Guy Fawkes

Skriv svar
Aviyur
Provmedlem

Guy Fawkes

Inlägg av Aviyur » 6 november 2006, 17:55

Tjena, är ny till detta forumet. Är varken historiker eller så, jag är bara en snubbe som går på gymnasiet och är intresserad av historia. Tänkte ta lite om Guy Fawkes som jag intresserat mig specielt av. Trevligt forum måste jag också säga. Tveka inte att säga till om jag mistar mig, det händer ofta :P

Guy Fawkes

Inatt firas Guy Fawkes i England med fyrverki och festande. Det är faktiskt inte många som vet varför man firar överhuvudaget, inte ens i England. De flesta som inte bor i England vet inte vem han var överhuvudet taget. Detta tycker jag är intressant att veta, det är endå en ganska stor grej. Tänkte dela med mig lite av vad jag vet.

Guy Fawkes

Guy Fawkes 13 April i York och var också känd som Guido Fakes och var även en engelsk soldat. Han är mest känd för att ha föröskt att utföra krutkonspirationen("Gunpowder treason & Plot") den 5 November år 1605. Planen var ett försök att lönnmörda kung Jakob I av England (Jakob VI av Skottland) och medlemmar av båda Englands parlamentshus. För att göra detta skulle brittiska parlamentshuset sprängas vid en högtidlig öppningsession av 1605 års parlament. Fast ham upptäcktes innan nåt hann hända. Efter ett hårt förhör med torytyer så avrättades Fawkes för högföräderi mot den Engelska kronan.

Var inte ensam

Han var inte ensam om att tycka att det var något fel på Englands ledande politiker. Utan det var många som stod bakom honom, fast inte vågade säga något. Det sades att det Engelska parlamentet var korrupt och "Guy Fawkes var den ende som någonsin gått med i parlamentet med ärliga avsikter.

The Gunpowder Plot

Där han var ansvarig för själva utförandet på grund av sin militära bakgrund och erfarenheter av sprängämnen. Hans grupp försökte spränga parlamentshuset med misslyckades. Fawkes och de andra konspiratörerna lyckades hyra en källare under det brittiska överhuset. I mars 1605 hade de gömt ungefär 2,5 ton krut i källaren, i syfte att spränga det vid parlamentets öppnande. Flera av konspiratörerna var dock bekymrade för medkatoliker som skulle varit närvarande vid öppningen. En av konspiratörerna hade skrivit ett varningsbrev till Lord Monteagle, som fick det den 26 oktober. Konspiratörerna blev uppmärksamma på brevet nästföljande dag, men beslöt sig för att fortsätta med planen efter att Fawkes bekräftat att inget hade rörts i källaren.

Lord Monteagle hade dock blivit misstänksam och brevet skickades till statssekreterare Robert Cecil, som inititerade en genomsökning av valven under överhuset. Fawkes upptäcktes och greps vid en räd mot källaren tidigt på morgon den 5 november. Han torterades de efterföljande dagarna efter att man fått tillåtelse från kungen. Till slut avslöjade han namnen på sina medkonspiratörer (som antingen redan var döda eller kända av myndigheterna).31 januari togs Fawkes, Wintour och ett antal andra som blivit implicerade i konspirationen, till Old Palace Yard i Westminster där de hängdes och blev halshuggna.

Minnet av Guy Fawkes

Idag firas Guy Fawkes med fyverkerier och festande natten till den 5 Novemember varje år, men det finns idag många som anser att Guy Fakwkes bara var en mordlysten terrorist. Hursomhelst, minnet av Guy Fawkes kommer alltid att finnas kvar, på gott eller ont.

Som avslutning tänkte jag visa er den kända melodin, jag vill också rekomendera filmen V för Vendetta som förutom att den är väldigt bra speglar av Guy Fawkes på ett väldigt bra och inteligent sätt.

"Remember, remember, the 5th of November
Gunpowder Treason and plot ;
I know of no reason why the Gunpowder Treason
Should ever be forgot.

Guy Fawkes, Guy Fawkes,
'Twas his intent.
To blow up the King and the Parliament.
Three score barrels of powder below.
Poor old England to overthrow.
By God's providence he was catch'd,
With a dark lantern and burning match

Holloa boys, Holloa boys, let the bells ring
Holloa boys, Holloa boys, God save the King!

Hip hip Hoorah !
Hip hip Hoorah !

A penny loaf to feed ol'Pope,
A farthing cheese to choke him.
A pint of beer to rinse it down,
A faggot of sticks to burn him.
Burn him in a tub of tar,'
Burn him like a blazing star.
Burn his body from his head,
Then we'll say: ol'Pope is dead."

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem

Inlägg av Daniel L » 6 november 2006, 18:16

Hej och välkommen till forumet. Fawkes är en rätt intressant person. Jag tycker inte Vendetta speglar Fawkes på ett bra sätt, även om jag tyckte filmen var skaplig.

mvh/ Daniel

Användarvisningsbild
Antiscamp
Medlem

Inlägg av Antiscamp » 7 november 2006, 09:19

He he, Antiscamp känner du redan, Guy Fawkes. Och bra att du laddade upp artikeln även här. Hoppas du ska trivas lika bra här som jag har gjort. Och dela med dig flitigt av dina kunskaper i 1500-talets historia! Som jag sade, är det en tidsperiod och miljö som åtminstone jag har förbisett och inte känner så väl.

Åh. För övrigt kommer jag nu ihåg att även jag har sett den filmen. Kanske mysket av mina fördomar mot huvudpersonen ifråga kommer därifrån.

Cheers.

Användarvisningsbild
Torbjörn Holmgren
Medlem
Kontakt:

Re: Guy Fawkes

Inlägg av Torbjörn Holmgren » 23 januari 2009, 01:13

Inledningsartikel säger inte mycket mer än wikipedia, och det jag inte förstått är varför gjorde han det?
Vad var orsaken, enligt honom själv, att försöka terrorisera och mörda folk?
"Missnöje" med ledningen? Räcker knappast som förklaring tycker jag
många som anser att Guy Fakwkes bara var en mordlysten terrorist
Vad var han isåfall?

PS är ju V för vendetta en riktig höjdarfilm, men den handlar om idag och vad Alan Moore anser vara "fascism" i det moderna samhället (dvs allt) och har inte mer med Guy Fawkes att gör än vad Brad Pitt har att göra med Akilles i Illiaden

Davian
Medlem

Inlägg av Davian » 23 januari 2009, 06:36

Guy Fawkes försökte ju sig på en symbolisk handling. För att peka på någonting han tyckte var fel och borde göras någnting åt.

Vilket ju är temat i V för Vendetta med. Man kan säga att V och Guy Fawkes är densamma personen. De har ideal de lever och dör för, ideal som för sin tid, är rätt radikala men ändå helt försvarbara.

För att citera(parafrasera) filmen V för vendetta...

"Vem var han?"
"Han var jag. Han var Du. Han var oss alla"

Vartenda film som görs är ett uttryck för någonting, därav man hela tiden ivartenda bildruta använder sig av symboler som betyde rnågonting. Ser man inte den direkta kopplingen V och Guy Fawkes, trots att dem trycker den i ansiktet på en, så ska man nog läsa lite mer filmvetenskap. :)

För att även kommentera... Brad Pitt är lilka mycket Akilles som Akilles är Akilles i Illiaden. Vissa filmteoretiker har ju uttalat sig om att man kan se filmer som ett modernt inslag av Jungs arketyper.

Användarvisningsbild
Torbjörn Holmgren
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Torbjörn Holmgren » 23 januari 2009, 12:48

vad jag menar är naturligtvis att filmens Guy Fawkes och filmens inte har mer gemensamt än namnet.
Naturligtvis talar jag inte heller om det faktum att Homeros version av Akilles är på samma nivå som Pedersens Akilles; jag menar att kritisera de som inte verkar förstå att det finns en skillnad mellan ens egen favvobild av ett fenomen, Akilles eller Fawkes och den verklige personen. Lite skillnad är förstås att Fawkes är en person som vi är säkrare på har levt.
Vidare kritiserade jag i mitt exempel alltså det faktum att Pitts publikfriande version av Akilles inte har mycket gemensamt med Homeros original, som vi ju får kalla det.
Ditt Thomas DiLEva snack om "Du är jag, jag är du" gör knappast saker och ting klarare.

För att återgå till ämnet: vad gällde det? Symbolisk handling? Nja, jag läser just nu Dawkins och han nämner Fawkes i samma veva som religiösa fanatiker och deras illdåd i religionens namn. fanns det ett religiöst motiv hos Fawkes?

Davian
Medlem

Inlägg av Davian » 23 januari 2009, 14:31

Ja absolut har du rätt i det du skriver i första styckena :)

Ang. Religion. Fawkes var katolik, och slogs på kontinenten mot protestanter. Religionskrig var ju vardagsmat på 1600-talet. Däremot var inte Fawkes någon ideolog s.a.s, konspirationen var inte hans egna eller så. Utan det var en engelsk lirare vid namn Robert Catesby som var hjärnan bakom komplotten som syftade till att ha ihjäl Kungen och parlamentet. Dels för att Kungen etc var icke-katoliker, dels för att Katolicismen var förbjuden i England och till sist, för att de ville öppna väg för katolska läran igen. (Oklart hur)

Fawkes som sådan var soldat och expert på sprängämnen. Det var därför han fick uppdrag att tända luntan så krutet skulle explodera. Dock upptäcktes han och fick massa uppmärksamhet, som inte var hans :p Man kan nog sammanfatta Guy med att han var på fel plats vid fel tillfälle. En soldat som fick göra soldatgörat.

Det intressanta däremot tycker jag är att hans namn Guy, är det det som gett upphov till engelskans "guy = grabbar/killar/osv". Av någon anledning firar man Guy Fawkes day i England, men jag har inte fått fram huruvuda man firar det för att han gjorde nåt, eller för att han åkte fast. :)

Användarvisningsbild
Torbjörn Holmgren
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Torbjörn Holmgren » 24 januari 2009, 17:50

Enligt serien V för vendetta är det hans namn Guy som givit upphov till att ordet "guy" blivit synonymt med "kille"; idag är det även könsneutralt i pluralis, typ "Come on guys!" till en mixad grupp.
Firandet har jag inte riktigt kläm på; verkar vara en spontan uppkommen sak, en orsak till festlighet som tacksamt dök upp i höstmörkret. Skulle vi behöva här i Sverige också anser jag.
Finns det någon med engelska bekanta som kan sprida ljus över saken; min kommentar om spontan är bara spekulation.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 24 januari 2009, 20:31

Torbjörn Holmgren skrev:Enligt serien V för vendetta är det hans namn Guy som givit upphov till att ordet "guy" blivit synonymt med "kille"
Faktiskt: http://www.etymonline.com/index.php?term=guy

Användarvisningsbild
Aequítas
Ny medlem

Inlägg av Aequítas » 1 februari 2009, 23:01

Just det den där killen, såg en väldigt intressant dokumentär om det hela för något år sedan. Tänk vad framtiden kunde förändrats om inte det där brevet hade skrivits. Man blir ju lite rädd faktiskt!

Användarvisningsbild
Torbjörn Holmgren
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Torbjörn Holmgren » 2 februari 2009, 21:23

Skulle den verkligen det? Efter hundra år med Henrik och Elisabeth samt vinsten över armadan var nog anglikanska kyrkan ganska säker i sadeln.
Fråga är om inte rodret direkt skulle tagits över av liknande personer. Jag har intrycket av att om kuppen lyckats hade det inte blivit större skillnad än RAFs mord omvandlade Västtyskland. Jag tror inte det vore av samma dignitet som exv Stauffenbergkuppen. Eller?

Skriv svar