När jag såg tråden om "svensk slavhandel i Medelhavet" så tänkte jag först på de svenskar som fördes bort i slaveri under Stora nordiska kriget, men det var tydligen inte ämnet för den tråden, så jag öppnar en ny i detta syfte.
Hur många svenskar fördes bort under kriget, och hur många blev slavar?
Vart tog de vägen? Några friköptes i Turkiet, så de verkar ha kunnat hamna utanför Ryssland.
Hur många var det som inte fördes bort från Sverige, men som gick samma öde till mötes genom krigshändelserna, alltså tillfångatogs utomlands, och då avser jag både militära och civila?
Utländsk slavhandel med svenskar
-
Jurgen Wullenwever
- Medlem
Re: Utländsk slavhandel med svenskar
Det finns lite i den här tråden viewtopic.php?f=23&t=34443&p=505821#p505821
Re: Utländsk slavhandel med svenskar
Ett samtida vittnesmål:
På denna sijdan hafwa tienderar een tijd continuerat, att een stoor dehl af fiendens macht gått här ifrån åth Polska neijderna, och att Ryssarnas desseiner skola wara nogh ample, och märkelige praeparatorier, hafwandes doch i desse qwarteren icke annat nu på en tijd tenterat, än hwad tattarne warit nödtwungne till, hwilka Jag een tämmelig hoop fångar inbekommit, som berätta att dhe ingenting niuta af Czaren meer än den frijheeten att fara omkring och röfwa hwad dhe kunna öfwerkomma, så wähl Menniskior som annat, dem de äfwenwäl få penningar för, eftter som dhe äro starke till, hwilka Bojarerne dem afhandla och in i Ryssland försällia...
Generallöjtnant Georg Johan Maydell, befälhavare över finska armén, till generalmajor Adam Ludvig Lewenhaupt, daterat Viborg 29 april 1704.