Arméer på 1400- och 1500-talen

Diskussioner kring händelser under renässansen, tidig modern tid och upplysningen.
Skriv svar
Ebbe_lille
Medlem
Inlägg: 175
Blev medlem: 24 mars 2002, 14:37
Ort: Piteå

Arméer på 1400- och 1500-talen

Inlägg av Ebbe_lille » 22 augusti 2003, 11:22

Jag tänkte snylta på forumets mera namnkunniga individer och deras kunskaper en aning i detta ämne.

Vad var det som i huvudsak förändrades i arméernas sammansättning under 1400- och 1500-talen? Specifikt då 1500-talet och centraleuropeiska arméer. Feudalismen med dess bepansrade adelsmän och 40 dagars krigstjänst hade väl börjat tjäna ut sitt syfte och man vände sig mera till professionella arméer och legoknektar, såvitt jag förstår?

Hur organiserade man arméer och hur uppbådade man dem? Fanns det stående arméer och hur stora var i sådana fall dessa? Vem förde befälet? Hade varje rikare adelsman sin egen lilla här eller lydde trupperna under en mera centraliserad organisation? Vilken roll spelade miliser i det tidiga 1500-talets krigsföring? Vilken roll spelade de bepansrade riddarna?

Är främst intresserad av utvecklingen i området som idag är Tyskland och dess omnejder. Vore hemskt tacksam för svar!

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 22 augusti 2003, 20:46

I Tyskland fick ju legotrupper mer betydelse under den tiden, mest kända är väl landsknektarna. Nya formationer - s.k. "spanska fyrkanter" med pikenerare och musketörer gjorde ryttachocker mindre betydelsefulla, och de feodala riddarnas tid var defenitivt slut.

/DK M

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Inlägg av Dûrion Annûndil » 4 september 2003, 20:15

Krutet gjorde sitt stora genombrott och förändrade taktiken så att riddare tjänat ut sin roll. En musköt var dessutom lättare att hantera än blanka vapen. mer nationella armeer i härskarens direkta tjänst blev det vanliga. I Tyskland var dock lokala feodala herrar så pass självständiga mot kejsarvärdigheten att de fick sköta det där själva och det då fanns en uppsjö av mindre och större armeer som tillhörde olika furstendömen.

Tror jag. :)

Skriv svar