Har i en skönlitterär text från tidigt 1800-tal hittat ordet "borgaremuskött". Jag tror att en nutida stavning skulle vara "borgarmusköt", men jag är inte säker på vad som underförstås Texten ska föreställa händelser som utspelas i Stockholm under senare delen av 1700-talet.
Vet någon mer? Fanns det särskilda regler för borgare och vapen? Hur såg de ut? Från vilket år? Kan ni hänvisa mig till källor (lagar, förordningar, senare historiska framställningar) som kan berätta mer?
Tacksam för svar!
/sabo
Borgarmusköt?
- von Adler
- Medlem
- Kontakt:
Re: Borgarmusköt?
Hm, i Livland kallades ju Rigas borgerskap in under fanorna i början av det Stora Nordiska Kriget. Kan det vara så att de gamla fria städerna hade en borgarmilis?
SAOB - http://g3.spraakdata.gu.se/saob/ - nämner termen "borgargevär", vilken definieras som: "(i fråga om ä. förh.) vapen som bäres af medlem i ett borgargarde. DA 1808, nr 4, s. 5. "
Skulle det vara frågan om en musköt med speciellt utförande? Typ mindre kaliber, eller som faller utanför standarden för soldater på något annat sätt. Kan det vara en enhet för antalet borgarbeväringar, som att räkna soldater i svärd eller ryttare i hästar?
Här har du nått jag slog upp ivf.
Nordisk familjebok:
"Hvad Stockholms borgerskap vidkommer, skötte det sannolikt bevakningen i och deltog i försvaret af sin stad,
långt innan dess skyldigheter bestämdes genom en förordning af 1650. Gustaf III utgaf noggranna bestämmelser angående borgareväpningen, som fick namn af "Stockholms borgerskaps militärkårer" och stod i rang näst efter konungens lif- och hus-trupper. Hvarje borgare skulle låta inskrifva sig deri. Kårerna bestodo af 5 bataljoner, med 4 sqvadroner till häst och 19 kompanier till fots. De hafva småningom upphört att finnas till."
Här har du nått jag slog upp ivf.
Nordisk familjebok:
"Hvad Stockholms borgerskap vidkommer, skötte det sannolikt bevakningen i och deltog i försvaret af sin stad,
långt innan dess skyldigheter bestämdes genom en förordning af 1650. Gustaf III utgaf noggranna bestämmelser angående borgareväpningen, som fick namn af "Stockholms borgerskaps militärkårer" och stod i rang näst efter konungens lif- och hus-trupper. Hvarje borgare skulle låta inskrifva sig deri. Kårerna bestodo af 5 bataljoner, med 4 sqvadroner till häst och 19 kompanier till fots. De hafva småningom upphört att finnas till."
Aaah, stort tack! Då har jag några trådar att undersöka.
- Anders Nyman
- Medlem
Äntligen en länk man kan ha väldigt stor nytta av.Ben skrev:SAOB - http://g3.spraakdata.gu.se/saob/ - nämner termen "borgargevär", vilken definieras som: "(i fråga om ä. förh.) vapen som bäres af medlem i ett borgargarde. DA 1808, nr 4, s. 5. "