Ryska arméns situation under och före slaget vid Narva

Skriv svar
Askel
Ny medlem

Ryska arméns situation under och före slaget vid Narva

Inlägg av Askel » 22 februari 2007, 14:18

Jag har läst rätt mycket om slaget och då hittat mycket information om skicket på den svenska hären vid slaget, även under vilka omständigheter man tog sig dit. T. ex. hur hungrig, blöt, trött, frusen m.m. och även hur moralen var i den svenska hären.
dock hittar jag ingen information om hur läget var i fiendelägret, finns det någon som kan informera om detta eller tipsa om något inressant som man kan läsa om just detta?
Tack.

Ben
Medlem

Inlägg av Ben » 22 februari 2007, 15:31

Om du inte läst Margus Laidres "Segern vid Narva" så börja med den.

Användarvisningsbild
Kabel
Medlem

Inlägg av Kabel » 22 februari 2007, 16:27

kan tänka mig att det står en hel del i biografierna över Peter I, några jag vet:

I. E. Porfiriev: Peter I, Grundläggare av den ryska reguljära arméns och flottans krigskonst

Robert K. Massie: Peter den store, Hans liv och värld

Henri Troyat : Peter den store

Askel
Ny medlem

Inlägg av Askel » 22 februari 2007, 17:06

[quote=Ben]Om du inte läst Margus Laidres "Segern vid Narva" så börja med den.[/quote]
Den har jag läst, den var dock väldigt vag med detaljer på just den här punkten. Förövrigt var den mycket läsvärd.

[quote=Kabel]kan tänka mig att det står en hel del i biografierna över Peter I, några jag vet:

I. E. Porfiriev: Peter I, Grundläggare av den ryska reguljära arméns och flottans krigskonst

Henri Troyat : Peter den store[/quote]
Ok, tack, då får jag låna de böckerna imorgon.

En till fråga, i den svenska armén kommunicerade man med hjälp av musik under slaget, användes musik till samma ändamål i den ryska armén? Hade man överhuvudtaget musiker i den ryska armén?

Ben
Medlem

Inlägg av Ben » 22 februari 2007, 18:05

Kabel skrev:kan tänka mig att det står en hel del i biografierna över Peter I, några jag vet:

Henri Troyat : Peter den store
Porfiriev är rätt full av propaganda, men innehåller förvisso ett längre avsnitt om Narva. Troyat är mest strunt, enligt min mening. Bättre är Wittrams "Peter I", men alla läser ju inte tyska.

"Der Tagebuch des Generals von Hallart" är en av Laidres källor, så den borde ge en del.

Askel
Ny medlem

Inlägg av Askel » 23 februari 2007, 15:19

[quote=Ben]
Porfiriev är rätt full av propaganda, men innehåller förvisso ett längre avsnitt om Narva. Troyat är mest strunt, enligt min mening. Bättre är Wittrams "Peter I", men alla läser ju inte tyska.

"Der Tagebuch des Generals von Hallart" är en av Laidres källor, så den borde ge en del.
[/quote]
Ok, hur är det med Massies bok? Är den att rekommendera? Jag är tyvärr inte välbevandrad inom det tyska språket.

Användarvisningsbild
Kabel
Medlem

Inlägg av Kabel » 23 februari 2007, 15:40

Askel skrev:
Ben skrev: Porfiriev är rätt full av propaganda, men innehåller förvisso ett längre avsnitt om Narva. Troyat är mest strunt, enligt min mening. Bättre är Wittrams "Peter I", men alla läser ju inte tyska.

Ok, hur är det med Massies bok? Är den att rekommendera? Jag är tyvärr inte välbevandrad inom det tyska språket.
Det är en riktig bumling på 900 sidor. Boken innehåller ett 15 sidor långt stycke om narva. Jag har inte orkat läsa den så innehållet kan jag inte utala mig om.

Prfirievs bok går nog bra att läsa som en rysk syn på Stora nordiska kriget. Boken är dock skriven under Stalin tiden och därför kan innehålla en hel del knepiga grejor, som tex. citat av Marx/Engels osv.

Askel
Ny medlem

Inlägg av Askel » 25 februari 2007, 20:48

Nu har jag läst delar av samtliga rekommenderade böcker.
Jag tyckte att både Massies och Porfirievs böcker passade bra för sina syften, även om Porfiriev verkar vara ute och cykla ibland så tycker jag annars att den håller en bra nivå om man tar i hänseende var och när den skrevs. Däremot håller jag med om att Troyats bok inte var något att hänga i julgranen. Arteus skriver ju även att Porfiriev brukar kunna anses som tillförlitlig.
Nu har jag en till fråga: Finns det någon som har några bilder på pyhäjöggipasset som skulle kunna läggas ut på internet? Det vore högst intressant.
Ingen som kan svara på min tidigare fråga om musikerna i den ryska armén?
Tack!

Ben
Medlem

Inlägg av Ben » 25 februari 2007, 22:01

Platsen heter på estniska "Pühajõe". "Googla" på det namnet och det dyker upp en del bilder.

Askel
Ny medlem

Inlägg av Askel » 25 februari 2007, 23:07

Ok, tack, fast jag trodde ravinen var större än så, men bilderna är nog inte de bästa.

Användarvisningsbild
Kabel
Medlem

Inlägg av Kabel » 28 februari 2007, 20:46

finns det inga gamla kopparstick eller ritningar från drabbningen vid passet? upphovsrätten borde ha gått ut på dem issåfall, om du tänkt lägga ut dem på internet, om jag förstod dig rätt.

Om den ryska armén kom jag på när du kommenterade med Artéus att just hans bok Karolinsk och europeisk stridstaktik 1700-1712 och avsnittet ryska armén kan vara något?

Askel
Ny medlem

Inlägg av Askel » 28 februari 2007, 21:17

Kabel skrev:finns det inga gamla kopparstick eller ritningar från drabbningen vid passet? upphovsrätten borde ha gått ut på dem issåfall, om du tänkt lägga ut dem på internet, om jag förstod dig rätt.

Om den ryska armén kom jag på när du kommenterade med Artéus att just hans bok Karolinsk och europeisk stridstaktik 1700-1712 och avsnittet ryska armén kan vara något?
Jo, jag har läst Artéus bok, där stod det dock inget om Ryssarnas situation vid Narva. Men dock hittade jag matnyttig information i Massies och Porfirievs böcker.<br>
Om det var mig du menade så har jag inte hittat några kopparstick över Pyhöjåggi, men
dock hittade jag några mindre bilder när jag googlesökte. det enda jag fortfarande vill ha information om är hur stor roll musiker spelade en stor roll i den ryska armén.

Edit: Fixade till citeringarna
Senast redigerad av 1 Askel, redigerad totalt 3 gånger.

Användarvisningsbild
Kabel
Medlem

Inlägg av Kabel » 1 mars 2007, 11:47

Askel skrev: Edit: Varför fungerar inte mina citeringar?
du skriver endast
namn skrev: det behövs [-quote="namn"] men utan - ibörjan

Skriv svar