Karl XII:s likfärd

Diskussioner kring händelser under renässansen, tidig modern tid och upplysningen.
Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11930
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Karl XII:s likfärd

Inlägg av Stefan Lundgren » 22 mars 2009, 18:41

Hexmaster skrev

Jag har besökt Lugnesberg några gånger och promenerat den där vägen. Det finns väl en markering för Uppsala stadsgräns precis i närheten?

Lugnesberg ligger cirka en kilometer ifrån Lurbo backe, det är den gården till höger vid skylten "Malma Bergsväg" och tittar man efter fornlämningar mellan bron-Lugnesberg är det följande fornlämningar.(ifrån fornlämningsregistret)

Från bron uppför backen:

Bro, borttagen, Uppsala.

Vid back-kurvan finns det:

Gränsmärke
Minnesmärke
Båda har Uppsala 453

Från Fornlämningsregistret:
1) Gränsmärke 1,2 m h, vid basen 0,7 m och upptill 0,4 m l (NÖ-SV) och 0,02-0,025 m br. Av gjutjärn. På långsidan mot V står under en vapensköld med Uppsala Stadsvapen. UPPSALA STADS GRÄNSkrönt med munkrona. På baksidan står: WATTHOLMA BRUK. Fäst i postament av huggen granit 0,6 m h, 0,9 m l och 0,5 m br med 4 bultar. Postamentet vilar direkt på marken. Ca 30 mN 10cg Ö om nr 1 och ca 1,5 m V vägkant är: 2) Minnesinskrift: Ien uthuggen rektangel, 0,68 m l och 0,48 m h och 0,05 m dj, belägen 1,7 m över marken. Uthuggen i en så gott som lporät bergvägg,finnes en inskrift ca 0,4 m l och 16 cm h siffror årtalet 1933.Nr 453:1 markerar numera gränsen mellan Uppsala-Näs sn och Uppsala stadsregister område. Här gick den gamla gränsen mellan Uppsala-Näs och Bondkyrka snr.
Vid Lugnesberg vid skogsbrynet:

Tre fornlämningsliknande objekt, Uppsala Näs socken.

Förmodligen hade Cederström stått någonstans vid bron som sedan 15-20 år tillbaka är ersatt med en modernare bro.

Stefan

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Re: Karl XII:s likfärd

Inlägg av Anders Nyman » 25 mars 2009, 18:37

lampros skrev:Lurbo, så heter det ja! Lurbo bro, Lurbo backe osv (och fortsätter man uppför backen passeras Lurbo Ridklubb).

Jag är tämligen säker på att Cederström hade denna klippa som förebild, jag har det från min far. I det flacka Uppsala torde detta f ö vara den enda klippan på miltals omkrets, den enda lodräta bergsformationen. Jag bor själv i Eriksberg, visst är det en höjd men mycket till BERG är det inte :)

(Om någon Uppsalabo med gott om tid finge lust att fotografera klippan ifråga och lägga upp den här vore ju lyckan total.)
Geografiskt sett, vart ligger Lurbo. Är det i västlig eller östlig riktinig från stan. För om jag vill besöka detta ställe, vart tar jag vägen då. :wink:

Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Re: Karl XII:s likfärd

Inlägg av lampros » 26 mars 2009, 09:56

lampros skrev:Det är om man åker söderut från city mot Gottsunda (typ Norbyvägen), fortsätter mot Sunnersta, tar av vid en bro över Hågaån /Lurbobron/ och fortsätter uppför en kurva /Lurbobacken/. Där har vi den så kallade Valsätraklippan (osäker på namnet, en klippa är det i alla fall), och ser man den IRL så påminner den starkt om klippan i Cederströms målning.

I tavlan är den sedd från norr så att säga, om man alltså som i exemplet ovan kommer från Uppsalahållet. Jag tycker det är snyggt av konstnären att ha lyckats foga in den (plus alla andra element i tavlan, ateljeavmålade statiser osv) i helheten, det är akademimåleri när det är som bäst!
@ Anders Nyman: Jag citerar ett tidigare inlägg av min hand, det kanske hjälper. Lurbo backe ligger alltså tämligen rakt söder om stan, ca 5 km (grov uppskattning). Googla "Lurbo Uppsala" så får du fram en karta.

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Re: Karl XII:s likfärd

Inlägg av Anders Nyman » 28 mars 2009, 08:22

lampros skrev:
lampros skrev:Det är om man åker söderut från city mot Gottsunda (typ Norbyvägen), fortsätter mot Sunnersta, tar av vid en bro över Hågaån /Lurbobron/ och fortsätter uppför en kurva /Lurbobacken/. Där har vi den så kallade Valsätraklippan (osäker på namnet, en klippa är det i alla fall), och ser man den IRL så påminner den starkt om klippan i Cederströms målning.

I tavlan är den sedd från norr så att säga, om man alltså som i exemplet ovan kommer från Uppsalahållet. Jag tycker det är snyggt av konstnären att ha lyckats foga in den (plus alla andra element i tavlan, ateljeavmålade statiser osv) i helheten, det är akademimåleri när det är som bäst!
@ Anders Nyman: Jag citerar ett tidigare inlägg av min hand, det kanske hjälper. Lurbo backe ligger alltså tämligen rakt söder om stan, ca 5 km (grov uppskattning). Googla "Lurbo Uppsala" så får du fram en karta.
För nästa gång jag har vägarna förbi, tänkte jag fara förbi där. :wink:

Användarvisningsbild
dahnielson
Medlem
Inlägg: 75
Blev medlem: 12 november 2008, 10:23
Ort: Linköping / Tranås
Kontakt:

Re: Karl XII:s likfärd

Inlägg av dahnielson » 28 mars 2009, 10:37

Ta gärna lite bilder om du har möjlighet.
Anders Dahnielson
http://sv.dahnielson.com

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11930
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Karl XII:s likfärd

Inlägg av Stefan Lundgren » 28 mars 2009, 17:35

dahnielson skrev:Ta gärna lite bilder om du har möjlighet.
Jag funderar på att göra det i morgon eftermiddag och sedan få jag se om jag publicera bilderna antingen på hemsidan eller på Skalman samt bådadera.

Lampros!!!

Om vi skall bestämma oss ett möte på parkeringen nedanför backen så kanske vi kan fotografera området ihop i morgon söndag, men jag kör natt så jag kommer nog att sova fram till tvåtiden. Vi kanske kan bestämma någon tidpunkt via PM-systemet!!!

Stefan

Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Re: Karl XII:s likfärd

Inlägg av lampros » 29 mars 2009, 10:24

Sorry Stefan, jag kommer inte att gå ut på söndag.,, och nu ser jag att det var Anders Nyman som skrev att han skulle dit, inte jag. Kolla ovan :)

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Re: Karl XII:s likfärd

Inlägg av Anders Nyman » 30 mars 2009, 19:09

När kom hela följet fram till Stockholm med Karl XII:s lik, Har lånat en liten bok som handlar lite om olika årtalsfakta i den svenska historien, å då nämns detta likfölje tillexempell när de stannade i Arboga, men det står inget om när de kom fram till Stockholm. :oops:

Ben
Medlem
Inlägg: 8761
Blev medlem: 20 juni 2002, 14:58
Ort: Sverige

Re: Karl XII:s likfärd

Inlägg av Ben » 30 mars 2009, 21:46

Man var framme vid Karlbergs slott den 27 januari 1719, ca 4-5 på eftermiddagen. Där stannade kungens lik sedan till begravningen den 26 februari. Alla detaljer ges i Brings uppsats i Karolinska förbundets årsbok 1918.

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Re: Karl XII:s likfärd

Inlägg av Anders Nyman » 2 april 2009, 18:55

Ben skrev:Man var framme vid Karlbergs slott den 27 januari 1719, ca 4-5 på eftermiddagen. Där stannade kungens lik sedan till begravningen den 26 februari. Alla detaljer ges i Brings uppsats i Karolinska förbundets årsbok 1918.
Är den detaljrik denna Brings uppsats som du nämner? Nyfiken på om den är lika detaljrik som en bok jag nyligen läst om Gustav III:s begravning i Riddarholms kyrkan. :wink:

Ben
Medlem
Inlägg: 8761
Blev medlem: 20 juni 2002, 14:58
Ort: Sverige

Re: Karl XII:s likfärd

Inlägg av Ben » 2 april 2009, 21:59

120 sidor.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11930
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Karl XII:s likfärd

Inlägg av Stefan Lundgren » 4 april 2009, 20:33

dahnielson skrev:Ta gärna lite bilder om du har möjlighet.
Nu har jag tagit två bilder på platsen och jag har inte lagt ut dem ännu.

Stefan

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Re: Karl XII:s likfärd

Inlägg av Anders Nyman » 9 april 2009, 20:47

Ben skrev:120 sidor.
Kan den finnas tillgänglig för en som kanske vill köpa ett exemplar. :wink:

Ben
Medlem
Inlägg: 8761
Blev medlem: 20 juni 2002, 14:58
Ort: Sverige

Re: Karl XII:s likfärd

Inlägg av Ben » 9 april 2009, 21:01

Ja, det kan den nog göra på www.antikvariat.net eller på Bokbörsen.

Användarvisningsbild
bissenses
Ny medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: 25 juli 2016, 19:12
Ort: Nykvarn

Re: Karl XII:s likfärd

Inlägg av bissenses » 25 juli 2016, 19:19

lampros skrev:Lurbo, så heter det ja! Lurbo bro, Lurbo backe osv (och fortsätter man uppför backen passeras Lurbo Ridklubb).

Jag är tämligen säker på att Cederström hade denna klippa som förebild, jag har det från min far. I det flacka Uppsala torde detta f ö vara den enda klippan på miltals omkrets, den enda lodräta bergsformationen. Jag bor själv i Eriksberg, visst är det en höjd men mycket till BERG är det inte :)

(Om någon Uppsalabo med gott om tid finge lust att fotografera klippan ifråga och lägga upp den här vore ju lyckan total.)
Jag kompleterar med en bild av Lurbo klippan som den såg ut 1936
Lurboklippan1936.jpg
Lurboklippan1936.jpg (24.56 KiB) Visad 2118 gånger
"Så har vårt svenska ur nu gått från XII till I"

Skriv svar