Jag kan inte se att era påståenden säger emot varandra - formen Götstaf användes under 1200-talet i vilket fall, oavsett om det är av slaviskt eller skandinaviskt ursprung. Är det inlånat har folketymologin snabbt gett det en för svenskar "tolkbar" form.Örjan skrev:Nej, det har slaviskt ursprung, Gotislav eller Gostislav (jag kommer inte ihåg vilken). Tesen att Gustav är ett inhemskt namn som betyder götarnas stav har ny forskning avfärdat.Gregorius skrev: Namnet Gustav är en försvenskning av Gustavus, som i sin tur är en latinisering av Göstaff eller Gösta.
För övrigt noterar jag att Svenska akademien fortfarande uppger den skandinaviska tolkningen (garderat med ett "ev"), att de seriösa namnsidor jag hittat på nätet uppger båda som alternativa tolkningar och att NE försiktigt skriver att det på senare tid "antagits" vara av slaviskt ursprung.
Har du något belägg för ditt ganska starka uttryck att forskningen "avfärdat" den inhemska tolkningen? Eller är det så att den bara vägt över på andra benet utan att för den skull börja balansera på bara ett ben?
Vilka källor använder du överhuvudtaget? Tyvärr har ju språk- och folkminnesarkivets nätupplaga av Sveriges medeltida personnamn bara kommit till F, men du har kanske tips på annan aktuell namnlitteratur?