Gustav III:s kärleksliv

Diskussioner kring händelser under renässansen, tidig modern tid och upplysningen.
Skriv svar
Totmes
Medlem
Inlägg: 106
Blev medlem: 27 juni 2003, 23:46
Ort: Stockholm

Inlägg av Totmes » 1 september 2003, 22:59

När det gäller Gustav III så blir jag förbryllad och nyfiken. Kungen är ju när detta inträffar såvitt jag förstått närmare trettio år men är tafatt som en barnunge. För en kung, eller kronprins, på 1700-talet så kan det ju inte ha varit något problem att beställa upp lämpliga damer att träna på.

Användarvisningsbild
Örjan
Medlem
Inlägg: 1589
Blev medlem: 20 februari 2003, 14:57
Ort: Gustavsberg
Kontakt:

Inlägg av Örjan » 1 september 2003, 23:14

Totmes skrev:När det gäller Gustav III så blir jag förbryllad och nyfiken. Kungen är ju när detta inträffar såvitt jag förstått närmare trettio år men är tafatt som en barnunge. För en kung, eller kronprins, på 1700-talet så kan det ju inte ha varit något problem att beställa upp lämpliga damer att träna på.
Gustav III hade många intressen, men sex var inte ett av dem... :)

Totmes
Medlem
Inlägg: 106
Blev medlem: 27 juni 2003, 23:46
Ort: Stockholm

Inlägg av Totmes » 1 september 2003, 23:33

Nej, uppenbarligen inte. Men kungen har ju ändå dynastiska plikter, det kan ju den högintelligente Gustav inte ha varit omedveten om. För eller senare så måste det "bära till". Och då gäller det att veta vilka åtgärder som skall vidtagas. Men jag får intrycket att Gustav har gruvat sig inför detta, han finner akten direkt motbjudande och skjuter upp och skjuter upp och skjuter upp.

Användarvisningsbild
Örjan
Medlem
Inlägg: 1589
Blev medlem: 20 februari 2003, 14:57
Ort: Gustavsberg
Kontakt:

Inlägg av Örjan » 1 september 2003, 23:44

Äktenskapet mellan Gustav III och Sofia Magdalena 1766 var i allra högsta grad politiskt. De hade inte träffats före bröllopet och kort efter var det tydligt att deras personkemi inte fungerade. Därefter bodde de i varsin del av slottet. När det blev aktuellt att skaffa en tronföljare var Gustav III tvungen att låta "hans folk" prata med "hennes folk" för att arrangera ett möte i sängkammaren. Resultatey blev en son och fyra år senare föddes ännu en son som dock dog som spädbarn.

Mindre känt är att Gustav III faktiskt hade en affär med en annan kvinna. 1768 hade han en kort kärleksaffär med Charlotte du Riez, båda två var gifta.

Totmes
Medlem
Inlägg: 106
Blev medlem: 27 juni 2003, 23:46
Ort: Stockholm

Inlägg av Totmes » 1 september 2003, 23:52

"Affär"? På vilken nivå då? Älskarinna eller väninna?

Användarvisningsbild
Örjan
Medlem
Inlägg: 1589
Blev medlem: 20 februari 2003, 14:57
Ort: Gustavsberg
Kontakt:

Inlägg av Örjan » 2 september 2003, 00:00

Enligt Nationalencyklopedin var det en "kärleksaffär", vilket jag tolkar som en omskrivning för ett sexuellt förhållande. Tyvärr har jag inga böcker tillgängliga den här veckan där Gustav III:s liv beskrivs mer detaljerat. Men hittar jag mer uppgifter så återkommer jag.

För övrigt blev min första åtgärd som moderator att flytta över dessa inlägg från "homosexuella kungar" till en ny tråd. :)

apanola
Medlem
Inlägg: 46
Blev medlem: 19 juli 2003, 19:27
Ort: sverige

Inlägg av apanola » 3 september 2003, 22:44

Intressant att notera i sammanhanget är att under Pride paraden så la man en krans vid foten av statyn av Gustav III, lustigt att man likt yttersta högern vill använda sig av historiska figurer för sin sak.

Användarvisningsbild
Örjan
Medlem
Inlägg: 1589
Blev medlem: 20 februari 2003, 14:57
Ort: Gustavsberg
Kontakt:

Inlägg av Örjan » 15 september 2003, 19:04

Herman Lindquist har skrivit om Gustav III:s kärleksaffär med Charlotte Du Rietz, och det råder ingen tvekan om att det var ett sexuellt förhållande. Affären varade Juli-september 1768 i Paris och av de bevarande breven var Gustav III djupt förälskad i den gifta kvinnon. Charlotte skriver själv i ett av hennes brev till Gustav III att hon tycker det är grymt att hon inte kan neka sin makes äktenskapliga rättigheter utan måste dela dem med hennes prins (Gustav III). Affären avslutas när Gustav III till sin förbittring upptäcker att han var inte den ende som hon var otrogen med. Hon hade i själva verket en rad olika älskare och var vida känd i Paris för sin lösaktighet.

Den här episoden visar att vi nog bör ta de historier om Gustav III:s fumliga försök att göra sin drottning gravid med en stor nypa salt. Det finns inga oberoende källor om den händelsen. Däremot fanns det många som hade intresse av att förlöjliga kungen. De rykten som spreds då är idag en av historiens många myter.

Skriv svar