Kunglig namnstämpel

Diskussioner kring händelser under renässansen, tidig modern tid och upplysningen.
Skriv svar
Användarvisningsbild
von Othfors
Medlem
Inlägg: 168
Blev medlem: 17 december 2009, 14:28
Ort: Göteborg
Kontakt:

Kunglig namnstämpel

Inlägg av von Othfors » 18 februari 2014, 10:56

Redan på Fredrik I:s tid tillkom ju en namnstämpel som användes med kungens välsignelse, då han inte ville ödsla tid på att underteckna massa dokument. Han skrev under det första dokumentet och lät kopiorna bli stämplade. När Fredrik I senare blev sjuk i slutet av sin regenttid använde man namnstämpeln på alla dokument utan kungens vetskap.

Detta fortsatte på Adolf Fredriks tid - det är ju hans namnstämpel som blev en slags symbol för den svaga kungamakten.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Namnst%C3%A4mpeln läser jag att namnstämpeln försvann efter 1772 år revolution - det är ju naturligt.

Men, perioden 1771-1772, hur såg det då ut? Fanns det under en kort tid en namnstämpel med Gustaf III:s namn, innan statskuppen? Jag har aldrig sett eller hört om en sådan. Någon som vet mer?
"Min bestämda åsikt är att Åland bör tillhöra Sverige" - Gustaf V

Ben
Medlem
Inlägg: 8761
Blev medlem: 20 juni 2002, 14:58
Ort: Sverige

Re: Kunglig namnstämpel

Inlägg av Ben » 18 februari 2014, 11:52

Efter vad jag kan förstå tillverkades aldrig någon namnstämpel med Gustav III:s signatur, men kanske klargörs det hela i Jonas Nordins bok Frihetstidens monarki.

Användarvisningsbild
von Othfors
Medlem
Inlägg: 168
Blev medlem: 17 december 2009, 14:28
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Kunglig namnstämpel

Inlägg av von Othfors » 19 februari 2014, 12:51

Tack för tipset!
"Min bestämda åsikt är att Åland bör tillhöra Sverige" - Gustaf V

Skriv svar