Quiz: Medeltid

Låst
Användarvisningsbild
Naeira
Medlem

Inlägg av Naeira » 29 september 2003, 09:02

Utan att ha några som helst belägg för ngt! Ska det föreställa en orgel? Eller? :oops: Den där grejen som ser ut som en flöjt kan ju i så fall få föreställa en orgelpipa...och visst har han väl foten på en slags pedal...hmm, den där cymballiknande saken passar ju inte alls in...
Hans kompisar kunde (om det nu är en orgel) tänkas uppteckna hur lång pipan är eftersom det verkar ha spelat roll för vilka stämmor en orgel kunde spela...He he, eller så gör de ngt helt annat!

Dilbert
Medlem

Inlägg av Dilbert » 29 september 2003, 10:05

Naeira skrev:Utan att ha några som helst belägg för ngt! Ska det föreställa en orgel? Eller? :oops: Den där grejen som ser ut som en flöjt kan ju i så fall få föreställa en orgelpipa...och visst har han väl foten på en slags pedal...hmm, den där cymballiknande saken passar ju inte alls in...
Nja, det måste väl vara en fickorgel i så fall - det är alltså den runda skivan som utgör instrumentet, men det är inget musikinstrument. Kanske skall förtydliga med att instrumentet i sig uppfanns redan under antiken, men det fick stor betydelse för den vetenskapliga utvecklingen i medeltidens Europa sedan det kommit till Frankrike genom arabisk förmedling.

Användarvisningsbild
Rubber Duck
Medlem

Inlägg av Rubber Duck » 29 september 2003, 10:16

Mannen med instrumentet ser ut att kika upp i skyn. Därför gissar jag att det har med astronomi att göra, kanske användes det för bestämmande av himlakropparnas position och rörelse. Vilket de två andra på bilden noterar.

Dilbert
Medlem

Inlägg av Dilbert » 29 september 2003, 11:00

Rubber Duck skrev:Mannen med instrumentet ser ut att kika upp i skyn. Därför gissar jag att det har med astronomi att göra, kanske användes det för bestämmande av himlakropparnas position och rörelse. Vilket de två andra på bilden noterar.
Rätt - nu är det bara det lilla namnet som saknas! :) Det består av två delar som vardera bygger på ett grekiskt ord; det första betyder stjärna och det andra fånga, fatta, begripa.

Användarvisningsbild
Rubber Duck
Medlem

Inlägg av Rubber Duck » 29 september 2003, 11:26

Inte för att jag kan grekiska, men jag kan försöka mig på en gissning: Förleden astro- kommer väl från grekiskans ord för stjärna. Analogt med ordet teleskop föreslår jag därför att det efterfrågade instrumentet kallades astroskop!

Dilbert
Medlem

Inlägg av Dilbert » 29 september 2003, 12:06

Rubber Duck skrev:Inte för att jag kan grekiska, men jag kan försöka mig på en gissning: Förleden astro- kommer väl från grekiskans ord för stjärna. Analogt med ordet teleskop föreslår jag därför att det efterfrågade instrumentet kallades astroskop!
Halvvägs rätt - skop-ledet lär komma av ordet skopein som betyder se, men här handlade det om ordet lambanein som alltså enligt uppgift betyder gripa, fånga. Tillsammans med aster ger det på latin ordet astrolabium, "stjärnfångare", som alltså är instrumentets namn.

Astrolabiet uppfanns av grekerna under första århundradet före vår tideräknings början, förfinades av araberna och kom via dessa till Frankrike. Med hjälp av astrolabiet kunde man bestämma en stjärnas höjd, klockslag på dagen, tiden för solens upp- och nedgång och skymningens längd.

Instrumentet består av en rund mässingsskiva som kan hängas upp på tummen. På ena sidan finns en graderad cirkel och en linjal med två hål. När solens eller en (annan) stjärnas ljus lyser genom hålen kan man på cirkeln avläsa himlakroppens höjd över horisonten. På andra sidan av skivan finns ett slags stjärnkarta i flera rörliga skikt som gör det möjligt att avläsa "klockslaget".

Astrolabiet "utgör på det hela taget ett av de mest charmerande och allsidiga instrument som någonsin konstruerats", skriver den danske vetenskapshistoriken Olaf Pedersen. Det blev av mycket stor betydelse för den fortsatta utvecklingen av den västerländska astronomin i "modern" naturvetenskaplig riktning, i och med att himlakropparnas rörelser nu började tolkas i matematiska kategorier.

Några traktater om astrolabiet skall ha varit bland de första texter ur den arabiska kulturen som översattes till latin. Geoffrey Chaucer, författaren till Canterbury Tales skall också (ca 1391) ha skrivit en avhandling om astrolabiet som sägs vara den första "tekniska handboken" på engelska språket.

Varsågod, Rubber Duck! :)

Användarvisningsbild
Rubber Duck
Medlem

Inlägg av Rubber Duck » 29 september 2003, 13:09

En kort fråga: Vem tillhörde Sveriges äldsta sigill?

Användarvisningsbild
Orm
Medlem

Inlägg av Orm » 29 september 2003, 13:11

Olof Skötkonung?

Användarvisningsbild
Rubber Duck
Medlem

Inlägg av Rubber Duck » 29 september 2003, 13:13

Nej, det rör sig om en senare kung!

Användarvisningsbild
Orm