Fynd från Armfelts fälttåg 1718-1719

Diskussioner kring händelser under renässansen, tidig modern tid och upplysningen.
Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11932
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 6 januari 2005, 17:31

Metalldekektorer har man använt i ganska många slag har jag för mig, varför inte använda den där Armfelts karoliner överraskandes av kölden?

Stefan

lyngen
Provmedlem
Inlägg: 1
Blev medlem: 7 januari 2012, 19:43

Re: Fynd från Armfelts fälttåg 1718-1719

Inlägg av lyngen » 7 januari 2012, 22:49

hejsan till alla,

har precis anmält mig på detta forum, efter så många år har sätt inlägget. samma sak hade jag frågat här

http://forum.samlerforumet.net/viewtopic.php?t=11601

verkar som det inte finns så många därute som är så intresserade av att leta efter spår av denna period?

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem
Inlägg: 6804
Blev medlem: 22 mars 2002, 21:27
Ort: Sverige

Re: Fynd från Armfelts fälttåg 1718-1719

Inlägg av Marcus » 8 januari 2012, 10:40

lyngen skrev:har precis anmält mig på detta forum, efter så många år har sätt inlägget. samma sak hade jag frågat här
http://forum.samlerforumet.net/viewtopic.php?t=11601
verkar som det inte finns så många därute som är så intresserade av att leta efter spår av denna period?
:welcome:

Tyvärr verkar det som man behöver vara medlem i det forumet för att kunna läsa inlägget.

/Marcus

FCR2
Medlem
Inlägg: 30
Blev medlem: 8 juli 2009, 20:08

Re: Fynd från Armfelts fälttåg 1718-1719

Inlägg av FCR2 » 15 januari 2012, 13:19

Jag är bekant med en person som på 60-talet deltog i undersökning av marschvägen över fjällen.
Där användes bla metalldetektor. Vi som är väldigt intresserade av perioden betraktar det som försent att gå över med metalldetektor. Förutom så skulle man troligen inte få tillstånd från svensk sida.
Vissa norska regementen var utrustade med svenska musköter som var hämtade på fjället.

/Jesper
Skånes Caroliner

Der Löwe
Medlem
Inlägg: 2590
Blev medlem: 7 juni 2010, 20:04

Re: Fynd från Armfelts fälttåg 1718-1719

Inlägg av Der Löwe » 24 januari 2012, 15:49

Som lärare på Armens Tekniska Skola genomförde jag med mina elever ett antal fjällmarscher under 90-talet där bägge monumenten som nämns i länken besöktes. Jag har då muntligen från en mycket insatt person fått höra en del historier i ämnet.
A4´s monument överblickar platsen där man hittade den kanon som övergavs sist, dvs platsen där den sista lavetten användes för att värma nästan ihjälfrysna artilerister.
Många av vapnen från de fallna samlades upp av norska patruller som fyllde X antal slädlass.
En beskrivning från området många år senare kunde bskriva hur "lapparna", som de kallades då, var utstyrda med en del slitna men praktfulla officerspersedlar, som rockar, hattar mm.

Alla ovanstående är som sagt bara muntligt överhörda och 15 år senare ihågkommda.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Ranglan

Användarvisningsbild
frodeh
Medlem
Inlägg: 1241
Blev medlem: 8 april 2002, 14:21
Ort: Norge

Re: Fynd från Armfelts fälttåg 1718-1719

Inlägg av frodeh » 30 januari 2012, 12:22

Selv om det ikke er nevnt tidligere i tråden går jeg ut fra at man kjenner til trolige funn av et par massegraver fra tiden, gjort i 2005:
http://www.adressa.no/nyheter/sortronde ... 520923.ece

Jeg kjenner ikke saken overhodet, og vet ikke hva man har konkludert fra funnet.

shellan
Ny medlem
Inlägg: 2
Blev medlem: 7 april 2015, 19:18
Ort: Mattmar

Re: Fynd från Armfelts fälttåg 1718-1719

Inlägg av shellan » 7 april 2015, 19:54

Väcker lite liv i den här tråden...

I januari fick jag och några fler (i samband med evenemanget "Karolinervinter") en specialvisning av fynd från fälttåget som finns på Jämtlands läns museum, Jamtli. De flesta sakerna är funna vid utgrävningarna av den karolinska massgraven i Handöl. Det rör sig om fragment mest, ben, tyg, skor, spännen, mm.

Att hitta något på fjället är som att leta efter en nål i en höstack. Enormt område och man vet inte den exakta färdvägen. Med det sagt har en vän till mig trots allt lyckats hitta en värja där uppe, vilket måste anses som helt makalöst. Den visades bl a upp på "Antikrundan" ifjol.

Vill ni veta mer om Armfeldts fälttåg rekommenderar jag att er att kontakta arkeolog Anders Hansson på Jamtli. Han är expert på området och har skrivit en bok om fälttåget.

Skriv svar