Varför flyttade Peter den store Rysslands huvudstad från Moskva?

Diskussioner kring händelser under renässansen, tidig modern tid och upplysningen.
Skriv svar
DanneMB
Utsparkad
Inlägg: 617
Blev medlem: 25 augusti 2014, 15:40

Varför flyttade Peter den store Rysslands huvudstad från Moskva?

Inlägg av DanneMB » 11 januari 2015, 16:10

Varför grundade Peter den store St: Petersburg och varför flyttade han Rysslands huvudstad från landets historiska hjärta Moskva till den nya staden?

Ben
Medlem
Inlägg: 8761
Blev medlem: 20 juni 2002, 14:58
Ort: Sverige

Re: Varför flyttade Peter den store Rysslands huvudstad från Moskva?

Inlägg av Ben » 11 januari 2015, 16:34

Han gick i krig mot Sverige i syfte att skaffa en hamn vid Östersjön.

Att anlägga en ny stad på svenskt territorium under pågående krig var väl antagligen dels en markering av att han ämnade behålla området, dels ett led i uppbyggnaden av en sjömakt i Östersjön. Sedan antar jag att han hoppades att snabbt kunna bedriva handel den vägen - importen av vapen via Archangelsk var omfattande.

Flytten av huvudstaden skulle väl antagligen sända en signal - Ryssland hade blivit europeiskt.

Användarvisningsbild
CvD
Medlem
Inlägg: 5283
Blev medlem: 14 mars 2005, 20:49
Ort: Sydvästra Norge

Re: Varför flyttade Peter den store Rysslands huvudstad från Moskva?

Inlägg av CvD » 11 januari 2015, 17:37

Dels var det för att få en hamn till Östersjön, dels skulle jag tro för att komma bort från de mycket konservativa miljöerna i Moskva som ville ha så lite att göra med väst som möjligt. Och vilken regent/diktatur vill inte skapa en stad helt efter sin egen smak. :)

/CvD

DanneMB
Utsparkad
Inlägg: 617
Blev medlem: 25 augusti 2014, 15:40

Re: Varför flyttade Peter den store Rysslands huvudstad från Moskva?

Inlägg av DanneMB » 11 januari 2015, 21:24

CvD skrev:Dels var det för att få en hamn till Östersjön, dels skulle jag tro för att komma bort från de mycket konservativa miljöerna i Moskva som ville ha så lite att göra med väst som möjligt. Och vilken regent/diktatur vill inte skapa en stad helt efter sin egen smak. :)

/CvD
Många ryssar hatade ju Peter för att han införde saker som skäggförbud, som ju var totalt emot rysk kultur där männen skulle ha väldiga skägg. han införde också västerländsk klädsel.

liljen
Medlem
Inlägg: 586
Blev medlem: 10 augusti 2007, 17:44
Ort: Könugård / Värend / Hanekind
Kontakt:

Re: Varför flyttade Peter den store Rysslands huvudstad från Moskva?

Inlägg av liljen » 13 januari 2015, 10:43

Jag tror att man förutom ovanstående rationella, ekonomiska och symboliska anledningar även kan lägga till rent personliga och psykologiska skäl hos Peter den store. Han ska ha kommit att hysa motvilja mot mycket som fanns i Moskva efter de blodiga maktkamperna som han växte upp med där och mycket av det gammalmodiga Ryssland som Moskva stod för. Han ska ha trivts bäst bland de frmaförallt tyska experter som bebodde en stadsdel i Moskva. Att grunda en ny huvudstad blev för honom antagligen ett sätt att komma bort från de opålitliga streltserna, sätta de gamla eliterna på plats och förverkliga sina egna drömmar.

Skriv svar