straffmasker

Skriv svar
desse
Ny medlem

straffmasker

Inlägg av desse » 12 juni 2009, 19:31

Hej! Var ute på internet och letade info om straffmasker när jag stötte på detta intressanta forum, kanske kan nån svara på mina funderingar här? Jag har i mitt jobb (arbetar med kriminalvårdshistoria just nu) stött på straffmasker i järn. Det finns 3 st på Nordiska museet (har nyligen varit utställda i deras maskutställning) och några till på skokloster.Ingenstans hittar jag om dessa använts i Sverige. Vad jag förstår har straffmasker varit i bruk i Tyskland, men då jag inte kan tyska vet jag inte hur och när. De ex vi har i Sverige kan ju ha importerats därifrån som krigsbyte eller kuriosa i senare tid. Någon som vet mer om detta?

med vänliga hälsningar,
Desse

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem

Re: straffmasker

Inlägg av Anders Nyman » 12 juni 2009, 19:47

desse skrev:Hej! Var ute på internet och letade info om straffmasker när jag stötte på detta intressanta forum, kanske kan nån svara på mina funderingar här? Jag har i mitt jobb (arbetar med kriminalvårdshistoria just nu) stött på straffmasker i järn. Det finns 3 st på Nordiska museet (har nyligen varit utställda i deras maskutställning) och några till på skokloster.Ingenstans hittar jag om dessa använts i Sverige. Vad jag förstår har straffmasker varit i bruk i Tyskland, men då jag inte kan tyska vet jag inte hur och när. De ex vi har i Sverige kan ju ha importerats därifrån som krigsbyte eller kuriosa i senare tid. Någon som vet mer om detta?

med vänliga hälsningar,
Desse
Hej och välkommen hit till skalmans forum.
Straffmasker, fanns det sådannt. Det ska bli intressant och se vad du får för svar. En tanke jag fick, vad var det för typ av fångar som fick sådanna masker. Jag har själv jobbat inom polisväsendet å i deras utställningshallar, så finns det en hel del intressanta saker som användes vid gripandet av bovar förr i tiden. Men just en sådan mask som du söker svar på har jag tyvärr aldrig sett. Så jag ska med spänning följa svaren som dyker opp här. :)

Amazon
Medlem

Inlägg av Amazon » 21 juni 2009, 15:21

Inte för att jag är ett dugg kunnig om straffmasker, men så vitt jag vet finns det ingen i samlingen på Skokloster.
Kan det vara en förväxling?
Byggherren Carl Gustaf Wrangel hade en narr som kallades Hasenberger. Denne blev avporträtterad av Wrangels konstnär Ehrenstrahl i ett antal målningar. I en av dem som idag ingår i Nationalmuseums samlingar finns en järnmask som ska träs över huvudet. I Wrangels bevarade räkenskaper nämns att han har skaffat ett munlås åt sin narr; ett lås till Hasenbergers "schnabel". Det är troligen det som avbildats. När masken låses fast så pressas en järnbit in i munnen. Enligt uppgift i utställningskatalogen D.K. Ehrenstrahl från 1976: Ett över hela Europa känt straffredskap framförallt för sladdrande kvinnor under gudstjänsttid. Hasenberger var frispråkig och lär till och med ha fått skoja till det vid den kungliga taffeln under drottning Kristina tid. Men skulle alltså förses med masken. Mycket lustigt...

desse
Ny medlem

Inlägg av desse » 27 juni 2009, 00:13

Tack! Intressant! Speciellt det om sladdrande kvinnor under gudstjänst! Angående masker på Skokloster har jag bara hört det via hörsägen, så det kan ju vara inkorrekt. De tre på nordiska har jag studerat på närmare håll när jag var i deras magasin i annat ärende. Ingen av dessa har en järnbit som går in i munnen dock. Vet du om det finns någon bok där denna specifika Ehrenstrahlmålning finns med? Skulle vara intressant att se hur den masken ser ut i jämförelse med de på Nordiska. Är faktiskt väldigt skeptisk till att alla tre där har varit straffmasker, 2 av de tre känns alldeles för arbetade och skulle istället kunna tillhöra en militär rustning. Kanske. Dock jag jag absolut ingen om sådant. Kanske har de en gång tillhört en rustning och sedan när det gick ur modet hamnade de i straffsammanhang istället? Omoderna ting har ju alltid återanvänds... Men att låta kvinnor med sin låga status använda ett gammalt manligt militärt "plagg" (som då innehaft mkt hög status) för att de sladdrar i kyrkan känns lite konstigt tycker jag nog.
bästa hälsningar, Desse

Skriv svar