Karl XII:s stav - Estland åter svenskt (sägen)

Diskussioner kring händelser under renässansen, tidig modern tid och upplysningen.
Skriv svar
HJ
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1508
Blev medlem: 31 juli 2003, 16:40
Ort: Göteborg

Karl XII:s stav - Estland åter svenskt (sägen)

Inlägg av HJ » 14 juni 2018, 08:00

Min kollega frågade mig en gång "eftersom jag var historieintresserad" om jag kände till skrönan om Karl XII:s borttappade stav, och hur Estland åter kunde bli svenskt. Det gjorde jag inte, men jag bläddrade lite som hastigast i några böcker utan framgång. Min kollega återkom sedan med var han hörde om det:
Operation Garbo band 3, s. 2015 skrev: Leijins, som egentligen var forskare i internationell politk, kunde ha fortsatt sin analys ett bra tag till, men Brasauskas avbröt:
- Svenskarna har aldrig tagit några fysiska risker för vår skull i modern tid. Men locka över Carl XVI Gustaf att leta eter sin stav så kanske det ordnar sig.
Andres log ansträngt åt denna anspelning som han hört dussintals gånger på den gamla sägnen om Karl XII:s borttappade stav, och hur Estland åter skulle bli svenskt den dag den svenske kungen återvände för att söka den.
Är det någon som har andra exempel på förekomsten av denna sägen? Är den kanske mer spridd i Estland?

/Håkan

Användarvisningsbild
erep
Medlem
Inlägg: 1572
Blev medlem: 21 maj 2009, 15:23
Ort: Esbo, Finland

Re: Karl XII:s stav - Estland åter svenskt (sägen)

Inlägg av erep » 15 juni 2018, 21:12

Enligt vad jag har förstått, anses den "svenska tiden" i Estland som en lycklig tid, i motsats till ett antal andra överhögheter.

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9760
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Karl XII:s stav - Estland åter svenskt (sägen)

Inlägg av Amund » 15 juni 2018, 21:27

Nu är jag säkert helt ute och cyklar men det låter som intrigen i Kung Ottokars spira. En kung vars rätt till tronen är avhängig av en stav (på villovägar).

Skriv svar