Julianus skrev:
Eratosthenes mätte väl inte omkretsen från pol till pol utan längs med ekvatorn. Det jag frågade om var att man ju visste var ekvatorn låg och att jorden i Europa var kartlagd upp till norra polcirkeln.Jag undrade då om man i inte borde ha haft ett hyfsat mått på avstånden ekvatorn till nordpolen. Eller annorlunda uttryckt Columbus visste ju var ekvatorn låg. Var placerade han nordpolen?
Vad Erathostenes gjorde, på 200-talet f. kr, var följande, enligt
Wikipedia;
Utan tvekan är det främsta skälet till Eratosthenes berömmelse bestämningen av jordens storlek. För detta uppfann och tillämpade han en trigonometrisk metod utöver de redan introducerade begreppen latitud och longitud, för vilket han även förtjänat titeln geodesins fader. Som referens visste han att solen mitt på dagen vid sommarsolståndet stod rakt i zenit i staden Syene (dagens Assuan). Samtidigt kastades en skugga från en obelisk i Alexandria, rakt norr om Syene, som visade att solen stod 7,2 grader från zenit. Eftersom denna vinkel är 1/50 av cirkelns omkrets, så måste jordens omkrets vara 50 gånger större än avståndet mellan Syene och Alexandria. En löpare fick mäta upp detta till drygt 800 kilometer och resultatet blev mycket nära det rätta värdet 40 000 km för hela omkretsen. (Enligt denna första gradmätning skulle jordens omkrets vara 250 000 stadier eller 39 360 km).
Han utgick alltså ifrån att jorden är en sfär, och det enda avstånd som mättes var det nord-sydliga avståndet Alexandria-Syene. Hade Columbus och andra använt sig av Erathostenes siffra skulle de förstås ha insett att avståndet västerut från Europa till Asien var mycket större än till de länder Columbus upptäckte. Men Columbus utgick från andra, felaktiga siffror, och därtill trodde han att Asien var mycket mer långsträckt i öst-västlig riktning än det är, eftersom Marco Polo, vars uppgifter Columbus använde sig av, hade överdrivit avståndet han färdades.
Sen tror jag inte alls att man omkring år 1500 hade särskilt klara begrepp om avståndet i (den tidens) längdenheter från Sydeuropa till Nordnorge och norra polcirkeln (fast man visste förstås någorlunda vilken skillnaden i latitud var). Det var nog få sydeuropeer som varit i dessa nordliga trakter, och än färre som korrekt kunde bedöma avståndet dit, och särskilt avståndet i enbart nord-sydlig riktning. I så fall visste man inte hur långt det var från ekvatorn till nordpolen.
Att man hade dimmiga begrepp om Norden rent allmänt kan man se om tittar kartor från den tiden och även senare, där Afrikas kust finns mycket mer exakt återgiven än Norden.
Så nej, man trodde säkert att jorden var ett klot och inte en rugbyboll, men man hade dimmiga begrepp om dess storlek, eftersom man dumt nog inte använde sig av Eratosthenes uppgifter.