Inte bara spökskepp längs Japans kust

Diskussioner kring händelser under renässansen, tidig modern tid och upplysningen.
Skriv svar
Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11932
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inte bara spökskepp längs Japans kust

Inlägg av Stefan Lundgren » 20 december 2015, 08:40

Av ren slump fick jag se det där när jag loggade ut från mitt konto på Outlook (f d Hotmail).

http://www.msn.com/sv-se/nyheter/utrike ... ailsignout

Jag kommenterar inte själva texten, men jag kan lova att den är sevärd och avvaktar att svara tills det blir en diskussion.

Stefan

KoteGaeshi
Medlem
Inlägg: 868
Blev medlem: 10 december 2008, 03:08

Re: Inte bara spökskepp längs Japans kust

Inlägg av KoteGaeshi » 20 december 2015, 18:04

guld, silver och ädelstenar till det smått ofattbara värdet av 100 miljoner.
Nya eller gamla pesetas? :roll:
Lá carita i hamil mára alasaila cé nauva

Användarvisningsbild
gunship
Medlem
Inlägg: 1373
Blev medlem: 14 december 2004, 14:00
Ort: Stockholm

Re: Inte bara spökskepp längs Japans kust

Inlägg av gunship » 20 december 2015, 21:34

Kul. I och med att det är sas. den efterträdande koloniregeringen som hittat skatten torde det väl inte vara någon risk att spaniens regering lägger rabarber på skatten? Dessutom var/är väl inte San José ett örloggsfartyg, utan civilt vrak?

(Inte för att jag har något emot att spanien tog hand om skatten den där firman fiskade upp, tvärtom.)

Varulv
Medlem
Inlägg: 2940
Blev medlem: 3 april 2004, 08:38
Ort: Norge/Norway

Re: Inte bara spökskepp längs Japans kust

Inlägg av Varulv » 21 december 2015, 01:42

"San Jose" som var sjøsatt i 1698, var en Manila gallion, dvs. hva man i nordvestlige Europa ville kalle en Indiafarer eller "indiaman" på engelsk fremfor et orlogsfartøy. Langt inn i 1700-tallet brukte spanjolene spesialiserte store fraktskip med utgangspunktet i skipstypen gallion slik at disse skilte seg ut fra normen i resten av verden, blant annet var det vanlig at nederste batteridekk var brukt som lasterom fremfor som batterirom og det var større dimensjoner enn normalt i alle proporsjoner fra topp til tå i hele skipet.

Men "San Jose" var spesielt fordi det var uvanlig veldokumentert fra sin samtid, da det spanske imperiet hadde en marineorganisasjon som var sørgelig dårlig organisert og meget langt etter alle andre europeiske mariner. Dermed vet man at "San Jose var omlagt 40,80 meter lang og 12,5 meter bred med tonnasje på 1,200 tonn, og hadde et søsterskip som i det samme sjøslaget var forsøkt kapret av engelskmennene uten suksess, "San Joaquin" som var lik stort. Det mente at "San Jose" var et respektverdig fartøy i sin samtid, men som en indiafarer var det aktuelt dårlig armert og ikke så godt utbygd for artilleriduell som et orlogsskip - det tyngste skuddet var fra nederste dekket med bare 26 18-punds kanoner. Ikke noe man vil finne på et linjeskips nederste dekk. "San Jose" kunne heller ikke utholde en artilleriduell i lik stor grad som et lik stort orlogsskip som oppdaget da det ble penetrert så kruttmagasinet eksplodert.

Flotiljekaptein Wager hadde egentlig forsøkt å ta "San Jose" og "San Joaquin" som var hans tiltenkte bytte, men måtte se det andre gikk rett til havets bunn og opplevde forsmedelsen ved å vite at hans kapteinene hadde ikke klart å innhente "San Joaquin" før det var nådde Cartagena og måtte finne seg til rette med "Santa Cruz" som ikke var et skatteskip tross funn av kister etter en privat formue som gjorde ham til en velstående mann.

I tråd med internasjonal praksis tilfaller vraket med dets last etter funnet den colombiansk staten, verifisert av amerikansk og colombiansk rettsjustis selv om det var en juridisk konflikt med en privat bergingsselskap i lang tid helt siden 1981.

Skriv svar