Werthers självmordsvåg

Diskussioner kring händelser under renässansen, tidig modern tid och upplysningen.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Werthers självmordsvåg

Inlägg av Hexmaster » 10 april 2008, 22:41

Ibland undrar jag om inte enbart det faktum, att man alls minns en uppgift från skoltiden, gör den misstänkt ur faktoid-synpunkt. Som denna:
Wikipedia skrev:It also started the phenomenon known as the "Werther-Fieber" ("Werther Fever") which caused young men throughout Europe to dress in the clothing style described for Werther in the novel. It also led to some of the first known examples of copycat suicide; supposedly more than 2,000 readers committed suicide.
http://en.wikipedia.org/wiki/The_Sorrow ... ng_Werther

Min markering. Hur tar man nu reda på om uppgiften stämmer? Vadå "supposedly"?

Det som jag fick lära mig (...) var enbart detta; andra har hört att efter-aparna, när de som idolen satte en kula i huvudet, dessutom hade på sig Werther-dräkt och rentav ett exemplar av boken i fickan, för att undanröja varje tvivel om inspirationskällan - vad det nu skulle vara bra för (säkert något psykologiskt). Fast hur skulle man annars komma fram till siffran 2000, som jag aldrig sett förrän nu? Några källor anges, samtliga verkar behandla boken ur litterär synpunkt.

Ut och leta:
Although the suicide epidemic has not and cannot possibly be confirmed, the belief that this had happened, or what Martin Swoles called "the anxiety that this might have happened," was real.
Irina Paperno, Suicide as a Cultural Institution in Dostoevsky's Russia (som även avhandlar ämnet mer allmänt), sid 13

Det vore intressant att få exempel på faktiska, uppenbart Werther-inspirerade självmord, eftersom det hela ju blivit ett begrepp. Även om de är långt färre än 2000.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28577
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Werthers självmordsvåg

Inlägg av Hans » 10 april 2008, 23:06

Lycka till!

Skämt åsido så är självmord näst intill omöjliga att statistiskt bevisa - ett stort mörkertal finns. Tidigare mörkades det ofta då det var "skämmigt". Dessutom, ta exemplet idag, hur många begår i verkligheten själmord? Vi vet inte. Ramlade personen ner framför tåget eller hoppade han? Tog han bilen och medvetet körde ihjäl sig eller var det bara en singelolycka? Ibland kan vi ana då det finns ett avskedsbrev - men ofta inte. Och det är idag då vi har SCB och inte bara Tabellbyrån :wink:

MVH

Hans

Wavy Gravy
Medlem
Inlägg: 232
Blev medlem: 11 oktober 2007, 17:29

Re: Werthers självmordsvåg

Inlägg av Wavy Gravy » 11 april 2008, 15:32

Jag har för mig att självmordet som ett socialt fenomen började studeras av Émile Durkheim på 1800t-talet. Istället för att betrakta det som en individuell handling kunde man se vissa kollektiva mönster... Huruvida man retrospektivt kan studera suicidium i samhällen under förromantiken låter jag vara osagt - hur man bokförde dödsfall på den tiden har jag ingen aning om. Men mot slutet av 1800-talet blev självmordsstudier relativt vanliga. En annan gubbe i sammanhanget är Maurice Halbwachs. Hårddata finns från dessa perioder.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28577
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Werthers självmordsvåg

Inlägg av Hans » 11 april 2008, 20:35

Wavy Gravy skrev:Hårddata finns från dessa perioder.
Jag vet inte vad du menar med hårddata men jag tar striden i alla fall :wink:

Vi har bara en vag uppfattning idag - med hyfsat bra statistik om dödsorsaker. Att man skulle ha tillförlitlig "hårddata" för mer än hundra år sedan håller jag för högst osannolikt.

MVH

Hans

Wavy Gravy
Medlem
Inlägg: 232
Blev medlem: 11 oktober 2007, 17:29

Re: Werthers självmordsvåg

Inlägg av Wavy Gravy » 13 april 2008, 12:07

Hans skrev:
Wavy Gravy skrev:Hårddata finns från dessa perioder.
Jag vet inte vad du menar med hårddata men jag tar striden i alla fall :wink:

Vi har bara en vag uppfattning idag - med hyfsat bra statistik om dödsorsaker. Att man skulle ha tillförlitlig "hårddata" för mer än hundra år sedan håller jag för högst osannolikt.

MVH

Hans
Någon strid behöver vi väl inte utkämpa. :wink:
Det är möjligt att vi än idag har en vag uppfattning om det riktiga antalet självmord. Mörkertalet var stort för 100 år sedan också. Men man började göra mätningar i samhället då, jfr Adolphe Quetelet. Till de mest oroväckande studierna i moderna samhällsförhållanden hörde Durkheims forskning kring självmordet. Han tolkade på 1890-tlet självmordet som en social sjukdom. Han fann att självmordsfrekvensen var högst i moderna grupper som stadsbor och industriarbetare, i fria yrken och bland protestanter. Hans förklaring var att dessa människor, när de kom i nöd, saknade det stöd som en starkare samhällsgemenskap kunde ge. Kärnfamiljen var för liten för att kunna ge individen en känsla av mening, sammanhang och högre mål. Staten var för stor för personlig kontakt; inför den blev befolkningen som en "sandhög". Men orsaken till självmordet låg också i att den moderna människan saknade den broms på livsförväntningarna som religionen och den traditionella gemenskapen utgjorde. I det materialistiska moderna samhället var människornas önskningar obegränsade och i realiteten ouppnåeliga därför att de alltid kunde utbytas mot högre. Utan auktoritet och regler kunde friheten bli outhärdlig. Han ansåg att en lösning var att utvidga familjegemeskapen och skapa nya sammanslutningar knutna till produktion och ömsesidig försäkring. Han har skrivit en klassiker i genren, eller rentav en klassiker inom sociologin som just har självmordet som tema och den heter Självmordet i svensk översättning.
Hårddata, dvs. resultat av mätningar o dyl., i motsats till mjukdata...

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Werthers självmordsvåg

Inlägg av Hexmaster » 14 april 2008, 16:54

OK, nu var det ju inte självmord i allmänhet utan just Werther-vågen som jag var nyfiken på, men går den inte att belägga så...

Fick ett utmärkt avfärdande från följande expert på goethicismer:
Synnöve Clason skrev:Det enda fall jag stötte på i min Goetheläsning var en flicka i Weimar som kastade sig ortens lilla flod med boken i fickan. Det legendskapande tror jag ligger i att kärleken blev en ny religion som det var värt att dö för och att många förlöstes av själva erkännandet att man kunde vara så olycklig trots kyrkans bud.
En person. Ibland räcker det. :)


Förvisso passar ämnet fint för mytbildning, som jag haft flera tillfällen att studera:
http://www.faktoider.nu/swedicides.html - Sverige i självmords-toppen
http://www.faktoider.nu/stupan.html - Ättestupan
http://www.faktoider.nu/wallstreet.html - Börskraschens självmordshoppare

Wavy Gravy
Medlem
Inlägg: 232
Blev medlem: 11 oktober 2007, 17:29

Re: Werthers självmordsvåg

Inlägg av Wavy Gravy » 14 april 2008, 17:16

Jag har en mycket, mycket vag känsla av att Werther gav upphov till epigoner i litteraturhistorien... Om du är intresserad kan du kanske kolla upp det. Hehe, det skulle ju kunna ses som ett utslag av feber som utmynnade i hyllmeter. Men som sagt jag är mycket osäker.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Werthers självmordsvåg

Inlägg av Hexmaster » 26 augusti 2009, 09:18


Ben
Medlem
Inlägg: 8761
Blev medlem: 20 juni 2002, 14:58
Ort: Sverige

Re: Werthers självmordsvåg

Inlägg av Ben » 27 augusti 2009, 22:04

Boken Selbstmord in der Frühen Neuzeit av Vera Lind förefaller diskutera (s. 126 ff.) vad som egentligen skedde och hur boken bemöttes av samtiden.

Ben
Medlem
Inlägg: 8761
Blev medlem: 20 juni 2002, 14:58
Ort: Sverige

temp

Inlägg av Ben » 27 augusti 2009, 23:09

Här nämns en undersökning om hur det var med den s.k. Werther-Fieber:

http://www.uni-muenster.de/Rektorat/For ... 09ca06.htm

Wie tödlich war das Werther-Fieber? Projektbericht von einer empirischen Untersuchung. In: Nicolás Jorge Dornheim/ Lila Bujaldón de Esteves/Claudia Garnica de Bertona (Hgg.): Fervor de centenarios (Goethe, Humboldt y otros estudios). Mendoza 2001, S. 25-53.

Ämnet diskuteras också i den här boken:

http://www.amazon.de/%C2%BBAusgelitten- ... 3825352919

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Werthers självmordsvåg

Inlägg av Hexmaster » 28 augusti 2009, 08:38

Delade av en sidodiskussion: Rollspelsdebatten

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3775
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Werthers självmordsvåg

Inlägg av a81 » 29 augusti 2009, 19:52

Wavy Gravy skrev:Huruvida man retrospektivt kan studera suicidium i samhällen under förromantiken låter jag vara osagt - hur man bokförde dödsfall på den tiden har jag ingen aning om.
Jo, dödsfall och dödsorsaker (även självmord) finns bokförda sedan 1600-talet i Sverige.

Skriv svar