umgängesformer och mötesplatser - 1600talet

Diskussioner kring händelser under renässansen, tidig modern tid och upplysningen.
Skriv svar
lifelike
Ny medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: 9 maj 2013, 19:49

umgängesformer och mötesplatser - 1600talet

Inlägg av lifelike » 9 maj 2013, 19:58

Hej.
Jag har ett rätt stort arbete framför mig och jag såg ingen annan utväg än att börja här, med tanke på att ni är genier hela bunten.
Jag ska skriva om umgängesformer och mötesplatser under 1600talet samt färger och mönster. Det är terminens sista kurs på Måltidsakademien i Grythyttan. Jag skulle bli oerhört tacksam om någon kunde tipsa om litteratur/websida etc som berör ämnet. Om någon här dessutom skulle vara expert på ämnet så skulle jag bli överlycklig över någon form av kontakt dessutom.

/Daniel

Gamleeken
Ny medlem
Inlägg: 10
Blev medlem: 3 maj 2013, 15:48

Re: umgängesformer och mötesplatser - 1600talet

Inlägg av Gamleeken » 10 maj 2013, 12:12

Hmm. Kom att tänka på Det svenska dasset - inte bara en skitsak!. Av Kalle Bäck, proffessor i historia på Linköping universitet. Vet dock inte om hans studier sträcker sig så långt bakåt som 1600-talet. Kunde hursomhelst bli ett underhållande inslag i ditt föredrag.

Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Re: umgängesformer och mötesplatser - 1600talet

Inlägg av lampros » 10 maj 2013, 12:46

Intressant.

Men är det färger och mönster under 1600-talet? Eller färger och mönster vid dukning eller vad?

lifelike
Ny medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: 9 maj 2013, 19:49

Re: umgängesformer och mötesplatser - 1600talet

Inlägg av lifelike » 14 maj 2013, 14:09

lampros skrev:Intressant.

Men är det färger och mönster under 1600-talet? Eller färger och mönster vid dukning eller vad?
Det gäller färger och mönster vid just dukning och måltidsintag och det är väldigt intressant inbillar jag mig, det är bara väldigt svårt med litteratur och källor :)

lifelike
Ny medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: 9 maj 2013, 19:49

Re: umgängesformer och mötesplatser - 1600talet

Inlägg av lifelike » 14 maj 2013, 14:10

Gamleeken skrev:Hmm. Kom att tänka på Det svenska dasset - inte bara en skitsak!. Av Kalle Bäck, proffessor i historia på Linköping universitet. Vet dock inte om hans studier sträcker sig så långt bakåt som 1600-talet. Kunde hursomhelst bli ett underhållande inslag i ditt föredrag.
Tack! Jag ska kolla upp det där, det finns säkert något roligt jag kan flika in med hjälp av den för att lätta lite på trycket :)

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13477
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: umgängesformer och mötesplatser - 1600talet

Inlägg av Markus Holst » 14 maj 2013, 16:26

Gamleeken skrev:Hmm. Kom att tänka på Det svenska dasset - inte bara en skitsak!. Av Kalle Bäck, proffessor i historia på Linköping universitet. Vet dock inte om hans studier sträcker sig så långt bakåt som 1600-talet. Kunde hursomhelst bli ett underhållande inslag i ditt föredrag.
Han borde väl inte komma till 1600-talet, betänkandes att dasset knappt var uppfunnet då.

EDIT Eller ja, i alla fall inte i allmogemiljö. Det finns ju fullt fungerande dass på Glimmingehus.

Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Re: umgängesformer och mötesplatser - 1600talet

Inlägg av lampros » 14 maj 2013, 17:56

lifelike skrev:
lampros skrev:Intressant.

Men är det färger och mönster under 1600-talet? Eller färger och mönster vid dukning eller vad?
Det gäller färger och mönster vid just dukning och måltidsintag och det är väldigt intressant inbillar jag mig, det är bara väldigt svårt med litteratur och källor :)
För idéer om färger, se Johann Wolfgang Goethes färglära. Han var först med idéerna om komplementärfärger, varma och kalla färger och mättade respektive bleka färgtoner.

http://en.wikipedia.org/wiki/Theory_of_Colours

Goethes färglära handlar mycket om hur vi människor uppfattar färger.

Ben
Medlem
Inlägg: 8761
Blev medlem: 20 juni 2002, 14:58
Ort: Sverige

Re: umgängesformer och mötesplatser - 1600talet

Inlägg av Ben » 16 maj 2013, 18:13

Om det gäller adeln är nog problemet inte alltför komplicerat. Såväl Magnus Gabriel de la Gardies Läckömiljö som t.ex. Ebba Brahes hem har behandlats vetenskapligt. Allmogen lär vara knepigare, fast nog lär det finnas en del i utländska resenärers skildringar (Kiechel, Whitelocke, Magalotti m.fl).

Skriv svar