Lite material från de gamla skalman.nu sidorna.
I kronologin skriver jag om de "amerikanska" styrkorna som motståndare till britterna, dock bör man hålla i minnet att det var många amerikaner som stred med britterna, enligt vissa källor t.o.m. fler än som stred emot dem i den amerikanska militären.
1775
18/4 General Thomas Gage skickar 700 brittiska soldater till Concord för att förstöra kolonisternas vapenlager.
19/4 Strider mellan de brittiska soldaterna och milisen först i Lexington och senare i Concord.
20/4 Belägringen av Boston påbörjas av kolonisternas milis ledda av Ethan Allen och Benedict Arnold.
10/5 Fortet Ticonderoga i New York erövras av milisen.
Den andra Kontinentalkongressen möts i Philadelphia och beslutar av sätta upp en kontinentalarmén under ledning av George Washington.
29/5 Kontinentalkongressen uppmanar Canada att sluta sig till upproret.
12/6 Undantagstillstånd införs av britterna.
15/6 Kontinentalarmén grundas.
17/6 Slaget vid Bunker Hill vinns av britterna som lider svåra förluster.
5/7 Kontinentalkongressen uttalar att man strävar efter fred med Storbritannien, detta förkastas dock av Kung George III 23/8.
25/9 Amerikanska trupper invaderar Canada.
10/10 Wiliam Howe ersätter Thomas Gage som befälhavare över de brittiska styrkorna.
28/11 Kontinentalkongressen beslutar att man skall sätta upp en flotta under ledning av Esek Hopkins.
13/12 De amerikanska trupperna når Montreal.
23/12 Kung George III beordrar att de amerikanska kolonierna skall avstängas från all handel.
31/12 De amerikanska trupperna tvingas dra sig tillbaka från Canada.
1776
1/1 Brittiska fartyg angriper Norfolk, Virginia.
9/1 Thomas Paine publicerar sin bok Common Sense som propagerar för amerikansk självständighet.
Jan Storbritannien utlovas 20.000 trupper från ett olika tyska stater.
4/3 Amerikanska trupper erövrar Dorchester Heights varifrån de börjar beskjuta Boston.
17/3 Britterna utrymmer Boston.
6/4 Kontinentalkongressen beslutar att alla fartyg, utom brittiska, är välkomna att handla med kolonierna.
12/4 North Carolina ger, som första delstat, sina delegater i Kontinentalkongressen rätt att rösta för självständighet.
2/5 Frankrikes kung Ludvig XVI börjar stödja rebellerna med pengar (£40.000 lånas omedelbart ut), vapen och ammunition. Även Spanien utlovar stöd.
7/6 Richard Henry Lee en av Virginias delegater till Kontinentalkongressen lägger fram ett förslag om självständighet.
7/6 Amerikanska trupper besegras vid Three Rivers under reträtten från Canada.
24/6 Kontinentalkongressen uttalar att lojalisternas (dvs. de amerikaner som stödde britterna) tillgångar får konfiskeras.
27/6 Thomas Hicket hängs sedan han planerat överlämna George Washington till britterna.
28/6 Brittiska flottans angrepp mot Charleston slås tillbaka.
Ett utkast till självständighetsförklaring presenteras för Kontinentalkongressen.
Juli 30.000 brittiska soldater och en stor flotta anläder till New York under befäl av General William Howe & Amiral Lord Richard Howe.
2/7 Tolv av de tretton staterna (New York lägger ned sin röst) röstar för självständighet.
4/7 Självständighetsförklaringen godkänns formellt av Kontinentalkongressen och de Förendade Kolonierna grundas. Namnet ändras två månader senare till Förenta Staterna.
2/8 Självständighetsförklaringen skrivs under.
27/8 De amerikanska styrkorna besegras vid Long Island.
6/9 Världshistoriens första ubåtattack genomförs av Turtle mot HMS Eagle i New Yorks hamn. Attacken misslyckas och Turtle sänks senare av brittiska fartyg.
11/9 Fredskonferens hålls på Staten Island. Inget resultat uppnås då britterna kräver att självständighetsförklaringen skall dras tillbaka, något som förkastas av amerikanerna.
15/9 Britterna erövrar New York City or invaderas New Jersey.
16/9 De amerikanska styrkorna besegras vid Harlem Heights.
22/9 Nathan Hale grips för spioneri och avrättas. Hans sista ord lär ha varit: "Det enda jag ångrar är att jag endast har ett liv att ge för mitt land".
26/9 Thomas Jefferson, Benjamin Franklin & Silas Deane skickas till Europa för att söka militärt och finansiellt stöd.
11/10 Den amerikanska flottan besegras i grund av britterna på Lake Champlain.
28/10 De amerikanska styrkorna besegras vid White Plains.
16/11 Britterna erövrar Fort Washington.
18/11 Britterna erövrar Fort Lee.
6/12 Flottbasen i Newpost erövras av britterna.
12/12 Kongressen lämnar Philadelphia av rädsla för ett brittiskt angrepp och flyttar till Baltimore.
26/12 Amerikanerna besegrar britterna vid Trenton.
1777
3/1 Amerikanerna besegrar britterna vid Princeton.
12/3 Kongressen återvänder till Phiadelphia.
27/4 Amerikanerna besegrar britterna vid Ridgefield.
14/6 Kongressen beslutar att den amerikanska flaggan skall ha 13 stjärnor samt 13 vita & röda linjer.
17/6 En brittisk styrka ledd av General John Burgoyne invaderar USA från Canada.
2/7 Brittiska trupper erövrar Mt Defiance.
6/7 Britterna erövrar Fort Ticonderoga.
16/8 Britterna besgras vid Bennington.
11/9 Amerikanerna besegras vid Brandywine Creek och Kongressen lämnar återigen Philadelphia, denna gången för Lancaster.
26/9 Britterna ockuperar Philadelphia.
Kongressen flyttar till York.
4/10 Britterna erövrar Germantown.
7/10 Britterna besgras vid Saratoga.
17/10 General Burgoyne kapitulerar med 5.700 man till amerikanerna.
1778
6/2 Frankrike och USA bildar en allias.
16/3 En brittisk fredsdelegation åker till USA och erbjuder sig att acceptera alla krav utom självständighet, något som förkastas av USA.
23/4 Amerikanska fartyg anfaller Whitehaven.
8/5 General Henry Clinton ersätter William Howe som befälhavare över de brittiska styrkorna i de amerikanska kolonierna.
18/6 Britterna lämnar Philadelphia av rädsla för en fransk blockad.
27/6 Slaget vid Monmouth utkämpas utan att någon vinner.
2/7 Kongressen återvänder till Philadelphia.
10/7 Frankrike förklarar krig mot Storbritannien.
11/7 Den franska flottan anläder till USA.
8/8 Franska flottan och de amerikanska armén inleder en blockad av Newport.
29/12 Fransmän och amerikaner genomför ett anfall mot Newport med slås tillbaka.
29/12 Britterna erövrar Savannah.
1779
29/1 Britterna erövrar Augusta, Georgia.
12/4 Spanien lovar stöd till USA mot franskt hjälp att erövrar Gibraltar.
10/5 Britterna bränner ner Portsmouth och Norfolk.
21/6 Spanien förklarar krig mot Storbritannien.
10/7 Amerikanska flottan genomför ett misslyckat angrepp mot Castine, Maine.
29/8 Britterna besegras vid Elmira, New York.
28/10 Amerikanarna besegras vid Savannah.
1780
8/4 Britterna inleder angreppet mot Charlston.
6/5 Britterna erövrar Fort Moultrie vid Charlston.
12/5 Britterna erövrar Charlston och dess 5.400 soldater kapitulerar.
23/6 Britterna besegras vid Springfield, New Jersey.
11/7 6.000 franska soldater ledda av greve de Rochambeau anläder i Newport.
16/8 De amerikanska styrkorna besegras av britterna vid Camden, South Carolina.
18/8 De amerikanska styrkorna besegras av britterna vid Fishing Creek, South Carolina.
25/9 General Benedict Arnold deserterar till britterna sedan hans planer på förräderi avslöjats.
1781
3/1 Myteri utbryter bland de amerikanska trupperna i New Jersey.
17/1 Britterna besegras vid Cowpens, South Carolina.
20/1 Myteri utbryter bland de amerikanska trupperna i Pompton, New Jersey. Myteriet slås ned och ledarna hängs.
15/3 Britterna lider svåra försluter vid Guilford Courthouse, North Carolina.
30/8 De brittiska styrkorna i Yorktown inringas av brittiska och franska trupper.
5-8/8 Den franska flottan besegrar den brittiska utanför Yorktown.
28/9 Ytterligare amerikanska trupper anläder till Yorktown och staden belägras.
19/10 De brittiska trupperna i Yorktown kapitulerar.
1782
5/1 Britterna drar sig tillbaka från North Carolina.
27/2 Det brittiska parlamentet röstar emot fortsatt krig mot USA.
5/3 Det brittiska parlamentet ger kungen rätt att sluta fred med USA.
20/3 Den brittiske premiärministern, Lord North, avgår och ersätts av Lord Rockingham som påbörjar fredsförhandlingar.
4/4 Sir Guy Carleton blir ny befälhavare för de brittiska styrkorna i USA.
12/4 Fredsförhandlingar inleds i Paris.
19/4 Holland erkänner USA.
11/6 Britterna lämnar Savannah.
10/11 Den sista striden mellan brittiska och amerikanska förband utkämpas i South Carolina.
30/11 Ett preliminärt fredsfördrag skrivs under i Paris.
14/12 Britterna lämnar Charlston.
1783
20/1 Britterna skriver under ett preliminärt fredsfördrag med Frankrike och Spanien.
3/2 Spanien erkänner USA och följs snart av bland annat Sverige och Danmark.
4/2 Storbrittanien förklarar att striderna i USA är avslutade.
11/4 Kongressen förklarar att kriget är över.
26/4 7.000 lojalister (trogna mot Storbritannien) lämnar New York för Canada (totalt har 100.000 lojalister flytt USA).
3/9 Fredsfördraget skrivs under i Paris.
/Marcus
Kronologi över Amerikanska Frihetskriget
Re: Kronologi över Amerikanska Frihetskriget
Hej,
Bra sammanställning! Jag håller just på att skriva en hemsida om Amerikanska Revolutionen och Amerikanska Frihetskriget. Det vore nog en bra idé att ha med en tidslinje där också, men jag tror inte jag vågar mig på en så utförlig som du gjort.
Titta gärna in på min hemsida om du vill! Länken finns nedan.
http://www.amerikanskainbordeskriget.com/revindex.html
Bra sammanställning! Jag håller just på att skriva en hemsida om Amerikanska Revolutionen och Amerikanska Frihetskriget. Det vore nog en bra idé att ha med en tidslinje där också, men jag tror inte jag vågar mig på en så utförlig som du gjort.
Titta gärna in på min hemsida om du vill! Länken finns nedan.
http://www.amerikanskainbordeskriget.com/revindex.html