Kära vänner,
Har någon av er vet vad som var den uniform av Kunglig Majestäts Livdrabantkår under den Frihetstiden?
Alla de bästa!
Kunglig Majestäts Livdrabantkår 1722 till 1772 - Uniform
-
- Ny medlem
-
- Medlem
Re: Kunglig Majestäts Livdrabantkår 1722 till 1772 - Uniform
Vad jag vet bar samtliga svenska förband karolinska uniformer både under Hattarnas ryska krig och under Pommerska kriget, alltså fram till 1765, då en ny uniform infördes.
Den nya uniformen var fortfarande lik de gamla, med undantag för att rocken nu hade skjörtuppslag från nedre delen till kragen.
Livregementet till häst bar 1746 och framåt blå rock med vita uppslag, vit väst, vitt uppslag, vitt foder och vit krage. Innan dess hade man 1720-1746 burit alla vita delar i blå färg.
Den nya uniformen var fortfarande lik de gamla, med undantag för att rocken nu hade skjörtuppslag från nedre delen till kragen.
Livregementet till häst bar 1746 och framåt blå rock med vita uppslag, vit väst, vitt uppslag, vitt foder och vit krage. Innan dess hade man 1720-1746 burit alla vita delar i blå färg.
-
- Ny medlem
Tack, von Adler!
Och så skulle det Livdrabantkår uniform vara samma som den Livregementet till häst?
Och så skulle det Livdrabantkår uniform vara samma som den Livregementet till häst?
-
- Medlem
en livdrabant var under Karl XII tid officer och hur det såg ut efter honom vet jag inte riktigt men otroligt är det nog inte att den traditionen fanns kvar en tid. Rätta mig gärna om jag har fel men en livdrabant var likställd med en ryttmästare. Eftersom det då var officerare så var nog uniformerna något pråligare en en vanlig livgardist
-
- Medlem
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
- Provmedlem
En greves son och dotter var lika grevliga som sin far. Det var först genom 1809 års regeringsform det skapades ett system där grevetiteln endast tillerkändes huvudmannen, d.v.s. fadern och efter hans död den äldste sonen o.s.v. Exempel på en sådan ätt är grevliga ätten Lagerbjelke, som består av huvudmannen och hans hustru. Huvudmannens söner räknas däremot till den friherrliga ätten Lagerbielke.
adil