Stormaktstiden/karolinerna ett samtida uttryck?

Skriv svar
Daniel89
Medlem

Stormaktstiden/karolinerna ett samtida uttryck?

Inlägg av Daniel89 » 5 november 2011, 17:37

Hej!

Jag undrar, ifall någon på detta forum vet, ifall begreppet "stormakten" Sverige var ett samtida uttryck, eller något som efterlevande börjat använda sig av?
Dessutom undrar jag ifall uttrycket "karoliner" var ett samtida uttryck, eller om det är något som efterlevande myntat.

Tack

//Daniel

Ben
Medlem

Re: Stormaktstiden/karolinerna ett samtida uttryck?

Inlägg av Ben » 5 november 2011, 19:26

Daniel89 skrev:Hej!

Jag undrar, ifall någon på detta forum vet, ifall begreppet "stormakten" Sverige var ett samtida uttryck, eller något som efterlevande börjat använda sig av?
Dessutom undrar jag ifall uttrycket "karoliner" var ett samtida uttryck, eller om det är något som efterlevande myntat.

Tack

//Daniel
I Svenska akademiens ordbok är det äldsta belägget för "karolin" i den här betydelsen från 1769. Vid 1700-talets början betecknade "carolin" ett slags mynt.

Om man ska lita på nämnda ordbok är "stormakt" en term som kom in i svenskan under 1800-talet.

Daniel89
Medlem

Inlägg av Daniel89 » 6 november 2011, 15:17

Där ser man! Tack!

Användarvisningsbild
medundersåte
Medlem

Inlägg av medundersåte » 6 november 2011, 19:56

Man brukade titulera kungarna vid den här tiden som "stormäktigste", men det har väl snarast att göra med kungens suveränitet och upphöjdhet, inte att det nödvändigtvis var ett stort och mäktigt rike han härskade över.

Användarvisningsbild
a81
Medlem

Inlägg av a81 » 6 november 2011, 20:56

Ben skrev:
Daniel89 skrev:Hej!

Tack

//Daniel
I Svenska akademiens ordbok är det äldsta belägget för "karolin" i den här betydelsen från 1769. Vid 1700-talets början betecknade "carolin" ett slags mynt.

Om man ska lita på nämnda ordbok är "stormakt" en term som kom in i svenskan under 1800-talet.
Tänk på att äldsta belägget inte är detsamma som att ordet inte användes före det. Jag råkade själv hittat ett yrke (biljardmarkör) i en husförhörslängd 100 år innan det äldsta belägget enligt SAOB (1790-tal i stället för 1894). Nu tror jag inte att begreppen karolin respektive stormaktstiden har haft så lång fördröjning, men jag de kan säkert ha använts några decennier längre än vad SAOB anger.

Skriv svar