Jag har ofta hört att hon ska ha haft utomäktenskapliga förbindelser. Sådant är alltid intressant, eftersom det förr rådde en ganska sned fördelning av sex och kärlek där hustrun till en otrogen man i ett arrangerat ätkenskap oftast fick visa den trohet han själv inte uppvisade.
Hon nämner naturligtvis ingenting om sina eventuella kärleksförbindelser i sin dagbok. År 1783 skriver hon dock att " Ingen människa kan motstå kärlekens krav", och att det inte fanns någon mer sann inskription än Eros: "Här ser du din sanna härskare; han var det, han är det, och kommer alltid förbli det", och tillägger med tanke på dubbelmoralen för kvinnan: " Medan män hafva sin fullkomliga frihet, är hon där alltid tyngd af fördomar och omständigheter. Jag är övertygad om att de flesta kvinnor inget högre önskar än att förvandlas till män, så att de kunde åtnjuta fullständig frihet"
Herman Lindqvist uppger i "Historien om Sverige: Gustavs dagar" (sid 462) att Francisco de Miranda 1786 antecknade rykten om hennes bisexualitet. Lindqvist är populärhistoriker och kan inte citeras. Jag har också ofta hört Axel von Fersen nämnas bland hennes älskare.
Vad jag söker är vetenskapliga referensverk där ryktena kring hennes kärleksförbindelser nämns. Vad som är sant och osant tar jag inte ställning till.
Jag hoppas att någon kan hjälpa mig.
Tack på förhand