Knektar i Gustav II Adolfs armé

Diskussioner kring händelser under renässansen, tidig modern tid och upplysningen.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem
Inlägg: 3375
Blev medlem: 20 oktober 2002, 20:49
Ort: Konungariket Sverige

Knektar i Gustav II Adolfs armé

Inlägg av Daniel L » 26 oktober 2002, 17:26

Hej, jag letar efter information om den vanlige soldatens liv under trettioåriga kriget. främst är jag ute efter den svenske knekten men också utländska soldater i sveriges armé likväl som information om de katoslka soldaterna. Jag letar specefikt efter info om hur det dagliga livet såg ut, var de kom ifrån, deras tankar, inkallningssystemet osv.

mvh/ daniel

Användarvisningsbild
SuperPalle
Medlem
Inlägg: 1532
Blev medlem: 9 oktober 2002, 17:57
Ort: I19

Inlägg av SuperPalle » 26 oktober 2002, 23:03

om du vill ha info om 30 åriga kriget och även den vanlige soldatens liv så ska du defenitivt läsa peter englunds OFREDSÅR.

helt sjukt bra.

//palle

tintin
Medlem
Inlägg: 39
Blev medlem: 6 november 2002, 20:46
Ort: lund

Inlägg av tintin » 7 november 2002, 01:53

"Svensk knektar" av Lars Ericson handlar om indelningsverket

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem
Inlägg: 3375
Blev medlem: 20 oktober 2002, 20:49
Ort: Konungariket Sverige

Inlägg av Daniel L » 7 november 2002, 02:04

Tack men jag behöver inte informationen längre, tack ändå...

/daniel

catshaman
Medlem
Inlägg: 320
Blev medlem: 24 mars 2002, 19:08
Ort: på Dal
Kontakt:

om knekterna och om allmogens besvär

Inlägg av catshaman » 7 november 2002, 10:38

Vi har inte fått veta så mycket om hur krigen påverkade befolkningen i det erövrade länderna. Lika lite om menig knekts vardag under Stormaktstiden. Sanningen är att det var inte många av knektarna som kom hem och fick "en dyna att vila huvudet" mot som Gustav II Adolf hade lovat.
.
Landskapet Dal har en särställning i krigshistorien genom att det var ett gränslandskap som fick lära vad krig är. Det plundrades några gånger då nära hälften av gårdarna brändes ner och befolkningen brandskattades. Vid ett tillfälle fick man erfarenheten av de egna trupperna när Stenbocken låg i Frändefors med finska rytteriet. Vi vet hur allmogen kände genom klagomålen till myndigheterna. I utlandet fick allmogen kanske inte klaga ens. Dock ingen större skillnad eftersom Stockholm sällan lyssnade på bönderna från Dal.
.
På 1980-talet samlade jag en del lokala fakta som nu fyller ett par filer "Under stormakten" och "Fejderna" där jag även tar upp lite om knektarna i fält
http://medlem.spray.se/catshaman/m16storm/20stormak.htm
Även om det är ett par decennier gammal tror jag inte jag skulle skriva så mycket annorlunda i dag eftersom det bygger på fakta och domböckerna jag gjorde statistik på alla tänkbara sätt.
Ha det catshaman

Skriv svar