Karl XII:s ryska fälttåg
-
- Medlem
Karl XII:s ryska fälttåg
Jag är intresserad av att veta litet mer om de ryska förehavandena under Karl XII:s ryska fälttåg. Som jag förstår det använde sig Peter den store sig av den brända jordens taktik. Brände de då allt som var i närheten av den svenska armén som hus, byar, fält, broar, båtar, städer?
Sedan undrar jag om det fanns ryska partisaner / frikårer / partigängare eller liknande enheter som saboterade broar, gjorde bakhåll, hade krypskyttar och gjorde allt för att förhindra den svenska framfarten och "nöta" ner karolinerna?
Sedan undrar jag om det fanns ryska partisaner / frikårer / partigängare eller liknande enheter som saboterade broar, gjorde bakhåll, hade krypskyttar och gjorde allt för att förhindra den svenska framfarten och "nöta" ner karolinerna?
Besök min nya webbsida: www.karlkampe.se
-
- C Skalman
Re: Karl XII:s ryska fälttåg
Att de inte brände allt kan vi ju konstatera genom att det till slut fanns en stad att belägra: Poltava. Frågan är intressant och jag hoppas att någon kunnigare än jag kan kliva in och svara på den.
-
- Medlem
Finns en del relevant information i Det lilla kriget av Magnus Perlestam.
-
- Medlem
Denna fråga passar väl i denna tråd?: Jag vill minnas att i Frans G. Bengtssons biografi över Karl XII så citerar han en dikt där det ungefär sägs: "Sveriges stoltaste riddarhus är det som Poltavas torva täcker..". Vilken dikt? Vilken poet?
-
- Redaktör och stödjande medlem 2024
Den frågan gjorde mig nyfiken, och eftersom jag har det mesta som Frans G skrev i bokhyllan, blev det till att söka - men utan fortune, kollade Poltava-kapiteln i Karl XIIs levnad, och även hans tidiga Karl XII-essä. Inga träffar tyvärr!
Hans K
-
- Medlem
Esaias Tegnérs dikt "Svea" som skrevs 1811 efter att Sverige förlorat Finland. Första versionen var lite mer krigisk än den senare och uppmanade till att återerövra Finland. Tror att det är från den version som blev omarbetad
-
- Medlem
Tack för svaren! Tegner är således poeten. Kanske jag mindes fel bok, kan ha varit i någon annan än Bengtssons.
-
- Medlem
Här är hela versen där strofen ingår:
Sveriges stoltaste riddarhus
är det som Poltavas torva täcker.
Där vilar stoftet av dem som i döden
sådde för fosterlandets frihet och ära
- Tegnér
Sveriges stoltaste riddarhus
är det som Poltavas torva täcker.
Där vilar stoftet av dem som i döden
sådde för fosterlandets frihet och ära
- Tegnér
-
- Medlem
Tack cats!
-
- C Skalman
Försökte trycka på gilla men säger istället tack Cats!
-
Hittade i alla fall ett ställe där satsen dök upp. En finsk bloggare använde den
http://espoo-onnela.blogspot.com/2016/1 ... kkeja.html
Här några rader på svenska:
"Om vi talar om de män från det stora riket som på 1620-talet lämnade sydvästra Esbo för att strida på avlägsna slagfält, är historien lång. En betydande del av Esbos män ingick till en början i löjtnant Duses och löjtnant Cruus kompanier och lämnade Kivenlucht med segelfartyg 1626.
I dikten står det: ”Sveriges stoltaste riddarhus är det som Poltavas torva täcker”. Med andra ord, rikets stoltaste riddarhus vilar under Poltavas torv. Detta gäller även männen i detta område. I slaget vid Poltava 1709 utplånades många gamla släkter, bland annat den nyss nämnda krigarsläkten Galle."
Translated with DeepL.com (free version)
Hans K
http://espoo-onnela.blogspot.com/2016/1 ... kkeja.html
Här några rader på svenska:
"Om vi talar om de män från det stora riket som på 1620-talet lämnade sydvästra Esbo för att strida på avlägsna slagfält, är historien lång. En betydande del av Esbos män ingick till en början i löjtnant Duses och löjtnant Cruus kompanier och lämnade Kivenlucht med segelfartyg 1626.
I dikten står det: ”Sveriges stoltaste riddarhus är det som Poltavas torva täcker”. Med andra ord, rikets stoltaste riddarhus vilar under Poltavas torv. Detta gäller även männen i detta område. I slaget vid Poltava 1709 utplånades många gamla släkter, bland annat den nyss nämnda krigarsläkten Galle."
Translated with DeepL.com (free version)
Hans K
-
- Medlem
Jag erkänner, det är jag som stått bakom espoo-onnela. Uppgifterna om Duse och Cruus kompanier som seglade från Stensvik Esbo tog jag från Arvi Korhonens samling i Riksarkivet. Här i Kyrkslätt där jag bor så finns ju gården Bergstad ganska nära, längs Porkalavägen söderut. Husbonden på Bergstad, ryttmästare Claes Johan Nassokin ledde sin skvadron från Nylands ryttare till anfall på slagfältet vid Poltava varvid han och nästan hela skvadronen stupade. Därav mitt intresse för dikten!
Förresten så hade von Döbeln sitt militieboställe i Friggesby alldeles nära Bergstad
Förresten så hade von Döbeln sitt militieboställe i Friggesby alldeles nära Bergstad
-