Fråga om Cubas huvudstad och självständighet

Skriv svar
apan_bengt
Medlem

Fråga om Cubas huvudstad och självständighet

Inlägg av apan_bengt » 7 augusti 2007, 13:22

Spelade sällskapsspelet När och Fjärran, Fick frågan " Under en kort tid var Santiago de Cuba, Cubas huvudstad. Var det under 1500-talet eller 1900-talet ? "

Jag sa såklart under 1900-talet (efter som Cuba blev självständigt då) fast jag hade fel det var under 1500-talet.
Det gjorde inte så mycket efter som jag vann ändå, Är dock lite nyfiken bara om man kan säga att ett land har en huvudstad när den är en koloni?

varjag
Saknad medlem †

Re: Fråga om Cubas huvudstad och självständighet

Inlägg av varjag » 7 augusti 2007, 15:37

apan_bengt skrev:Spelade sällskapsspelet När och Fjärran, Fick frågan " Under en kort tid var Santiago de Cuba, Cubas huvudstad. Var det under 1500-talet eller 1900-talet ? "

Jag sa såklart under 1900-talet (efter som Cuba blev självständigt då) fast jag hade fel det var under 1500-talet.
Det gjorde inte så mycket efter som jag vann ändå, Är dock lite nyfiken bara om man kan säga att ett land har en huvudstad när den är en koloni?
Ingen aning - men på Nyårsdagen 1959 - deklarerade Fidel Castro - i Santiago de Cuba revolutionens seger från Stadshuset i stan. Kanske var Santiago huvudstad innan han hann till Habana...
Annars har forumet en medlem som varit i Santiago de Cuba - där i forntiden en vacker flicka kostade $2 - men hennes mor bara $1 - och bägge tillsammans 'gick för $2.50'. En flaska vit Bacardi var dyrare - $4 - men i ekonomihyllan - fanns 'Metusalem-rom'...$1.50!
Det var svåra val...på den tiden :roll: , Varjag

apan_bengt
Medlem

Inlägg av apan_bengt » 15 augusti 2007, 09:56

Tack för svaret , men jag tror att du inte riktigt förstod frågan. Allstå frågan var hade Cuba en huvudstad under 1500-talet. Enligt mej nej det var en koloni under spaninen. Därför kunde det bara vara ett svar som var rätt 1900-talet. Men enligt speletså hade Cuba en huvudstad under 1500-talet och under en period var det Santiago de Cuba ( antar att det var Havanna som var huvudstad efter eller förre
Det sista utelämmnar jag .
/martin

Användarvisningsbild
Gerle
Medlem

Inlägg av Gerle » 15 augusti 2007, 14:07

Jag tror nog vännen Varjag förstod frågan men inte hade nåt riktigt svar. Jag uppskattade tillbakablicken Varjag, så du vet det!

Hursomhelst, olika källor säger olika men de flesta nämner Santiago de Cuba som nån form av huvudstad/administrativt centrum under 1500-taler, vissa säger ända till tidigt 1600-tal.

Stefan
Medlem

Inlägg av Stefan » 17 augusti 2007, 11:22

Guvernörens residensstad / administrativt centrum, kan väl likställas med huvudstad?

Såvida inte de ville skapa en slamkrypare...

Minns så väl den gången i Vi i femman, där barnens svar underkändes på frågan om vem Birger Jarl var. Barnen sa Statsminister...
Frågeställarna tänkte sig visst nåt i stil med "kungens främste ämbetsman"...

Användarvisningsbild
G:son
Medlem

Re: Fråga om Cubas huvudstad och självständighet

Inlägg av G:son » 17 augusti 2007, 11:35

varjag skrev: Annars har forumet en medlem som varit i Santiago de Cuba - där i forntiden en vacker flicka kostade $2 - men hennes mor bara $1 - och bägge tillsammans 'gick för $2.50'. En flaska vit Bacardi var dyrare - $4 - men i ekonomihyllan - fanns 'Metusalem-rom'...$1.50!
Det var svåra val...på den tiden :roll: , Varjag
Jag tror, att jag förstår. Du hade bara 2½ dollar, så det räckte bara till ekonomivarianten av "både och". 8O

Angående begreppet "huvudstad", så kan det nog användas för andra administrativa centra, än enbart självstandiga länders dito. Delstater, län, grevskap o.s.v. Även för kolonier, såvida de administreras lokalt. Men det är klart, att man oftast syftar just på självständiga länders huvudstäder med ordet.

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 17 augusti 2007, 12:37

För våra spansktalande medlemmar finns kanske svaret i denna länk; ganska utförligt om Santiago de Cuba's historia

http://www.santiago.cu/?detalle=historia

Varjag

Skriv svar