Konsekvenser av Stora nordiska kriget (1699 - 1721)?
Konsekvenser av Stora nordiska kriget (1699 - 1721)?
Hej,
Jag håller på att göra ett skolprojekt om Stora nordiska kriget och ska skriva vilka konsekvenser kriget medförde, dock vet jag inte så många och skulle behöva lite hjälp.
Någon som kan posta några konsekvernser av stora nordiska kriget?
Jag har läst något om Sverige fick börja betala tull i öresund...
Finns det något som syns även idag?
Jag håller på att göra ett skolprojekt om Stora nordiska kriget och ska skriva vilka konsekvenser kriget medförde, dock vet jag inte så många och skulle behöva lite hjälp.
Någon som kan posta några konsekvernser av stora nordiska kriget?
Jag har läst något om Sverige fick börja betala tull i öresund...
Finns det något som syns även idag?
-
Gutekrigaren
- Medlem
- Martin Lundvall
- Medlem
- Kontakt:
Ställer mig tvivlande till att Ne inte tar upp några som helst följder av kriget. Här är ett utdrag från wikipedia.
/MartinDe nya maktägande i Sverige sökte endast att få fred och fullföljde inte med vederbörlig energi och skicklighet de uppslag som getts i Karls sista tid. Sedan Englands kung lyckats dra över Preussen på sin sida, slöts freden i Stockholm med Hannover 9 november 1719, då Bremen-Verden avträddes mot 1 miljon riksdaler, och freden i Stockholm med Preussen 20 januari 1720, då Pommern söder om Peene samt Usedom och Wollin avträddes mot 2 miljoner riksdaler. Med England hade Sverige trätt i förbindelse för att av detta land, vars regering ur politisk och merkantil synpunkt hyste fruktan för tsarens makt, få hjälp mot Ryssland. Med Danmark slöts freden i Frederiksborg 3 juli 1720, varvid Sverige avstod från förbindelsen med Gottorp, som därefter definitivt miste sin del av Slesvig, avstod friheten från Öresundstullen och betalade 600 000 riksdaler. Förhoppningen att av England få effektiv hjälp mot Ryssland gick inte i uppfyllelse. De försök England gjorde att åstadkomma en stor europeisk sammanslutning mot Ryssland nådde inte till något resultat, särskilt då Preussen inte vågade gå för långt gentemot tsaren. Ryska härjningar på Sveriges kust framtvingade slutligen fullständigt eftergivande på svensk sida, och i freden i Nystad 30 augusti 1721 måste Sverige avträda Livland, Estland, Ingermanland och Viborgs län, men erhöll 2 miljoner riksdaler.
Kriget hade åstadkommit stor utmattning inte bara i Sverige, utan i hög grad även i Ryssland, Danmark och Polen. Dess följder i stort var bland annat den svenska östersjömaktens fall och bildandet av en rysk maktställning vid Östersjön; den preussiska maktens stadgande genom besittningen av Stettin med Odermynningen, Polens ytterligare försvagande genom att Ryssland i stället för Sverige lyckats göra sig till dess protektor; avslutandet av den gamla striden mellan Sverige och Danmark om Öresunds och Kattegatts stränder och uppgörandet av den därmed sammanhängande gottorpsk-slesvigska frågan.
- Niedzwiadek
- Medlem
Eller kanske snarare till våra dagar? Det är inte så att Putin och Rheinfeldt innehar samma maktposition idagKabel skrev:Ja de största konsekvenserna måsta nog vara att Sveriges tid som en stormakt tog upphörde, samt ryssland fick en betydligt större makt position. Rysland innehöll den (vad jag vet) ända fram till 1900-talet.
tänkte mest på att ryssland under början av 1900-talet och slutet av 1800-talet började bli ett rätt efterblivet land. Men efter andra världskriget tag ju man då (Sovjetunionen) allt större maktposition, och blev ju en "supermakt", som sitter kvar delvis idagNiedzwiadek skrev:Eller kanske snarare till våra dagar? Det är inte så att Putin och Rheinfeldt innehar samma maktposition idagKabel skrev:Ja de största konsekvenserna måsta nog vara att Sveriges tid som en stormakt tog upphörde, samt ryssland fick en betydligt större makt position. Rysland innehöll den (vad jag vet) ända fram till 1900-talet.
- Fredrik Andersson
- Medlem
Är ingen expert på perioden. Men enligt min erfarenhet handlar om att ta del av många källor för att sedan kunna dra egna slutsatser och se sammanhang. Men man kan ju göra det enkelt och kanske utgå från att helt enkelt jämföra en karta över riket 1658 och hur gränserna såg ut 1721? Vad hade hänt där emellan? Vilka blir konsekvenserna av att man t. ex förlorar kontrollen över viktiga flodmynningar i norra tyskland och i dagens Polen? Att Ryssland åter får access till Östersjön? Vilka blir de demografiska effekterna av nästan 100 års konstant krigande med alla som råkade komma i vägen? Vilka kulturella, politiska, sociala och ekonomiska effekter får de långa krigen kopplat till de svidande nederlagen?Kurre skrev:Hej,
Jag har redan gjort det och jag har läst från andra källor också, men det verkar som ingen nämner konsekvenserna och följderna av kriget.
Tja, lite så får man väl kanske börja tänka?