlem

Inlägg av Christer Samuelsson » 5 september 2004, 21:42

B Wadbring skrev:Ja du Christer - då får du allt hålla andan tills jag (förhoppningsvis) fått tag på boken och sett efter hur Palle menade att det förhöll sig...

Bengan
Lycka till!
Christer Samuelssom.

Christer Samuelsson
Medlem

Inlägg av Christer Samuelsson » 14 september 2004, 00:50

Staffan Fridell har nu hållit sin föreläsning om Gästre. Från denna, har något överraskande medelats mej, att Giestilsren som ortsnamn, skall finnas belagt från 1200-talet i Annales Suecici! En för mej helt ny källa.
Hälsningar
Christer Samuelsson.

Theo
Ny medlem

Inlägg av Theo » 5 oktober 2004, 15:15

B Wadbring skrev:Karl J Gustafsson har översatt en sträng ur boken: "den unge kung Sverker gick till Danekungen, som låter honom låna tusen ryttare, både Själlandsfar och Jyde"

og sadlerne var tomme.
det gräder så mången".
Det här är väl en variant av den mycket välkända (iaf om man vet något om s k medeltidsballader ;)) balladen som heter just "Slaget vid Lena". Den svenska versionen finns i ett antal balladsamlingar, jag kan posta texten när jag kommer hem om någon skulle vara intresserad.

Det är f ö den balladen Guillou verkar ha använt som inspiration för sitt påhitt att stoppa in bataljer med taktik från Hundraårskriget i Sverige 150 år tidigare. Jag höll på att tappa hakan när jag såg "Arns rike" och han utifrån balladens (som är åtminstone ett par sekel senare än slaget den handlar om) helt formelmässiga bildspråk om att "pilar regnar tjockare än hagel" osv argumenterade för att detta sade någonting alls om vilken taktik och beväpning som skulle ha använts i Västergötland anno 1208. :roll:

Mvh
Theo

Skriv svar