Tysk folkvisa

Diskussioner kring händelser under renässansen, tidig modern tid och upplysningen.
Kompanichefen
Medlem
Inlägg: 279
Blev medlem: 2 november 2002, 22:44
Ort: Främre ledningsplats

Inlägg av Kompanichefen » 4 november 2002, 11:05

Jag har själv svårt för Englund i vissa stycken, t.ex. hans närmast maniska intresse för att göra saker och ting mer komplicerade än nödvändigt. Samt ett onödigt komplicerat språk i vissa delar. Men trots det är han en av vår tids främsta författare när det gäller att åskådliggöra den svenska historien.

---

Livdragon
Utsparkad
Inlägg: 123
Blev medlem: 30 september 2002, 18:09
Ort: K1

Inlägg av Livdragon » 4 november 2002, 11:06

Kompanichefen skrev:Jag har själv svårt för Englund i vissa stycken, t.ex. hans närmast maniska intresse för att göra saker och ting mer komplicerade än nödvändigt. Samt ett onödigt komplicerat språk i vissa delar. Men trots det är han en av vår tids främsta författare när det gäller att åskådliggöra den svenska historien.

---
I jämförelse med vilka då t. ex.?

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem
Inlägg: 3375
Blev medlem: 20 oktober 2002, 20:49
Ort: Konungariket Sverige

Inlägg av Daniel L » 4 november 2002, 11:10

Livdragonen tycker du att Grimberg är en bra källa? 8O

/daniel

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Inlägg: 1965
Blev medlem: 24 mars 2002, 17:22
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 4 november 2002, 11:13

Livdragon skrev:Kan du utveckla?
Behövs verkligen det?
Men jag kan väl friska upp ditt minne:
Livdragon skrev:Räcker väl att påpeka vilka som är hans arbetsgivare - Staten och Bonniers förlag.
Samt:
Livdragon skrev:Dessutom är han gammal (?) kommunist.
Vad har det faktum att hans böcker bl.a. ges ut av Bonniers förlag (som är vad jag vet ett favorithatobjekt bland en massa bruna element) - dessutom ges huvuddelen ut av förlaget Atlantis - och att han varit kommunist att göra med hans roll som historiker med tonvikt på tiden runt Sveriges stormaktstid. Du får gärna utveckla det hela med mer än en mening om du klarar av det.

Kompanichefen
Medlem
Inlägg: 279
Blev medlem: 2 november 2002, 22:44
Ort: Främre ledningsplats

Inlägg av Kompanichefen » 4 november 2002, 11:42

I jämförelse med vilka då t. ex.?
Ja, det är just det. Vilka då? Det finns inte så många som idag skriver om den svenska historien med samma stingens. Jag ser gärna att du själv ger exempel på de författare som du läser eftersom du vänder dig emot Englund!

--

Livdragon
Utsparkad
Inlägg: 123
Blev medlem: 30 september 2002, 18:09
Ort: K1

Inlägg av Livdragon » 4 november 2002, 11:44

daniel l skrev:Livdragonen tycker du att Grimberg är en bra källa? 8O

/daniel
Vet ingen som påstår motsatsen.

Livdragon
Utsparkad
Inlägg: 123
Blev medlem: 30 september 2002, 18:09
Ort: K1

Inlägg av Livdragon » 4 november 2002, 11:45

Patrik skrev:
Livdragon skrev:Kan du utveckla?
Behövs verkligen det?
Men jag kan väl friska upp ditt minne:
Livdragon skrev:Räcker väl att påpeka vilka som är hans arbetsgivare - Staten och Bonniers förlag.
Samt:
Livdragon skrev:Dessutom är han gammal (?) kommunist.
Vad har det faktum att hans böcker bl.a. ges ut av Bonniers förlag (som är vad jag vet ett favorithatobjekt bland en massa bruna element) - dessutom ges huvuddelen ut av förlaget Atlantis - och att han varit kommunist att göra med hans roll som historiker med tonvikt på tiden runt Sveriges stormaktstid. Du får gärna utveckla det hela med mer än en mening om du klarar av det.
Både Staten och Bonniers har politiska syften som man kan man tycka vad man vill om. Poängen är att de inte anställer någon som inte går i deras ledband.

Vänd på steken. Hur trovärdig är en nazist som forskar om ryska revolutionen?
Senast redigerad av 2 Livdragon, redigerad totalt 4 gång.

Livdragon
Utsparkad
Inlägg: 123
Blev medlem: 30 september 2002, 18:09
Ort: K1

Inlägg av Livdragon » 4 november 2002, 11:49

Kompanichefen skrev:
I jämförelse med vilka då t. ex.?
Ja, det är just det. Vilka då? Det finns inte så många som idag skriver om den svenska historien med samma stingens. Jag ser gärna att du själv ger exempel på de författare som du läser eftersom du vänder dig emot Englund!

--
Tja, Mats G. Larsson t. ex. Annars håller jag med om att det är svårt att hitta moderna svenska historiker som inte tillhör nomenklaturan.

Livdragon
Utsparkad
Inlägg: 123
Blev medlem: 30 september 2002, 18:09
Ort: K1

Inlägg av Livdragon » 4 november 2002, 11:51

Livdragon skrev:
Kompanichefen skrev:
I jämförelse med vilka då t. ex.?
Ja, det är just det. Vilka då? Det finns inte så många som idag skriver om den svenska historien med samma stingens. Jag ser gärna att du själv ger exempel på de författare som du läser eftersom du vänder dig emot Englund!

--
Tja, Mats G. Larsson t. ex. Annars håller jag med om att det är svårt att hitta moderna svenska historiker som inte tillhör nomenklaturan.
...eller sålt sin själ till den.

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Inlägg: 1965
Blev medlem: 24 mars 2002, 17:22
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 4 november 2002, 12:04

Livdragon skrev:Både Staten och Bonniers har politiska mål som man kan man tycka vad man vill om. Poängen är att de inte anställer någon som inte går i deras ledband.
Ehm, vilka böcker har han gett ut på Bonniers? De flesta av hans böcker är utgivna av Atlantis förlag.
Vad har Bonniers för politiska mål, förutom att man är ett förlag på högerkanten, vilket isf motbebevisar din tes eftersom Englund är gammal kommunist. Eller är det det gammal nasse tjatet om en sionistisk världskonspiration som du anspelar på här? Isf har du avslöjat dig rejält...hur som helst är dina påståenden väldigt bruna, eller kan tolkas som sådana.
Livdragon skrev:Vänd på steken. Hur trovärdig är en gammal nazist som forskar om ryska revolutionen?
Så länge han håller sig till källorna och inte dränker sitt verk med nazistisk propaganda har jag inga som helst invändningar mot en gammal nazist och hans böcker om revolutionen.

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem
Inlägg: 3375
Blev medlem: 20 oktober 2002, 20:49
Ort: Konungariket Sverige

Inlägg av Daniel L » 4 november 2002, 12:17

Vet ingen som påstår motsatsen.
Öh...man brukar kalla en dålig historisk text för grimberskt, ett slags skällsord bland historiker. Om du tycker att Grimberg är en bra historiker bör du nog omvärdera och studera lite källkritik.

mvh/ daniel

Livdragon
Utsparkad
Inlägg: 123
Blev medlem: 30 september 2002, 18:09
Ort: K1

Inlägg av Livdragon » 4 november 2002, 12:24

Det senaste jag hörde var att Englund åtog sig ett beställningsjobb fån Bonniers för att bättra på bilden av Weimarrepubliken. Dina fördomar är ganska tröttsamma men om du inte störs av att historikerna är nazister kan du ju pallra dig över till IHR och kolla vad de skriver om ryska revolutionen: http://www.ihr.org/search_results.shtml ... oltype=and

Livdragon
Utsparkad
Inlägg: 123
Blev medlem: 30 september 2002, 18:09
Ort: K1

Inlägg av Livdragon » 4 november 2002, 12:30

Vem är "man"?

Källkritik betyder att man prövar tillförlitligheten av en historisk källa, det är inte en bok man läser.

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem
Inlägg: 3375
Blev medlem: 20 oktober 2002, 20:49
Ort: Konungariket Sverige

Inlägg av Daniel L » 4 november 2002, 12:38

Sveriges historiker brukar använda begreppet grimbergskt. Ja, jag vet vad källkritik innebär, du kanske skulle analysera någon av grimbergs texter och se vad det är för syn han framhåller och vad han framhäver...

/daniel

Livdragon
Utsparkad
Inlägg: 123
Blev medlem: 30 september 2002, 18:09
Ort: K1

Inlägg av Livdragon » 4 november 2002, 12:46

daniel l skrev:Sveriges historiker brukar använda begreppet grimbergskt. Ja, jag vet vad källkritik innebär, du kanske skulle analysera någon av grimbergs texter och se vad det är för syn han framhåller och vad han framhäver...

/daniel
Vet inte om du tävlar i politisk korrekthet eller bara är allmänt hjärntvättad men ta inte i så du spricker ("Sveriges historiker").

Skriv svar