Regementskvartermästare

Diskussioner kring händelser under renässansen, tidig modern tid och upplysningen.
Skriv svar
Bumse
Medlem
Inlägg: 61
Blev medlem: 16 april 2002, 23:45
Ort: Sollentuna
Kontakt:

Regementskvartermästare

Inlägg av Bumse » 8 maj 2002, 22:42

Förutom att jag är historieintresserad håller jag på med släktforskning. En av mina förfäder har visar sig vara regementskvartermästare och kapten i den svenska armén under 1600-talet.

Som jag förstått det var det en ganska hög befattning. Någon som kan förklara lite närmare vad en regementskvartermästare har för uppgifter?

Som kuriosa kan jag nämna att min förfader hette Mårten Höffner, född 1590. Efter lång och trogen tjänst gav Gustav II Adolf han en gård i Värmland som han skattefritt fick disponera, dessutom hade han rätt att uppbära skatt från några närliggande byar.

Men frågan var som sagt om någon kan berätta mer om regementskvartermästarens roll.
Senast redigerad av 1 Bumse, redigerad totalt 9 gånger.

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem
Inlägg: 2811
Blev medlem: 27 mars 2002, 00:21
Ort: Göteborg

Re: Regementskvartermästare

Inlägg av Lindir » 8 maj 2002, 23:57

Bumse skrev:Men frågan var som sagt om någon kan berätta mer om regementskvartermästarens roll.
Regementskvartermästaren ansvarade för att läger ordnades i fält, att lägergatorna ordnades och att kompanierna fick sina platser väl utmärkta så att de olika furirerna kunde fortsätta detaljplaneringen. De hörde, som namnet antyder, till regementsstaben.

För den med militärer i sin gamla släkt kan jag för övrigt rekommendera "Svenska knektar - Indelta soldater, ryttare och båtsmän i krig och fred" av Lars Ericson (Historiska media, 1997).

Hälsar din släktforskarkollega.

Skriv svar