Antal svenska karoliner?

Diskussioner kring händelser under renässansen, tidig modern tid och upplysningen.
muss
Ny medlem
Inlägg: 2
Blev medlem: 19 augusti 2002, 10:55
Ort: dswge

Antal svenska karoliner?

Inlägg av muss » 19 augusti 2002, 10:59

Har hört att Gustav II Adolfs armé bestod av endast 1/6 svenskar.
Har även hört att Karl XII:s karoliner bestod av fåtal svenskar. Några som vet hur många? Hittar ingen siffra på nätet.

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem
Inlägg: 1621
Blev medlem: 24 mars 2002, 15:33
Ort: Segeltorp

Inlägg av Leonidas » 19 augusti 2002, 17:09

Det beror ju på hur du definierar svenskar.

Användarvisningsbild
Dalmas
Medlem
Inlägg: 2236
Blev medlem: 10 april 2002, 11:25
Ort: Torde framgå

Inlägg av Dalmas » 19 augusti 2002, 18:05

Jfr med Gustaf II Adolf armé hade nog Karl XIIs armé fler rikssvenskar, finlandssvenskar, finnar och från provinserna.

Ben
Medlem
Inlägg: 8761
Blev medlem: 20 juni 2002, 14:58
Ort: Sverige

Inlägg av Ben » 21 augusti 2002, 09:53

Några siffror vågar jag mig inte på, men om du med svenskar menar personer födda inom det svenska riket, alltså inkluderande balter, tyskar från provinserna i norra Tyskland etc, är jag övertygad om Karl XII:s armé innehöll en betydligt större andel. Åtminstone i jämförelse med Gustav Adolfs armé som den såg ut 1632. I Karl XII:s armé fanns en del värvat folk, men grunden var landskapsregementena. Du kan ju t.ex. titta på Peter Englunds hemsida och den Ordre de Bataille för Poltava som finns där. Sedan beror det på om man menar Gustav Adolfs armé 1611 eller 1632, Karl XII:s 1700 eller 1718.

Fläsket
Medlem
Inlägg: 1007
Blev medlem: 23 april 2002, 01:42
Ort: Mjölby

Inlägg av Fläsket » 22 augusti 2002, 00:39

Jag har då och då fått höra att Karolinerna inte var hela svenska hären utan en särskild del som bestod av särsklit långa krigsbussar.

Ligger det någon sanning i detta?

Att monarker hade storväxta soldater i sina garden är ju inte unikt...

Friedrich Wilhelm II av Preussen hade sitt livgarde av (då och då tvångsrekryterade) knektar på minst 2 meter tillexempel.

Naopleon Bonapartes "Långa Garde" lite senare.

Användarvisningsbild
SuperPalle
Medlem
Inlägg: 1532
Blev medlem: 9 oktober 2002, 17:57
Ort: I19

Inlägg av SuperPalle » 12 oktober 2002, 23:33

i början av 1600talet så var främst armerna värvade och den bästa marknaden för folk som ville bli solddater var tyskland.
gustav adophs arme var nog ännu mindre svensk än en skätte del skulle jag tro men befället och strids metoderna var främst svenska.

karl XII här var mera svensk pga. karl XI indelnings system.
i början var vad jag vet 2/3 av armen svensk. men vid intåget i ryssland så var kanske hälften av armen svensk för då hade den växt pga. frivilliga och stort intresse som alltid följer segerrika armeer.

//palle

Användarvisningsbild
SuperPalle
Medlem
Inlägg: 1532
Blev medlem: 9 oktober 2002, 17:57
Ort: I19

Inlägg av SuperPalle » 12 oktober 2002, 23:36

Fläsket skrev:Jag har då och då fått höra att Karolinerna inte var hela svenska hären utan en särskild del som bestod av särsklit långa krigsbussar.

Ligger det någon sanning i detta?

Att monarker hade storväxta soldater i sina garden är ju inte unikt...

Friedrich Wilhelm II av Preussen hade sitt livgarde av (då och då tvångsrekryterade) knektar på minst 2 meter tillexempel.

Naopleon Bonapartes "Långa Garde" lite senare.

NEJ. karoliner är betäckningen på armen, sedan så hade dock karl XI och XII ca 250 beridna drabanter som utgjorde de bästa soldaterna (och deras livvakter) där en mening i drabanterna hade en vanlig kaptens grad. jag tror inte att det fanns några längdkrav dock.

//palle

Användarvisningsbild
robert nordin
Medlem
Inlägg: 184
Blev medlem: 20 maj 2002, 21:48
Ort: Stockholm

Inlägg av robert nordin » 13 oktober 2002, 09:29

super_palle skrev:

NEJ. karoliner är betäckningen på armen, sedan så hade dock karl XI och XII ca 250 beridna drabanter som utgjorde de bästa soldaterna (och deras livvakter) där en mening i drabanterna hade en vanlig kaptens grad. jag tror inte att det fanns några längdkrav dock.

//palle

Är det bara KXI och KXII soldater som har etiketten "karoliner" - ej KXG?

De drabanter (med bröstskydd, svart trekantig hatt, gula uniformer) som åtminstone förr kom instampande i samband med riksdagens öppnande ,är det KXI eller KXIIs? Var dessa drabanter var kavallerister eller dragoner?

catshaman
Medlem
Inlägg: 320
Blev medlem: 24 mars 2002, 19:08
Ort: på Dal
Kontakt:

Gustaf II Adolfs armé

Inlägg av catshaman » 13 oktober 2002, 10:59

Den forsta moderna armeórdnigen av 1632? bestod av 10 regementen á 1000 man och kallades väl svenska armén. Av dessa kom 3 regementen från Finland varav ett från Karelen dvs. Östfinland
.
Det var Sverige då ... sen är det en annan sak att det utskrevs extra folk under krigen plus att närapå hela regementen måste hemförlovas och ombildas. En stor del dog i "borgläger" av svält och umbäranden och ibland rymde en och annan hellre än att död i svält.
.
Under Karl XIIs ökenvandringar tillfångatogs många i Ryssland och i Tåget till Norge "dog de på fjället". Man kan knappast ange nån vidare exakt siffra för nån tid. Exempelvis här på Dal utskrevs fem gångar på 13 år i början av 30-åriga kriget 1476 man 1627 - 29 och det var mycket i ett landskap som räknade ca kanske högst 5000 vuxna män. I slutet av seklet 1676 - 84 utskrevs 824 man men då hade barnproduktionen accelerat.
.
Vid Karl XII:s tid fanns Indlerningsverket som på papperet innebar att var tionde man på landet var inskriven i rullorna. Men under hela tiden förekom frivilliga regementen i rytteriet.
ha det catshaman

Användarvisningsbild
SuperPalle
Medlem
Inlägg: 1532
Blev medlem: 9 oktober 2002, 17:57
Ort: I19

Inlägg av SuperPalle » 13 oktober 2002, 11:28

robert nordin skrev:
super_palle skrev:

NEJ. karoliner är betäckningen på armen, sedan så hade dock karl XI och XII ca 250 beridna drabanter som utgjorde de bästa soldaterna (och deras livvakter) där en mening i drabanterna hade en vanlig kaptens grad. jag tror inte att det fanns några längdkrav dock.

//palle

Är det bara KXI och KXII soldater som har etiketten "karoliner" - ej KXG?

De drabanter (med bröstskydd, svart trekantig hatt, gula uniformer) som åtminstone förr kom instampande i samband med riksdagens öppnande ,är det KXI eller KXIIs? Var dessa drabanter var kavallerister eller dragoner?
nej det är de inte.
karlarnas drabanter upplöstes efter karl XII men sattes återigen upp av karl XV tror jag. dessa är dock bara en flashig dekoration.
karl XI drabanter hade likadan uniform medan karl XII:s hade blå och väldigt guldutsmyckad uniform.

jag tror att de fungerade som kavalleri.

//palle

Användarvisningsbild
SuperPalle
Medlem
Inlägg: 1532
Blev medlem: 9 oktober 2002, 17:57
Ort: I19

Inlägg av SuperPalle » 13 oktober 2002, 11:30

neä jag säger karoliner så menar jag karl XI och XII:s indelta arme inte kxg:s som var mer lik det tretioåriga krigets.

den karolinska eran sträcker sig dock från karl X gustav till karl XII

//palle

Ben
Medlem
Inlägg: 8761
Blev medlem: 20 juni 2002, 14:58
Ort: Sverige

Inlägg av Ben » 17 oktober 2002, 19:13

1. Den ursprungliga betydelsen av karolin är kopplad till Karl XII.

2. De drabanter som deltog i riksdagens högtidliga öppnande var klädda som Karl XI:s. Den berömda drabantkåren från Karl XII:s tid var resultatet av en omorganisering som gjordes 1700. De var kavallerister och en elitstyrka av utvalda officerare hämtade från andra regementen. Kungen själv var kårens kapten och under honom stod en kaptenlöjtnant som hade generalmajors rang. Förste chef var Arvid Horn, senare ledande frihetstida politiker.

3. Karl XII:s drabantkår försvann med honom, men det fanns drabanter även under frihetstiden och den gustavianska tiden. Faktiskt ett stycke in på Karl Johans regeringstid också.

Användarvisningsbild
robert nordin
Medlem
Inlägg: 184
Blev medlem: 20 maj 2002, 21:48
Ort: Stockholm

Inlägg av robert nordin » 17 oktober 2002, 19:40

Ben skrev:1. Den ursprungliga betydelsen av karolin är kopplad till Karl XII.

2. De drabanter som deltog i riksdagens högtidliga öppnande var klädda som Karl XI:s. Den berömda drabantkåren från Karl XII:s tid var resultatet av en omorganisering som gjordes 1700. De var kavallerister och en elitstyrka av utvalda officerare hämtade från andra regementen. Kungen själv var kårens kapten och under honom stod en kaptenlöjtnant som hade generalmajors rang. Förste chef var Arvid Horn, senare ledande frihetstida politiker.
Har livgardesförbanden (favoritförbandet är kavalleriet till fots (sic)) sin vagga hos dessa drabanter?

Användarvisningsbild
SuperPalle
Medlem
Inlägg: 1532
Blev medlem: 9 oktober 2002, 17:57
Ort: I19

Inlägg av SuperPalle » 17 oktober 2002, 20:55

nej.

livardet stammar från gustav vasas (16 st tror jag) livvakt som han fikck när han blev dalarnas hövitsman (ledare).

//palle

Användarvisningsbild
Priest
Medlem
Inlägg: 20
Blev medlem: 16 oktober 2002, 05:17
Ort: lkpg

Inlägg av Priest » 18 oktober 2002, 03:11

Du har rätt med att GIIA soldater bestod endast av ett fåtal svensakar, Karolinerarmen bestod dock av majoriteten svenskar, Gustav XI som grundade karolinerarmen menade att Sverige skulle kunna försvara sig själva. Karolinerna var en försvarsarme (som dagens armè). Det var karl XI mening att grunda en så stark armè som möjligt att ingen vågade anfalla Sverige. Nu blev det ju som alla vet inget av Karl XI dröm om att hålla Sverige utanför alla krig. Karl XII som använde sig av karolinerarmen i krig följde inte samma konsept som på Gustav II Adolfs dagar då den förlorande sidans soldater oftast gick över på den segrandes sida. I Karl XII armè blev den besegrade sidans soldater oftast krigsfångar. eller skickades hem utan fanor och standarer. Visst fans det soldater som inte tillhörde det svenska riket. Men tillskilnad från GIIA tid så tillhörde de inte motståndardsidan, De flesta "ickesvenska" soldater kom från Skotland och Holstein men även en hel del från Frankrike. Majoriteten av karolinerna var dock som sagt svenskar, då inräknat hela det svenska riket.

Skriv svar