Hovdam dömd för häxeri?

Diskussioner kring händelser under renässansen, tidig modern tid och upplysningen.
Skriv svar
oilc
Tidigare medlem
Inlägg: 645
Blev medlem: 3 januari 2008, 14:05
Ort: Sverige

Hovdam dömd för häxeri?

Inlägg av oilc » 11 augusti 2008, 13:35

Ute på nätet finns det uppgifter om att en svensk hovdam skulle ha ställts inför rätta för svart magi. Det var Anna Catharina Charlotta Wilhelmina von Bärfelt, född 1673, död 1738. Hon var hovdam till riksänkedrottning Hedvig Eleonora och anklagades under flera år för att stjäla från kungahuset och för att utnyttja sin ställning hos Hedvig Eleonora för att ta emot mutor. Rykterna ledde till att hon en gång överfölls på gatan och misshandlades och till att hon på flera personers begäran till slut förvisades från hovet. I samband med detta ska hon ha ställts inför rätta för svart magi. Hon dömdes till döden, men domen ska ha omvandlads till fängelse och verkställdes aldrig.

Att personer ur överklassen anklagades och dömdes för häxeri var extremt ovanligt. Jag har annars bara hört om Kerstin Ulfsax (1585) och Ulrika Palme (1659, och det var i Norge). Finns det någon som känner till när processen mot henne ägde rum? Tack på förhand!
Senast redigerad av 1 oilc, redigerad totalt 12 gånger.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Hovdam dömd för häxeri?

Inlägg av Stefan Lundgren » 11 augusti 2008, 18:58

Nu har jag ytterligare tänkt sedan jag besvarade ett annat inlägg ifrån dig, du kan mycket om mikrohistoria märker jag och det är jag också intresserad av......Men en frgåa som jag ställde till dig i denna tråd;

viewtopic.php?f=9&t=33239

Är du medlem i Sveriges släktforskarförbund?

Om du vill, kan jag kopiera din fråga och starta en diskussion där.

Släktforskare brinner av intresse för att veta om sådana där fall och är säker på att dina frågor kan ge bra svar.

Stefan

Användarvisningsbild
Göstring
Medlem
Inlägg: 1501
Blev medlem: 25 februari 2004, 06:59
Ort: Skåne/Dalarna

Re: Hovdam dömd för häxeri?

Inlägg av Göstring » 11 augusti 2008, 20:01

Linköpings domkyrkoförsamlings kyrkoarkiv, Födelse- och dopböcker, SE/VaLA/00222/C I/2 (1695-1763)
Bildid: C0016905_00165
Sidan 509
År 1738
...
d. 2 April dödde Anna Cath. Bernfeldt en öfwerste dotter, som blefwit wpfödd i Kongl. Hoffwit; men tädan drefwen 1708 sedan lefwat åtskilligstäds, sidst 17 år här i staden. dödde i stort elende. Thet hon icke behöfde. Begrofs med heder d. 4 dito på Kyrkiog.

Ben
Medlem
Inlägg: 8761
Blev medlem: 20 juni 2002, 14:58
Ort: Sverige

Re: Hovdam dömd för häxeri?

Inlägg av Ben » 11 augusti 2008, 21:21

Enligt Riddarhusets stamtavlor:

2. Anna Catharina (Charlotta Vilhelmina), född 1673. Hovjungfru hos
riksänkedrottningen Hedvig Eleonora, men blev genom K. M:ts dom 1712-07-
10 förvisad från hovet (At(RA).). Död 1738-04-02 i Linköping och begraven s.
å. 4/5.

oilc
Tidigare medlem
Inlägg: 645
Blev medlem: 3 januari 2008, 14:05
Ort: Sverige

Re: Hovdam dömd för häxeri?

Inlägg av oilc » 12 augusti 2008, 13:05

Tack för svaren! Källorna nämner alltså två olika årtal för när hon lämnade hovet, 1708 och 1712. Vilken gäller? Kanske blev hon dömd 1708, och avtjänade ett fängelsestraff fram till 1712?

Ben
Medlem
Inlägg: 8761
Blev medlem: 20 juni 2002, 14:58
Ort: Sverige

Re: Hovdam dömd för häxeri?

Inlägg av Ben » 12 augusti 2008, 17:06

oilc skrev:Tack för svaren! Källorna nämner alltså två olika årtal för när hon lämnade hovet, 1708 och 1712. Vilken gäller? Kanske blev hon dömd 1708, och avtjänade ett fängelsestraff fram till 1712?
Det tror jag inte. Fängelse var inte något vanligt straff på den här tiden. Det bästa är att leta fram domen med hjälp av uppgifterna i ättartavlorna och sedan försöka nysta upp ärendet bakåt. Om nu ärendet inte finns ordentligt beskrivet i litteraturen, förstås. Steg 1 bör vara att kolla upp vad det anges för källor till de uppgifter du har hittat.

Hedvig Eleonoras efterlämnade arkiv är f.ö. rätt stort, kanske finns det däri brev från Anna Catharina.

Ben
Medlem
Inlägg: 8761
Blev medlem: 20 juni 2002, 14:58
Ort: Sverige

Re: Hovdam dömd för häxeri?

Inlägg av Ben » 12 augusti 2008, 17:21

Svante Norrhem nämner fröken Bärfelt i boken Kvinnor vid maktens sida. Han hänvisar till en artikel i Personhistorisk tidskrift 1930, författad av Edvard Beckman. Det bör vara rätta stället att börja.

oilc
Tidigare medlem
Inlägg: 645
Blev medlem: 3 januari 2008, 14:05
Ort: Sverige

Re: Hovdam dömd för häxeri?

Inlägg av oilc » 12 augusti 2008, 18:09

Här finns en artikel som säger att hon blev satt på tukthus. http://www.ekuriren.se/hermes/article/E ... -26_1.html Jag vet inte om det stämmer eller inte. Tack för råden!

PS: Jag har tidigare ställt en liknande fråga på Skalman om en svensk adelsdam som dömts för häxeri - och hon ska ha blivit avrättad. Det gällde Ulrika Palme, som ska ha avrättats fär häxeri Norge 1659. Ni som har svarat på den här frågan kanske kan hjälpa även där, eftersom det är en liknande fråga? I så fall tackar jag på förhand!

Ben
Medlem
Inlägg: 8761
Blev medlem: 20 juni 2002, 14:58
Ort: Sverige

Re: Hovdam dömd för häxeri?

Inlägg av Ben » 12 augusti 2008, 18:53

Jag har inte läst Ulllgrens bok, så jag vet inte vad han bygger på. Beckmans artikel i PHT är inte särskilt djuplodande, men detta med häxeri verkar inte alls ha varit huvudpunkten i anklagelserna. Det verkar inte heller som häxeriet skulle ha spelat någon roll i själva domen, enligt Beckmans referat dömdes hon i första instans enbart för stöld av en sammetsjacka. Hon sattes därefter i arrest i väntan på att hovrätten skulle döma. Under denna väntetid skickade hon in en anklagelseskrift mot Karl Gyllenstierna och rådet, vilket hovrätten anförde som skäl för den dödsdom man avkunnade.

Ärendet gick, som sedvanligt när det gällde livet, vidare till rådet och där lindrades straffet i juli 1712 till 14 dagars fängelse på vatten och bröd samt arbete på tukthuset. Beckman vet inte hur länge hon satt på tukthus, men antar att det var två år eftersom hon i maj 1715 fick tillbaka sin egendom.

Bärfelt hade tydligen fått avsked i början av 1709, så det är väl därför det har förekommit två årtal. Fryxell skriver något lite om saken, utifrån enbart diplomatrapporter. Det har förmodligen också rört till det hela.

Men, som sagt, av Beckmans redovisning får man intrycket att häxerianklagelsen inte spelade någon roll för domen.

oilc
Tidigare medlem
Inlägg: 645
Blev medlem: 3 januari 2008, 14:05
Ort: Sverige

Re: Hovdam dömd för häxeri?

Inlägg av oilc » 12 augusti 2008, 22:04

Tack för ett informativt svar!

Skriv svar