Litteratur om Dackefejden

Skriv svar
Användarvisningsbild
Fredrik Andersson
Medlem

Litteratur om Dackefejden

Inlägg av Fredrik Andersson » 17 oktober 2011, 20:27

Av olika orsaker har jag blivit lite nyfiken på just detta omfattande uppror. När man söker på nätet hittar man en del men mycket är av karaktären lokalhistoria. Detta behöver inte vara dåligt alla gånger, men många av dessa berättelser innehåller begrepp som "enligt sägnen", "ska enligt berättelserna här i trakten" eller liknande. Det är väl förståeligt om man som lokalhistoriker vill hitta spännande episoder som involverar den egna bygden men jag söker mer neutral och saklig information. Är det någon som har läst någon bra bok i ämnet som beskriver både bakgrund och förlopp?
Regimus Neque Hostis
"Vi bestämmer - inte fienden" (Södermanlands regemente 1627-2005)
En kamrats livsfilosofi:
"Jag latar mig inte. Jag avvaktar kraftfullt!"

Chenapan
Medlem

Re: Litteratur om Dackefejden

Inlägg av Chenapan » 17 oktober 2011, 23:00

På antikvariat hittade jag Alf Åberg: "Nils Dacke och landsfadern" från 1963. Ger en översikt över Nils Dackes liv och historia. Läsvär men det finns säker nyare.

Användarvisningsbild
Örjan
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Örjan » 24 oktober 2011, 15:11

Standardverket om Dackefejden torde vara Lars-Olof Larssons Dackeland från 1979. Den är nästan 300 sidor tjock och redogör alla detaljer kring upproret samt avlivar myter som till exempel att det var förbud med oxhandel som var den tändande gnistan. Lars-Olof Larsson är numera professor emeritus vid Växjö universitet och har även skrivit böcker om Kalmarunionen och Gustav Vasa.

En nyare bok är Bo Alvemos Dackefejden från 2006 som gavs ut av Svenskt militärhistoriskt bibliotek. Men vad jag minns innehöll den inte några nya rön som inte redan finns i Larssons bok.

Användarvisningsbild
Fredrik Andersson
Medlem

Inlägg av Fredrik Andersson » 27 oktober 2011, 00:58

Tackar och bockar!
Regimus Neque Hostis
"Vi bestämmer - inte fienden" (Södermanlands regemente 1627-2005)
En kamrats livsfilosofi:
"Jag latar mig inte. Jag avvaktar kraftfullt!"

Skriv svar