Karl XII:s relation till Mecklenburg-Schwerin?

Diskussioner kring händelser under renässansen, tidig modern tid och upplysningen.
Skriv svar
Daniel89
Medlem
Inlägg: 38
Blev medlem: 5 november 2011, 17:30

Karl XII:s relation till Mecklenburg-Schwerin?

Inlägg av Daniel89 » 10 april 2016, 19:05

Hej!

Jag vet ju att det läser experter på Stora Nordiska Kriget och Karl XII här, och jag har en fundering som jag tänkte höra ifall nån här har kunskap i.

Hur var relationen mellan Sverige under Karl XII och hertigdömet Mecklenburg-Schwerin under Karl Leopold, ungefär åren 1714-1718?

Karl Leopold tillträdde som hertig 1713 och om jag minns rätt av vad jag läst nånstans fick han träffa Karl XII när denne anlänt till Stralsund 1714.

Varför jag blir nyfiken på relationen är för att jag nyligen läste kort om Karl Leopold att han gift sig med den ryska storfurstinnan Katarina Invanovna 1716 i ett politiskt äktenskap som medförde att ryssarna fick stationera trupper på hans marker och använda hans hamn i kriget mot Sverige.

Var detta äktenskap under förhandling redan 1714 och kände man från svensk sida till riskerna det skulle medföra med ryska trupper på tysk mark? Var detta något som spelade in när Karl Leopold träffade Karl XII i Stralsund?

Skriv svar