Jöran Nordberg

Diskussioner kring händelser under renässansen, tidig modern tid och upplysningen.
Skriv svar
Användarvisningsbild
johane
Medlem
Inlägg: 391
Blev medlem: 26 september 2004, 15:16
Ort: Helsingborg, Skåne

Jöran Nordberg

Inlägg av johane » 27 februari 2006, 17:59

Hej

Jag håller på att skriva en uppsats om Karl XII, och jag skulle behöva lite hjälp med info om hans hovpredikant och historie skrivare Jöran Nordberg. Det jag skulle behöva få klarhet över är varför han är så negativt inställd till Voltaires verk om Karl XII och varför hans bok censurerades av svenska riksdagen

Källor hade varit toppen, men era egna kunskaper är självklart uppskattade också

//johan E

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11956
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Jöran Nordberg

Inlägg av Stefan Lundgren » 27 februari 2006, 18:10

johane skrev:Hej

Jag håller på att skriva en uppsats om Karl XII, och jag skulle behöva lite hjälp med info om hans hovpredikant och historie skrivare Jöran Nordberg. Det jag skulle behöva få klarhet över är varför han är så negativt inställd till Voltaires verk om Karl XII och varför hans bok censurerades av svenska riksdagen

Källor hade varit toppen, men era egna kunskaper är självklart uppskattade också

//johan E
Jo, det finns nog ganska mycket om honom och själv känner jag faktiskt till denna man som var med i fälttåget i Ryssland och senare blev tillfångatagen.

Det finns ett arkiv om honom;
Titel JÖRAN NORDBERG
Referenskod SE/UUB/REA000135522
Omfång 1 Volymer

Datering 1600 – 1731 Tidsomfång

Villkor Nej
Arkivinstitution Uppsala universitetsbibliotek, Handskrifts- och musikavdelningen
Detaljer kring honom finns här.

http://xml.ra.se/nadsok/archive_index.a ... 915f&s=Siv

Där kanske det finns någonting som är användbart i din uppsats.
Från NE
Nordberg, Jöran, 1677–1744, präst och historieskrivare. N., som prästvigdes 1703, begav sig till Polen och utnämndes 1707 av Karl XII till hovpredikant. Han tillfångatogs vid Poltava 1709 och organiserade under fångenskapen själavården bland fångarna. Utlöst ur fångenskapen 1715 följde han på nytt kungen. År 1731 erhöll han tjänstledighet från sin kyrkoherdetjänst för att författa Konung Carl den XII:tes historia, som utkom i 2 band 1740, en krönikeartad framställning, som dock har stort värde, främst genom att N. använt nu förlorat material.
Passade på att medskicka det också.


Stefan

Ben
Medlem
Inlägg: 8761
Blev medlem: 20 juni 2002, 14:58
Ort: Sverige

Re: Jöran Nordberg

Inlägg av Ben » 27 februari 2006, 19:10

johane skrev:Hej

Jag håller på att skriva en uppsats om Karl XII, och jag skulle behöva lite hjälp med info om hans hovpredikant och historie skrivare Jöran Nordberg. Det jag skulle behöva få klarhet över är varför han är så negativt inställd till Voltaires verk om Karl XII och varför hans bok censurerades av svenska riksdagen

Källor hade varit toppen, men era egna kunskaper är självklart uppskattade också

//johan E
Om du är ute efter källor är föreslår jag att du börjar med "Svenskt biografiskt lexikon", band 27. Artikeln om Nordberg är lång och åtföljs av en omfattande bibliografi. Censur var bruklig och det var alltså inget konstigt med att den drabbade även Nordbergs verk.

Användarvisningsbild
johane
Medlem
Inlägg: 391
Blev medlem: 26 september 2004, 15:16
Ort: Helsingborg, Skåne

Inlägg av johane » 27 februari 2006, 20:26

när jag läser om Nordberg för jag bilden av att han var mycket objektiv, finns det någon känd Svensk författare från 1700-talet som värkligem överdrev om Karl XII?

Ben
Medlem
Inlägg: 8761
Blev medlem: 20 juni 2002, 14:58
Ort: Sverige

Inlägg av Ben » 28 februari 2006, 07:56

Jag tror inte att man ska uppfatta Nordbergs bok som en objektiv skildring av Karl XII:s liv, författaren beundrar uppenbart huvudpersonen. Det är snarast ett äreminne över Karl XII. Däremot lade Nordberg ner ett stort arbete på att samla in faktauppgifter från personer som hade deltagit i fälttågen, han studerade officiellt material och han läste en hel del av det som hade skrivits utomlands.

Användarvisningsbild
CRS
Medlem
Inlägg: 553
Blev medlem: 26 maj 2004, 18:19
Ort: Märsta
Kontakt:

Re: Jöran Nordberg

Inlägg av CRS » 2 mars 2006, 11:19

johane skrev:Hej

Jag håller på att skriva en uppsats om Karl XII, och jag skulle behöva lite hjälp med info om hans hovpredikant och historie skrivare Jöran Nordberg. Det jag skulle behöva få klarhet över är varför han är så negativt inställd till Voltaires verk om Karl XII och varför hans bok censurerades av svenska riksdagen

Källor hade varit toppen, men era egna kunskaper är självklart uppskattade också

//johan E
Du kan läsa min korta biografi om Nordberg på http://www.kungkarl.se och i referenslistan få bra tips om vidare läsning. :)

Skriv svar