Karl XII interne politikk

Diskussioner kring händelser under renässansen, tidig modern tid och upplysningen.
Skriv svar
tosia_91
Ny medlem
Inlägg: 12
Blev medlem: 2 oktober 2012, 18:12

Karl XII interne politikk

Inlägg av tosia_91 » 1 maj 2014, 14:44

Nå skriver jeg masteravhandlingen om Karl XII og Ludvig XIV. Jeg kan ikke finne ikke noe om Karl XII interne politikk. Kan dere hjelpe meg? Når lete jeg etter informasjoner om interne politikk, jeg finner bare informasjoner om kringer. Kjenner du noe bøker?

Användarvisningsbild
Rosenhane
Medlem
Inlägg: 311
Blev medlem: 15 januari 2005, 23:03
Ort: Manchester

Re: Karl XII interne politikk

Inlägg av Rosenhane » 12 maj 2014, 11:52

Då endast 3 av Karl XII:s regeringsår var under fredstid, och det faktum att han under de flesta av krigsåren inte befann sig på svensk mark är det inte så märkligt att krigen har fått ta stor del av historieskrivningen om Karl XII:e. :wink: Kan dock rekommendera Bengt Liljegrens biografi över kungen, lättläst men ändå saklig. Tar upp en del av kungens inrikespolitiska reformer som dock inte överlevde kungen själv.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13609
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Karl XII interne politikk

Inlägg av Markus Holst » 12 maj 2014, 13:28

Jag har hört att kungen dels försökte införa nya kalendern, men bara kom halvvägs, och dels att han försökte införa högertrafik, vilket emellertid lät vänta på sig i drygt 250 år.

Ben
Medlem
Inlägg: 8761
Blev medlem: 20 juni 2002, 14:58
Ort: Sverige

Re: Karl XII interne politikk

Inlägg av Ben » 12 maj 2014, 14:33

Inrikespolitiken påverkades med nödvändighet att krigets fordringar. Intressantast ur det perspektivet är den skattereform som genomfördes under hans tid i Bender (Se Åsa Karlssons avhandling "Den jämlike undersåten") samt den mycket statskontrollerade näringslivspolitik som infördes som en del av den stora resursmobiliseringen under de sista åren (se t.ex. Gösta Lindebergs avhandling "Svensk ekonomisk politik under den Görtzska perioden". I övrigt finns det en rad avhandlingar som tar upp förhållandet mellan kungen och undersåtarna, t.ex. Martin Lindes "Statsmakt och bondemotstånd" eller Peter Ericssons "Stora nordiska kriget förklarat".
Senast redigerad av 1 Ben, redigerad totalt 12 gånger.

tosia_91
Ny medlem
Inlägg: 12
Blev medlem: 2 oktober 2012, 18:12

Re: Karl XII interne politikk

Inlägg av tosia_91 » 12 maj 2014, 17:09

Tusen takk :) to bøker er også tilgjengelig i Polen. Ja, i Liljegrens bok fant jeg noen informasjoner.

Skriv svar