Slaget vid Napo(e)

Diskussioner kring händelser under renässansen, tidig modern tid och upplysningen.
Skriv svar
Användarvisningsbild
cats
Medlem
Inlägg: 2260
Blev medlem: 8 januari 2007, 15:26
Ort: cats

Slaget vid Napo(e)

Inlägg av cats » 31 januari 2011, 12:28

19 februari 1714 stod slaget vid Napo utanför Storkyro i Österbotten Finland. Armefelts armé fick ordentligt med stryk.
Enligt uppgift stupade mellan 2500-3000 svenska soldater vi drabbningen. Jag har läst en uppgift på att det var ca 2600 Karoliner och 400 allmogesoldater. I praktiken upphörde Armfelts kår att existera.

Det måste väl vara ett av de större slagen som utkämpats på svensk mark under tidigmodern tid?

Uppgifterna om antalet stupade ryssar varierar kraftigt. Från 3000 till 1000. Vet någon om det verkliga antalet? För Österbottens del var följdena av slaget mycket värre än det militära nederlaget. Ryssarna tog en ordentlig hämnd för allmogens andel i striderna.

Här är en rysk karta över slaget. Betecknande nog har man ritat med den brinnande byn.
ryskkarta Napoby.jpg
ryskkarta Napoby.jpg (75.07 KiB) Visad 5736 gånger

Ben
Medlem
Inlägg: 8761
Blev medlem: 20 juni 2002, 14:58
Ort: Sverige

Re: Slaget vid Napo(e)

Inlägg av Ben » 31 januari 2011, 18:23

Eirik Hornborg har en beräkning av förlusterna i sin bok Karolinen Armfelt och kampen om Finland under stora nordiska kriget (1953). Han kom till att minst ca 1 700 man stupade & 535 tillfångatogs.

Vid stridens början hade Armfelt (enligt Hornborg) högst 4 600 man reguljära trupper och under 900 man irreguljära (de som stannade vid trossen borträknade).

Den 19 mars (en månad efter slaget) hade Armfelt samlat ca 2 300 man stridande. Under våren gjordes försök att öka arméns styrka genom nyrekryteringar och insamling av soldater som kommit bort. Efter sommaren 1714 förfogade Armfelt (enligt Hornborg) över en armé av ungefär samma numerär som före slaget.

Ben
Medlem
Inlägg: 8761
Blev medlem: 20 juni 2002, 14:58
Ort: Sverige

Re: Slaget vid Napo(e)

Inlägg av Ben » 1 februari 2011, 10:25

Ryssarnas förluster:

Hornborg räknade även på dem, med utgångspunkt från Golitsyns rapport och den officiella ryska relationen. Båda dessa har en siffra på strax under 1 500 stupade och sårade. Hornborg noterade att i den ryska relationen saknas för flera regementen antingen uppgifter om sårade eller om stupade. Han försökte därför "komplettera" genom att ta hänsyn till proportionerna inom övriga förband och drog slutsatsen att den totala förlusten i sårade och stupade bör ha legat mellan 1 800 och 2 000 man.

Användarvisningsbild
cats
Medlem
Inlägg: 2260
Blev medlem: 8 januari 2007, 15:26
Ort: cats

Re: Slaget vid Napo(e)

Inlägg av cats » 6 februari 2011, 08:32

Tack för uppgifterna. Om det intresserar är här en svensk karta över slaget. Finns rätt många kartor bevarade från 1700-talet över slaget
svensk karta.jpg
svensk karta.jpg (59.2 KiB) Visad 5656 gånger

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Re: Slaget vid Napo(e)

Inlägg av Stefan » 6 februari 2011, 10:14

Stupade, är de de som man kunnat räkna liken på? Eller helt enkelt borta? Dvs att de skingrade kanske räknades in som stupade??
Jag antar att denna Armfelds armé bestod till största delen av finskt manskap. Så var iaf fallet i 1808-09 års krig.
För de soldater som skingrades efter ett förlorat slag, måste de ha legat nära till hands att försöka sticka hem, ist för att försöka söka upp närmaste trupp med ansvarig officer, eller närmaste garnison.. Jag menar, här var de i sitt eget land, det måste ha varit lätt hänt.

För sårade antar jag att man kunnat rädda dem, iaf tillräckligt länge för att räkna ihop dem. För hade de bara blivit liggande ohjälpta på slagfältet så var de ju i praktiken döda. Alternativt hade det segrande sidans förföljande kavalleriet huggit ner de alla som inte hann med att fly, som var praxis vid så många slag.
Detta att BÄGGE sidorna kunnat räkna ihop sårade måste ju också betyda att man i praktiken haft en fungerande fält sjukvårdar tjänst, och att motståndarna, kanske i all tysthet, accepterade att man efter slaget tog tillvara sårade.
Frågan är om de rent av hjälpte varandra att ta tillvara de sårade.

Användarvisningsbild
cats
Medlem
Inlägg: 2260
Blev medlem: 8 januari 2007, 15:26
Ort: cats

Re: Slaget vid Napo(e)

Inlägg av cats » 6 februari 2011, 12:49

På svenska kartan står det (enligt boken jag tagit den ur) att massgraven för soldater är utmärkt. Jag har inte kunnat lokalisera den själv, men kanske någon annan har bättre ögon :)

Annars var området påfallande tomt på manfolk efter slaget och skövlingen som följde fram till freden. I Vasa, närmaste större stad, var 1720 en fjärde del av husen bebodda. Om jag minns rätt var över hälften av dem som fanns kvar registrerade som änkor. Skall kolla upp de där siffrorna när jag får tid mera exakt. Har dem i någon bok och drar det ur minnet.

Ben
Medlem
Inlägg: 8761
Blev medlem: 20 juni 2002, 14:58
Ort: Sverige

Re: Slaget vid Napo(e)

Inlägg av Ben » 6 februari 2011, 13:42

Stefan skrev:Stupade, är de de som man kunnat räkna liken på? Eller helt enkelt borta? Dvs att de skingrade kanske räknades in som stupade??
Jag antar att denna Armfelds armé bestod till största delen av finskt manskap. Så var iaf fallet i 1808-09 års krig.
För de soldater som skingrades efter ett förlorat slag, måste de ha legat nära till hands att försöka sticka hem, ist för att försöka söka upp närmaste trupp med ansvarig officer, eller närmaste garnison.. Jag menar, här var de i sitt eget land, det måste ha varit lätt hänt.

För sårade antar jag att man kunnat rädda dem, iaf tillräckligt länge för att räkna ihop dem. För hade de bara blivit liggande ohjälpta på slagfältet så var de ju i praktiken döda. Alternativt hade det segrande sidans förföljande kavalleriet huggit ner de alla som inte hann med att fly, som var praxis vid så många slag.
Detta att BÄGGE sidorna kunnat räkna ihop sårade måste ju också betyda att man i praktiken haft en fungerande fält sjukvårdar tjänst, och att motståndarna, kanske i all tysthet, accepterade att man efter slaget tog tillvara sårade.
Frågan är om de rent av hjälpte varandra att ta tillvara de sårade.
Den svensk-finska sidan tvingades fly från slagfältet och återkom dit först en månad efter slaget, sedan ryssarna hade retirerat. De sårade som kom undan torde alltså ha gjort det för egen maskin.

Hornborg räknar även på ev. hemvändare, men konstaterar att det exempelvis är osannolikt att några större mängder kavallerister från Finlands södra delar skulle ha gett sig av hemåt utan foder och proviant (samt i riktning mot av ryssarna besatta områden). Sedan är det givetvis svårt att veta de exakta proportionerna mellan stupade och skingrade.

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Re: Slaget vid Napo(e)

Inlägg av Stefan » 6 februari 2011, 13:56

Ben skrev: Den svensk-finska sidan tvingades fly från slagfältet och återkom dit först en månad efter slaget, sedan ryssarna hade retirerat. De sårade som kom undan torde alltså ha gjort det för egen maskin.

Hornborg räknar även på ev. hemvändare, men konstaterar att det exempelvis är osannolikt att några större mängder kavallerister från Finlands södra delar skulle ha gett sig av hemåt utan foder och proviant (samt i riktning mot av ryssarna besatta områden). Sedan är det givetvis svårt att veta de exakta proportionerna mellan stupade och skingrade.
OK... Så det är egentligen bara segrarsidan som kan ange hyfsat exakta siffror - de kan ju räkna liken... Egna och förlorarnas.

Den förlorande sidan kan räkna enbart dem som kom tillbaka och kom tillrätta.
De sårade som lyckas stappla sig bakåt, själva eller hjälpta av kamrater...

De skingrade soldater som kanske valde helt annan väg - de försvinner tydligen. Ganska många går under, medan andra klarar sig på andra sätt.
De sårade som faller ihop längs reträtt vägen - torde ha varit många - försvinner i mängden av de stupade.

Ergo. De största förlusterna i ett förlorat slag var många gånger kanske inte de som stupade på plats, men väl alla de svårare eller lättare sårade som inte lyckats ta sig undan under den snabba reträtten. (som sagt, fanns alltid en överhängande risk för kavalleriförföljelse - och då blev ju förlusterna än större).
Samt de skingrade ja.

Brr.

Ördög
Medlem
Inlägg: 386
Blev medlem: 24 mars 2004, 09:26
Ort: Helsingfors

Re: Slaget vid Napo(e)

Inlägg av Ördög » 16 februari 2014, 08:24

Det drar ihop sig till 300-årsminnet av detta skickelsedigra slag. Idag (söndagen den 16 februari) är det festgudstjänst i Storkyro kyrka, ceremoni vid minnesmärket och tillställning i idrottshallen. Jag hinner tyvärr inte översätta dessa texter.

http://yle.fi/uutiset/napuen_taistelun_ ... on/7089374
http://yle.fi/uutiset/isonvihan_perinto ... an/7089180

Men firandet (om nu ett sånt uttryck tillåts) ska fortsätta hela året igenom.
http://events.osterbotten.fi/evenemang/showEvent/3960

Skriv svar