300-årsminnet av Poltava ur ukrainsk/rysk/svensk synvinkel

Diskussioner kring händelser under renässansen, tidig modern tid och upplysningen.
Jurgen Wullenwever
Medlem
Inlägg: 1216
Blev medlem: 12 november 2006, 00:46
Ort: Närke

Re: 300-årsminnet av Poltava ur ukrainsk/rysk/svensk synvinkel

Inlägg av Jurgen Wullenwever » 4 april 2009, 00:07

Ben skrev:Anta att händelserna 1709 var lika levande i Sverige och Danmark som de är i Ryssland och Ukraina. Då skulle svenska och danska regeringar förmodligen göra utspel rörande det berättigade i den danska krigsförklaringen på hösten samma år. Vi skulle också se en massa debattinlägg på nätet och i tidningar rörande svenska och danska arméers uppförande i Skåne och Blekinge, där de båda sidorna slog varandra i huvudet med alltifrån moderna historiker till Voltaire och Defoe. Provocerande TV-program skulle produceras i båda länderna. Tillsammans skulle det nog räcka till för att reta upp en hel del svenskar och danskar.

Jag är ingen försvarare av historielöshet eller usel historieundervisning i skolorna, men man ska passa sig för att göra 300 år gammal historia så närvarande att den blir en orsak till slitningar mellan folk och länder.
Det är inte bara ryssarna som känner starkt för de här händelserna. För egen del, som svensk, så kan jag nämna att just Karl den tolftes krig, och särskilt det ryska fälttåget är den del av Sveriges historia som för min del utgör ett svårt emotionellt trauma, kanske motsvarande Kosovo Polje för serberna. Jag vet inte om någon annan känner så, men Sveriges historia i övrigt är jag känslomässigt neutral till, i likhet med historiska skeenden på andra håll, så detta är något avvikande. Jag har köpt Peter Englunds och Peter Froms böcker om Poltava, och för båda har jag avbrutit läsandet för att smärtan blir så djup när händelserna närmar sig.

Det är märkligt att jag känner så, för det rör sig ju ändå bara om några maffiabossar som lät sina hejdukar puckla på varandra med diverse köksredskap och andra tillhyggen, fast det kanske är själva misslyckandet som är så svårt att stå ut med.

En skillnad är dock att jag inte överför 300 år gamla händelser till att färga min syn på nutida länder och folk.

mattep74
Medlem
Inlägg: 445
Blev medlem: 8 juni 2004, 16:09
Ort: Västerås

Re: 300-årsminnet av Poltava ur ukrainsk/rysk/svensk synvinkel

Inlägg av mattep74 » 4 april 2009, 09:33

Det finns inga organiserade resor där anmälningstiden inte gick ut 2008?

Wullenwever: Jag har sett Froms bok(om det är han som skrivit Katastrofen vid Poltava) på Akademibokhandeln under rean för 99 kr. Frågan är: Är den lik Englunds bok eller kommer jag att få reda på något jag inte redan vet?

Tänkte för övrigt läsa om Englunds bok om Poltava med start idag(över fick den en jul 88 el 89 tillsammans med Voltaires bok om Kalle dussin).

Har sett en uppsjö av böcker som behandlar nordiska kriget: En bok om Stenbock, en bok om Freudstad, Froms Poltavabok, 2 böcker om själva kriget, den ena verkar behandla svenska ekonomin en hel del och den andra verkar vara en bok som ger en lika mycket som Voltaires bok.

Jag skulle tippa att den enda tidning i Sverige som skriver om Poltava blir Aftonbladet genom Herman Lindqvists krönika.

Jurgen Wullenwever
Medlem
Inlägg: 1216
Blev medlem: 12 november 2006, 00:46
Ort: Närke

Re: 300-årsminnet av Poltava ur ukrainsk/rysk/svensk synvinkel

Inlägg av Jurgen Wullenwever » 4 april 2009, 14:26

mattep74 skrev:Wullenwever: Jag har sett Froms bok(om det är han som skrivit Katastrofen vid Poltava) på Akademibokhandeln under rean för 99 kr. Frågan är: Är den lik Englunds bok eller kommer jag att få reda på något jag inte redan vet?
Det beror på vad du redan vet. :)

Skämt åsido, så rör det sig om två olika böcker. Som nämnts så har jag inte läst igenom någon av dem helt, men jag har dem här, och kan omedelbart nämna att Englunds bok behandlar några dagar under sommaren 1709, medan Froms bok behandlar hela fälttåget 1707 till 1709, så båda borde vara läsvärda tillsammans.

Ben
Medlem
Inlägg: 8761
Blev medlem: 20 juni 2002, 14:58
Ort: Sverige

Re: 300-årsminnet av Poltava ur ukrainsk/rysk/svensk synvinkel

Inlägg av Ben » 14 april 2009, 20:51

Borgmästaren i Poltava har deklarerat att inga politiska manifestationer ska få äga rum mellan den 25 juni och 14 juli. Syftet med högtidlighållandet är, menar han, framför allt att minnas de fallna och påminna om händelserna vid Poltava 1709.

http://www.glavred.info/archive/2009/04 ... 843-2.html

Användarvisningsbild
CRS 1719
Medlem
Inlägg: 43
Blev medlem: 20 maj 2005, 18:54
Ort: Göteborg

Re: 300-årsminnet av Poltava ur ukrainsk/rysk/svensk synvinkel

Inlägg av CRS 1719 » 15 april 2009, 10:15

Kan bara tillägga om Froms bok : Katastrofen vid Poltava - Karl XII:s ryska fälttåg 1707-1709
Finnes även på talbok ( http://www.historiskamedia.se/o.o.i.s?i ... ct_id=5011)
På denna sida finnes även de kartor som före kommer i boken.
Jag vet att man dessutom kan man ladda ner boken!!!!
Men tänk på att många författare lever på sina böcker det är deras levebröd.

Ben
Medlem
Inlägg: 8761
Blev medlem: 20 juni 2002, 14:58
Ort: Sverige

Re: 300-årsminnet av Poltava ur ukrainsk/rysk/svensk synvinkel

Inlägg av Ben » 16 april 2009, 14:51

Ett minnesmärke över Mazepa på "Katedralstorget" i Poltava ska invigas den 24 augusti.

http://www.ukranews.com/rus/article/192771.html

Samtidigt har en historielärare lanserat teorin att Mazepa inte alls flydde över Dnjepr och dog i Bender utan istället gömde sig i ett kloster. Han hävdar också att Mazepa redan från början förstod att Karl XII skulle förlora och därför bara bistod svenskarna halvhjärtat medan han förberedde sin alternativa plan för Ukrainas självständighet.

http://www.kv.com.ua/archive/212261/culture/212271.html

Man kan förstås undra hur detta rimmar med de många svenska uppgifterna om flykten, om Mazepas död och och om arvsskiftet efter honom.

Ben
Medlem
Inlägg: 8761
Blev medlem: 20 juni 2002, 14:58
Ort: Sverige

Re: 300-årsminnet av Poltava ur ukrainsk/rysk/svensk synvinkel

Inlägg av Ben » 16 maj 2009, 13:50

Rysslands röst skriver mycket om Poltava, senast detta:

http://ruvr.ru/main.php?lng=swe&q=3561& ... 15.05.2009

Ben
Medlem
Inlägg: 8761
Blev medlem: 20 juni 2002, 14:58
Ort: Sverige

Re: 300-årsminnet av Poltava ur ukrainsk/rysk/svensk synvinkel

Inlägg av Ben » 31 maj 2009, 20:18

Det hölls nyligen en Poltavakonferens i Orjol, med visst svenskt deltagande:

http://www.ruvr.ru/main.php?lng=swe&q=3 ... 26.05.2009

diskutera
Medlem
Inlägg: 342
Blev medlem: 18 februari 2004, 20:51
Ort: Bengts gärde

Re: 300-årsminnet av Poltava ur ukrainsk/rysk/svensk synvinkel

Inlägg av diskutera » 13 juni 2009, 18:51

Lars Gyllenhaal skrev:F.ö. blev ju "Waterloo" en megahit, varför gör inte Carola eller något hårdrockband "Poltava", eller finns sådan redan? Jag är inte så bra på nyare musik... ;-)
Västerviks "Another Life" har gjort en låt med det namnet.

http://www.myspace.com/anotherlifeofficial

Användarvisningsbild
Possi
Medlem
Inlägg: 360
Blev medlem: 8 juli 2007, 22:39
Ort: Sweden

Svt?

Inlägg av Possi » 20 juni 2009, 12:01

Skumade just igenom Svt tablå, och kan inte hitta ett enda minnes program eller dylikt, INGENTING om Poltava 1709!?

Sedan kan man ju klaga över att Svenskarna blivit okunniga om sin historia...

Torbjörn Aronsson
Medlem
Inlägg: 775
Blev medlem: 26 december 2005, 00:27
Ort: Frösön
Kontakt:

Re: 300-årsminnet av Poltava ur ukrainsk/rysk/svensk synvinkel

Inlägg av Torbjörn Aronsson » 20 juni 2009, 15:19

Vetenskapsradion Historia sände den 18 juni ett program om slaget vid Poltava, med Lars Ericson Wolke som medverkande. Finns här: http://www.sr.se/sida/artikel.aspx?prog ... el=2907885

Ben
Medlem
Inlägg: 8761
Blev medlem: 20 juni 2002, 14:58
Ort: Sverige

Re: 300-årsminnet av Poltava ur ukrainsk/rysk/svensk synvinkel

Inlägg av Ben » 20 juni 2009, 15:37

På SVT:s sajt finns under rubriken "Vetenskap" en del Poltavamaterial, fokuserat på slagfältsundersökningarna. Bland annat kan man se det program som sändes strax före jul och läsa filmarens egna funderingar i ämnet.

Ben
Medlem
Inlägg: 8761
Blev medlem: 20 juni 2002, 14:58
Ort: Sverige

Re: 300-årsminnet av Poltava ur ukrainsk/rysk/svensk synvinkel

Inlägg av Ben » 20 juni 2009, 15:46

Och förstås detta, på Sydsvenskans sajt:

http://sydsvenskan.se/webbtv/article443 ... ltava.html

Ben
Medlem
Inlägg: 8761
Blev medlem: 20 juni 2002, 14:58
Ort: Sverige

Re: 300-årsminnet av Poltava ur ukrainsk/rysk/svensk synvinkel

Inlägg av Ben » 21 juni 2009, 22:41

Man kan nu läsa att borgmästaren i Poltava den 18 juni höll en presskonferens, under vilken han deklarerade att staden vägrade ta emot Karl XII-bysten, vilken skulle placeras i slagfältsmuseet:

http://www.all-news.net/?id=42820

Orsaken skulle vara att man inte är övertygad om dess konstnärliga värde och är osäkra om den passar in i museet.

Till saken hör att man från svensk sida givetvis har kommit överens med museet och det var grönt ljus för bara några dagar sedan. Regionen Poltava ska tydligen ha blandat sig i och förklarat sig vara villiga att acceptera gåvan såsom "humanitär hjälp", vilket borgmästaren uppges ha kommenterat med att de i så fall exempelvis kunde ställa upp den i något ålderdomshem:

http://msk.vlasti.net/news/49869

Sannolikt ett symptom på hur politiserat Poltavaminnet har blivit. Man kan undra om något nytt har hänt efter den 18.

Ben
Medlem
Inlägg: 8761
Blev medlem: 20 juni 2002, 14:58
Ort: Sverige

Re: 300-årsminnet av Poltava ur ukrainsk/rysk/svensk synvinkel

Inlägg av Ben » 25 juni 2009, 19:37

Det senaste från Poltava förefaller vara att regionen ska ta emot bysten i morgon eftermiddag, för vidare placering i ett museum under dess kontroll.

I övrigt förefaller läget rätt infekterat. Stadens styrelse har deklarerat ett moratorium för politiska manifestationer mellan den 25 juni och 10 juli. Detta angrips nu hårt från regionens sida, liksom från nationalistiska grupper. De hävdar att detta innebär ett ingrepp i mötes- och yttrandefriheten och därmed strider det mot konstitutionen. Ett annat kontroversiellt ingripande rörde en mycket Mazepavänlig annonskampanj, som staden ville ha bort av rädsla för att den skulle provocera ryska gäster.

Den planerade rekonstruktionen av slaget, med deltagande av grupper från flera länder, verkar nu ha omvandlats till en påtagligt mindre, rent nationellt ukrainsk uppvisning/parad. Vissa grupper är dock fortsatt mycket upprörda och menar att jubiléet har blivit alldeles för ryskt i utformningen.

De Mazepa- och Karl XII-statyer som skulle resas har inte blivit av. Stadens myndigheter ogillade båda projekten (initierade av presidenten), men Mazepaminnesmärket förefaller ändå bli av lite längre fram. Karl XII lär dock inte komma upp.

Det hela hänger förstås samman med det faktum att det finns två olika Poltavabilder i Ukraina. En åsiktsriktning betraktar slaget som en seger och den andra ser det som en katastrof. Skiljelinjen finns överallt, så det är utomordentligt svårt att planera arrangemang av den här typen. Den politiska laddningen är väldigt kraftig.

Skriv svar