Kungligt slottsprojekt i Göteborg

Diskussioner kring händelser under renässansen, tidig modern tid och upplysningen.
Skriv svar
Gavrilo Princip
Medlem
Inlägg: 671
Blev medlem: 11 april 2010, 02:40

Kungligt slottsprojekt i Göteborg

Inlägg av Gavrilo Princip » 12 mars 2013, 03:58

Känner någon till något om det kungliga slott som planerades i Göteborg i stormaktstidens inledningsskede? Det sammanfaller således med Göteborgs grundande och måste därför vara under Gustav II Adolfs tid. Planerna kan ha fortsatt under drottning Kristinas tid och möjligen även Karl X Gustavs. Men därefter tar det såvitt jag vet stopp.

Vet man hur det planerade slottet skulle se ut, hur många rum det tänktes innehålla etc? Finns det någon ritning eller målning över det? Jag har sett en, i mitt tycke, ganska enkel bild, men det är väldigt litet, så det är svårt att göra sig en bra uppfattning om hur stort det skulle bli.

Det vore också intressant att få veta var det var tänkt att ligga i förhållande till dagens Göteborg - slottsområdet gärna inritat på en modern stadskarta. :idea: Slottskogen hör efter vad jag känner till samman med Älvsborgs fästning, så den ger inga vidare upplysningar om det kungliga residens som här avses.

Och slutligen: som nämnts tror jag dessa planer pågick som längst till och med Karl X Gustavs död, men om planerna fortsatte/återuppväcktes någon gång därefter, fro.m. Karl XI:s tid och c:a 200 år framåt, är dessa svar givetvis också välkomna att tas med här. 8-)

Fotnot: detta skall ej förväxlas med Älvsborgs fästning, Lödöse, Nya Lödöse, Lindholmen och andra mer borgliknande anläggningar, utan detta handlar om ett mer konventionellt kungligt slott, möjligen med vallgrav runtomkring även om det inte är helt säkert.

Ben
Medlem
Inlägg: 8761
Blev medlem: 20 juni 2002, 14:58
Ort: Sverige

Re: Kungligt slottsprojekt i Göteborg

Inlägg av Ben » 14 mars 2013, 18:33

Liljenberg, Albert, Stadsbildningar och stadsplaner i Götaälvs mynningsområde. - Göteborg, 1928, s. 185 ff.

Sista gången ett slott förekommer på en befästningsplan är tydligen 1684:

http://www2.ra.se/kra/bilder/0424/037/096a.jpg

Skriv svar