Svenska ”uniformer” under Carl X Gustafs Polska krig

Diskussioner kring händelser under renässansen, tidig modern tid och upplysningen.
Användarvisningsbild
Westgöthe
Ny medlem
Inlägg: 10
Blev medlem: 27 maj 2014, 18:49
Ort: Lidköping

Svenska ”uniformer” under Carl X Gustafs Polska krig

Inlägg av Westgöthe » 29 maj 2014, 15:57

Hej!

Jag håller precis på och läser Peter Englunds Den Oövervinnerlige och är en gnutta besviken när det kommer till beskrivning och information av vad sorts utrustning eller om man vill kalla det uniform, som Svenskarna använder sig av.
Jag är bekant med Erik Dahlbergh och hans illustrationer men jag har ingen aning om hur pålitliga de anses vara.

Men utifrån hans illustrationer så verkar det som om Kavalleriet är utrustade med hatt, harnesk, kyller, över eller undervärja, karbin, pistoler. Nästan så de redan här liknar 1670tals mode fastän det är 1650tal. Samt en ”rosett” knuten runt midjan.

Musketerarna verkar vara i förda en långrock med korta ärmar(även där väldigt likt 1670tal) förutom det så verkar de väldigt lika Gustaf II Adolfs tid. Har hört att Carl Gustaf skall ha inskaffat blå rockar vid den här tiden kan det stämma?

Och Pikenerarna verkar vara utrustade med harnesk, kyller och så någon hjälm som tycks likna en Burgonet, kan det stämma?

BildBild

Så lång fråga kort, är det någon som vet hur de Svenska trupperna var utrustade under Carl Gustafs krig så vore jag tacksam om ni ville dela med er, om de så är vad de använde för hästar till och dra kanoner eller vilka strumpor officerarna föredrog.

MvH

TomTop
Medlem
Inlägg: 220
Blev medlem: 22 oktober 2012, 21:25

Re: Svenska ”uniformer” under Carl X Gustafs Polska krig

Inlägg av TomTop » 29 maj 2014, 23:41

har lite bilder på lemkes målningar samt tennfigurer vi tillverkar
bild 1
Polska trupper svär Karl X Gustav trohetsed vid Sandomierz den 3 november 1655
Drottningholm 2013 113 (2).jpg

TomTop
Medlem
Inlägg: 220
Blev medlem: 22 oktober 2012, 21:25

polska Potop szwedzki

Inlägg av TomTop » 29 maj 2014, 23:45

bild 2 samt 3 är (tror jag) striderna vid Warszawa där Karl X Gustav var nära att mista livet
Drottningholm 2013 116 (3).jpg
Bilagor
Drottningholm 2013 1164.jpg
Drottningholm 2013 1164.jpg (204.61 KiB) Visad 6604 gånger

TomTop
Medlem
Inlägg: 220
Blev medlem: 22 oktober 2012, 21:25

Re: Svenska ”uniformer” under Carl X Gustafs Polska krig

Inlägg av TomTop » 29 maj 2014, 23:46

denna bild är tåget över bält
tåget över bält.jpg

TomTop
Medlem
Inlägg: 220
Blev medlem: 22 oktober 2012, 21:25

Re: Svenska ”uniformer” under Carl X Gustafs Polska krig

Inlägg av TomTop » 29 maj 2014, 23:50

och här kommer tenngubbarna, de målade har bara baksidan klara och tyvärr är bilden tagen vid dåliga ljusförhållanden..
tåget över bält 2.jpg
ryttare karl x.jpg

TomTop
Medlem
Inlägg: 220
Blev medlem: 22 oktober 2012, 21:25

Re: Svenska ”uniformer” under Carl X Gustafs Polska krig

Inlägg av TomTop » 30 maj 2014, 00:01

hittade några bilder till på bält
bält 1658.jpg
karl x med stab bält.jpg

Användarvisningsbild
Westgöthe
Ny medlem
Inlägg: 10
Blev medlem: 27 maj 2014, 18:49
Ort: Lidköping

Re: Svenska ”uniformer” under Carl X Gustafs Polska krig

Inlägg av Westgöthe » 30 maj 2014, 15:55

TomTop skrev:har lite bilder på lemkes målningar samt tennfigurer vi tillverkar
bild 1
Polska trupper svär Karl X Gustav trohetsed vid Sandomierz den 3 november 1655
Drottningholm 2013 113 (2).jpg
Tack så mycket!
Är detta bilder från Carl X Gustafs galleri på Drottningholm? Vill minnas de var Lemke som ska ha målat det, men har typ aldrig funnit några bilder där ifrån.

TomTop
Medlem
Inlägg: 220
Blev medlem: 22 oktober 2012, 21:25

Re: Svenska ”uniformer” under Carl X Gustafs Polska krig

Inlägg av TomTop » 30 maj 2014, 17:09

hej
ja det stämmer, bilderna är ifrån karl X galleri. Jag läste lite i Josef Alms böcker gällande det svenska infanteriet och pikenerarna.

denna text är tagen ur sitt samanhang men beskriver en pik
"I de Wrangelska samlingarna på skokloster finnas 3 st mycket väl bevarade pikar från 1600-talets förra hälft. Spetsen är fyrkantig med en största bredd av 11 mm samt är tillsammans med holken 17cm lång. De från holken utgående skenorna äro omkring 70 cm långa. Skaftets största diameter är 3,75 cm. Doppskorna äro koniska och avslutas nedtill av en liten knopp. Pikarnas längd är 540 cm."

"år 1621 påbjöds att det svenska infanterikompanierna skulle bestå av 54 pikenerare och 72 musketerare. När en infanteritrupp förlades som garnison i en stad eller fästning erhöllo även pikenerarna musköter och finge avlägga pikarna."

"vid slutet av 30 åriga kriget och på 1600-talets mitt började man allt mera, tydligen med orätt att underskatta pikens betydelse och att anse, att pikenerarna just icke voro av något gagn. Tydligen utan order minskades antalet pikenerare vid regementena och pikarnas längd förminskades."

"liksom i utlandet var under 1600-talets senare hälft det svenska infanteriet huvudsakligen beväpnat med pikar och luntlåsgevär. Vid Jönköpings faktori tillverkades år 1675 bland annat 600 pikar.

"De svenska infanterikompanierna tyckas under den tidigare delen av karl XI regering ha bestått av 45 pikenerare och 87 musketerare. Denna indelning synes ha införts redan under den senare delen av det 30 åriga kriget."


"på 30 åriga krigets sista tid tyckes man ofta i stället för hjälm blott ha burit en vanlig filthatt, vilken i många fall förstärktes med en i kullen insatt kalott av järn. Under den senare delen av 30 åriga kriget synes man å båda sidor ha varit rätt obenägen att föra harnesk"

"Musketerarna synas ett tag under den tidigare delen av Gustav II Adolfs regering ha fört bröst och ryggharnesk jämte pott (hjälm) men sedan allenast pott. Emellanåt buro de endast filthatt, vilket mot seklets mitt blev regel."

"ännu på 1600-talets mitt var infanterirustningen ej sällsynt. Vid det dansk-norska Bohus regemente förde år 1658 442 pikenerare bröst och ryggharnesk, men 216 buro förstycke med korsremmar, dvs bröstharnesk. Det fanns 656 stormhattar och 108 ringkragar vid regementet.
Vid 1656 års början funnos i Stockholms rustkammare 584 soldatharnesk och 1446 stormhattar. Under detta år inlämnades där 115 nya stormhattar. och utlämnades 1400 sådanna till armen i Riga och Preussen."

TomTop
Medlem
Inlägg: 220
Blev medlem: 22 oktober 2012, 21:25

Re: Svenska ”uniformer” under Carl X Gustafs Polska krig

Inlägg av TomTop » 30 maj 2014, 17:35

hjälm för fotfolk
hjälm för fotfolk 1.jpg

Användarvisningsbild
Westgöthe
Ny medlem
Inlägg: 10
Blev medlem: 27 maj 2014, 18:49
Ort: Lidköping

Re: Svenska ”uniformer” under Carl X Gustafs Polska krig

Inlägg av Westgöthe » 30 maj 2014, 20:02

TomTop skrev:hjälm för fotfolk
hjälm för fotfolk 1.jpg
Det är denna som går undernamnet "stormhatt" i Sverige va? Även kallad Morion? Eller är Stormhatt ett samlings namn för hjälmar? Aldrig fattat det där...
Tack för infon om infanteriet! Du råkar inte veta om Karbinen som ryttarna bär på Dahlbergh bild är standard för kavalleriet eller om det är Dragoner?

TomTop
Medlem
Inlägg: 220
Blev medlem: 22 oktober 2012, 21:25

Re: Svenska ”uniformer” under Carl X Gustafs Polska krig

Inlägg av TomTop » 30 maj 2014, 22:37

hjälmbilden är från armémuseum för övrigt.

Enligt Josef Alm
"de av dragonerna använda musköterna voro lika infanteriets, men kortare och fördes fortfarande i rem på ryggen. De synes vanligen ha haft luntlås, men i utlandet förekommo även sådana med hjullås och i Sverige troligen dragongevär med snapplås."

TomTop
Medlem
Inlägg: 220
Blev medlem: 22 oktober 2012, 21:25

Re: Svenska ”uniformer” under Carl X Gustafs Polska krig

Inlägg av TomTop » 30 maj 2014, 22:51

ordet stormhatt förekommer mycket samt ordet "potter"

Josef Alm
" Pikenerarutrustningarna kallas i Sverige vanligen soldatharnesk men ibland vapen eller vapner. Den sista benämningen har, som förut sagts, väl kommit från Hollänskans eller från Tyskans Das Wappen. De till dessa rustningar burna hjälmarna kallas i Sverige för potter. De har inuti en stoppning av blånor, eller om det var fint, av bomull."

"Några Svenska militärhjälmar, tydligen för fotfolk, finnas i livrustkammaren, De ha en form som ganska mycket erinrar om den på svenska armen nu i bruk varande stålhjälmar, men ha kam och dessutom baktill en plymhållare. De äro sammansatta av två delar samt hopnitade och hopsmidda i kammen. Den sistnämda har rundsmidd kant. Brättena äro nedböjda och ha rundsmidda kanter"

TomTop
Medlem
Inlägg: 220
Blev medlem: 22 oktober 2012, 21:25

Re: Svenska ”uniformer” under Carl X Gustafs Polska krig

Inlägg av TomTop » 30 maj 2014, 22:59

harnesk pikenerare danmark.jpg
harnesk pikenerare danmark.jpg (178.24 KiB) Visad 6526 gånger

Användarvisningsbild
Westgöthe
Ny medlem
Inlägg: 10
Blev medlem: 27 maj 2014, 18:49
Ort: Lidköping

Re: Svenska ”uniformer” under Carl X Gustafs Polska krig

Inlägg av Westgöthe » 30 maj 2014, 23:59

TomTop skrev:hjälmbilden är från armémuseum för övrigt.

Enligt Josef Alm
"de av dragonerna använda musköterna voro lika infanteriets, men kortare och fördes fortfarande i rem på ryggen. De synes vanligen ha haft luntlås, men i utlandet förekommo även sådana med hjullås och i Sverige troligen dragongevär med snapplås."
Du råkar inte veta ifall dragongevär är en synonym för karbin? Jag är tämligen ny på 1600 talet, och inte så kunnig i alla samtida svenska termer.
TomTop skrev:harnesk pikenerare danmark
Dansk harnesk? Jag trodde nämligen att Svenskarna aldrig hade det där lårskyddet? Vill minnas Herman Lindqvist på pekar att Gustaf II Adolfs pikenerare bara varit utrustade med harnesk. Visserligen kan ju Carl X ha ändrat på det..

Hursomhelst är jag tacksam för svaren och om du vet mer om Svenska kavalleriet så uppskattas det :)

TomTop
Medlem
Inlägg: 220
Blev medlem: 22 oktober 2012, 21:25

Re: Svenska ”uniformer” under Carl X Gustafs Polska krig

Inlägg av TomTop » 31 maj 2014, 09:29

Hinner inte så mycket mer just nu än att skriva;

Bröstharnesk med tassetter (tasetter är lårskydden) Det danska bröstharnesket på bilden är mycket likt det jag har i Josef Alms bok. Det harnesk som beskrivs i boken är Svenskt och från 1600-talets förra hälft.

Skriv svar