Jämtar vid Poltava?

Skriv svar
Användarvisningsbild
Old Blue Light
Medlem

Jämtar vid Poltava?

Inlägg av Old Blue Light » 14 maj 2006, 02:23

Jag vet inte om det är rätt plats att skriva det här på men det är bara att flytta isåfall

Nåja.. Min fråga lyder såhär.

Fanns det några jamtar månntro i Livregementet som var närvarande vid Poltava?
Jag har för mig att Jamtlands Regemente var stationerat i hemlandet vid den tiden.
Är lite intresserad med tanke på man är jamte själv.

Torbjörn Aronsson
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Torbjörn Aronsson » 14 maj 2006, 18:02

Jämtlands regemente var hemförlovat, men enskilda personer som tidigare ingått i regementet deltog i slaget vid Poltava. Någon vid Livregementet känner jag inte till, men Per Rosensköld, vilken började sin karriär vid Jämtlands regemente 1685 var under slaget vid Poltava kapten vid Upplands regemente. Vill man läsa mer om detta förekommer han i Peter Englunds Poltava: berättelsen om en armés undergång s. 147f. Bästa sättet att finna fler med en rimlig arbetsinsats är nog att slå i Adam Ludvig Lewenhaupts Karl XII:s officerare.

Användarvisningsbild
Old Blue Light
Medlem

Inlägg av Old Blue Light » 15 maj 2006, 08:26

Tack. Jag syftade iofs på meniga soldater. Men tack.
Hur är det med rullorna dock? står det vart enskild soldat var med eller bara vart han härstammade ifrån osv?

Torbjörn Aronsson
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Torbjörn Aronsson » 15 maj 2006, 10:48

I rullorna står i allmänhet inte var de olika soldaterna varit med om de inte blivit sårade vid detta tillfälle eller liknande. Det kan även stå i samband med att de tar avsked från tjänsten.

Ett tips när det gäller Jämtlands regemente är att fråga "Soldatregistret Jämtland" c/o Karl Göran Eriksson, Gröna gatan 10B, 754 36 Uppsala, alt. Box 277, 821 23 Bollnäs.

Skriv svar