-felt eller -feldt?

Diskussioner kring händelser under renässansen, tidig modern tid och upplysningen.
Skriv svar
Daniel89
Medlem
Inlägg: 38
Blev medlem: 5 november 2011, 17:30

-felt eller -feldt?

Inlägg av Daniel89 » 6 december 2013, 15:04

Hej

Jag var osäker på om den här tråden borde höra hemma i Språkhistoria, men jag la den här eftersom den rör denna tidsperioden. Jag undrar åter igen över olika förekommande stavningar.

Denna gång adelsnamnet -felt och -feldt. Exempelvis i Strömfelt/Strömfeldt och Meijerfelt/Meijerfeldt.

I äldre historieböcker, inte sällan samtida dokument, stavas det nästan alltid -felt, men i moderna böcker stavas det oftare -feldt. Är det alltså en fråga om ålderdomlig kontra modern stavning, att -felt blev -feldt med stavningsreformen, eller att familjerna snyggat till sitt namn med ett extra d i senare generationer?

Jag blir lite extra konfunderad när olika personer av samma ätt som levde samtidigt får namnet stavat olika, -felt eller -feldt. Är det då helt enkelt så att olika delar av familjen stavade namnet olika?

Jag minns att senast jag frågade här om stavning nämndes att "rättstavning" i dåtidens svenska egentligen inte förekom, eftersom folk skrev lite hur de ville och det var inte alltid en vedertagen stavning existerade.

Nån som har en kommentar rörande den eventuella skillnaden i -felt och -feldt? Jag vill kunna förhålla mig till hur jag själv ska stava historiska personers namn.

Ben
Medlem
Inlägg: 8761
Blev medlem: 20 juni 2002, 14:58
Ort: Sverige

Re: -felt eller -feldt?

Inlägg av Ben » 6 december 2013, 19:08

När man själv skriver namnen torde det vara rimligt att följa den stavning som används i "Elgenstierna", Svenskt Biografiskt Lexikon eller Nationalencyklopedin. I de fall sköldebreven är bevarade så skulle man väl möjligen kunna ta dem som utgångspunkt, men det är en rätt tidsödande och besvärlig metod.

Daniel89
Medlem
Inlägg: 38
Blev medlem: 5 november 2011, 17:30

Re: -felt eller -feldt?

Inlägg av Daniel89 » 6 december 2013, 21:15

Bra. Tack!

Skriv svar