Dynekilen 300 år

Diskussioner kring händelser under renässansen, tidig modern tid och upplysningen. Värdar: Ralf Palmgren
Varulv
Medlem
Inlägg: 2729
Blev medlem: 03 apr 2004 07:38
Ort: Norge/Norway

Dynekilen 300 år

Inläggav Varulv » 08 jul 2016 17:43

I den 8. juli 2016 er det 300 år siden et av de viktigste og meste sagnomsuste slagene i Norges historie hendt, hvor Peter Wessel fikk trykket sitt navn med gullskrifter på historiebøkene for alltid ved å overrumple den svenske invasjonshæren i Norge som hadde ventet på en forsyningsflåte i flere måneder, idet man uventet og uten varsel stormet ankerplassen i Dynekilen. Selvsagt hadde Karl 12. lidd nederlag mot murene av Akershus og Fredriksten festningene, men den viktige forsyningsflåten var vitalt for å redde noe etter det mislykkede felttoget i Norge - det var Tordenskjold som tvunget ham til å se nederlagets skrift på veggen. Dette visste ikke samtiden som nylig hadde opplevd et stormløp mot byen Halden som gikk opp i flammer, og man trodde Krigerkongen ennå ikke hadde oppgitt sine ambisjoner i Norge, derfor ble offiseren som på egne ansvar uten ordre og utenfor kommandantens tillatelse (men alt tyder på at Gabel visste at den initiativrike offiseren kunne gjøre et innfall - det var vinn-vinn, ettersom hans underordnedes seirer deles med ham) hadde påført svenskene et nederlag og gav egne side et kjærkomment moralsk oppsving, hyllet som mannen som reddet Norge og udødeliggjort som en av de dansk-norske sjøheltene - kun overstått av Niels Juel.

Dynekilen var dermed moralsk og symbolsk sett mye mer viktigere enn resultatene og de skrinne ressurser som settes inn av begge parter, etter alt var det mere snakk om en flotilje av spesialfartøyer mot en forsyningsflåte med en utilstrekkelig eskorte som dertil lå galt utplassert da kampene tok seg opp klokken halv åtte om morgenen - Tordenskjold hadde alle fordeler på sin side, han hadde manøvreringsfrihet, han hadde flere og tyngre kanoner (138 mot 111) og dertil med sine spesialfartøyer som de to store stykkprammer (de er så stor med to lukket dekk - at de kalles stykkskip, som bare et fåtall var betegnet sådant i historien, som med fregatt og linjeskip) kunne ta opp kamp på kloss hold dypt inn i fiendtlig farvann omringet av land. Kilen var ikke akkurat særskilt stort. For svenskene var det en materiell katastrofe idet man mistet hele forsyningsflåten som enten gikk opp i røyk eller var ført ut som krigsbytte. Stykkprammen "Stenbocken" (dette skipet var berget altfor tidlig i 1930-årene - tjue år senere ødela guttepøbler vraket ved å brenne det opp!), 5 galeier og 5 store handelsfartøyer samt tre mindre fartøyer var tatt og ført bort i sikkerheten mens tre galeier, en galliot og tre handelsskip var senket.

Idet kruttrøyken lagt seg, var historie skapt og en sjøhelt hadde blitt en sentral skikkelse i Norgeshistorien, et av de få lyspunkter fra den norske lydighetsæren idet man var underlagt det danske kongestyret under fellesbetegnelse Danmark-Norge. Men hele historien som startet i det øyeblikket Karl 12. kom på at de måtte ha en strategisk forsyningstjeneste i april, har aldri blitt fullstendig utlagt i sin helhet - blant annet hvordan schoutbynacht Strömstierna lekte katt og mus med Gabel i sine anstrengelsene om å bringe fram forsyningene til Strömstad og deretter til Dynekilen hvorfra det var en kort avstand til den provisoriske broen som krysset Svinesund. Det norske sjøforsvaret som hadde sine baser i Norge og hvor majoriteten er nordmenn, dermed måtte angripe og avbryte alle forsyningsmuligheter ved å bryte forbindelseslinjene - noe som var den viktigste oppgaven idet isen gav seg. Heldigvis hadde man en sindig og klok mann i viseadmiral Gabel som utførte sine oppgavene med en plikttroe og logisk håndtering som voldte svenskene store problemer gjennom våren. Blant annet hadde Gabel innsett at de trenger galeier og stykkprammer som ikke stakk dypt, i den båhusiske skjærgården. Og Tordenskjold fikk ordre om å hente disse i København.

Det er litteratur om Tordenskjold og Dynekilen:

Dan H. Andersen: Tordenskjold - En biografi om eventyreren og sjøhelten, så langt den eneste historiebok som presentert et troverdig historisk perspektiv som tilfredsstilte de fleste fagkritiske kriterier. Denne boken knekte århundregamle myter og antakelser omkring Tordenskjold i en slik grad at mye av tidlige oppfatninger må ligges til hvile. Utgitt i 2006 for nøyaktige ti år siden. Vet ikke om en bok om Dynekilen er i emningen.

Alf F. Bjelkes: Nordens Løve - Karl 12. i Norge er fremdeles standardverket på de to Norgesfelttogene for den svenske krigerkongen fra Norge selv om den først var utgitt i 1992. Flotte karttegninger i grov trekk på s. 136 og s. 137.

Guthorm Kavli: I Tordenskjolds Kjølvann er ikke annet enn et presentasjonsverk over den unike sjøoffiserens liv og karriere, og dermed ikke bedrev historisk korreksjon som Andersen hadde gjort, men lokaliteter, skipene og alt annet som indirekte sett hadde en plass i Tordenskjolds liv er presentert med sterke detaljer, blant annet en sjelden tegning på "Hjelperen" s. 55 - som også rommet et fotografi av "Stenbocken". (når jeg tenker etter, det er bare noen få fotografier av det svenske skipet - hvor er resten?) "Hjelperen" minner om et flattrykt linjeskip. Utgitt i 1990.

Dag Reidar Frognes: Tordenskiold - Admiral & rebell, et tegneseriealbum i fast cover som gjenviste det nærlegendariske livet fra han var barn til han møtte sin skjebne med et kjempesprang med dragne pyntekårde rett inn i kårdespissen. Ettersom den var utgitt i 2000, mente det at den er basert på det eldre og ikke så korrekte historiske bildet av Tordenskjold. Det er også en god historiebok for alle aldre omkring hans samtid og sjøkrigføring. på s. 32-33 kan man se en dels transparent tegning av "Løvendals Galley" (Tordenskjold likte å trene sine besetninger så ofte som mulig, og bruk av årer var en god unnskyldning - denne fregatten var en galeifregatt med førti årehull - tjue per side).

Carsten Overskov: Tordenskjolds Tempo - Træghed og triumf på træskibenes tid inngår i den virkelighetsnære "Bag om Historien"-serien der man skulle vise fram de mindre hyggelige sider av historiske skikkelser og hendelser, og Tordenskjold og Dynekilen var ikke et unntak. Boken har preg av en historisk roman omkring hele historien om Dynekilen, massevis av grå-hvitt illustrasjoner inkludert et som viser hvordan det så ut i Dynekilen s. 61-62. Men den danske forfatteren kunne sine sakene, og det var ikke helteglos å finne i innholdet, selv om han ikke hadde Andersens verk å basere seg på. Boken (kun i Danmark) var utgitt i 2002.

http://tordenskiold.org/

http://forsvaretsmuseer.no/Marinemuseet ... -Dynekilen

http://tordenskiolds-soldater.no/slaget-i-dynekil/

http://historiskturtipser.blogg.no/1455 ... udulj.html

https://www.youtube.com/watch?v=MgyYuHRIDIM

https://www.youtube.com/watch?v=JKpS-JXAwB0

Återgå till "Tidig modern tid (1523 till 1789)"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster