Libanesisk prins i Norrland 1732?

Diskussioner kring händelser under renässansen, tidig modern tid och upplysningen.
Ben
Medlem
Inlägg: 8761
Blev medlem: 20 juni 2002, 14:58
Ort: Sverige

Re: Libanesisk prins i Norrland 1732?

Inlägg av Ben » 25 januari 2014, 12:09

Markus Holst skrev:kanske att man skall skilja på intresse och kunnande? a81 syftar väl mer på historiskt kunnande än historiskt intresse?
I så fall borde han nog inte ha skrivit:
Visst finns det en rad populärhistoriska tidningar, men samtidigt är de facto de historiska kunskaperna och historieintresset rekordlågt.

Ben
Medlem
Inlägg: 8761
Blev medlem: 20 juni 2002, 14:58
Ort: Sverige

Re: Libanesisk prins i Norrland 1732?

Inlägg av Ben » 25 januari 2014, 12:19

Sedan tror jag kanske att jämförelser mellan äldre människors historiekunskaper och skolungdoms historiekunskaper haltar en smula eftersom man då omöjligen kan skilja ut det som de äldre kommer ihåg från skolan och det som de lärt sig under resten av livet. Viss historiekunskap som äldre besitter kan nog dessutom vara ett resultat av ungdomens utantillläxor, men den som fortfarande minns alla verserna av Bereden väg för Herran behöver ju inte nödvändigtvis ha större religionskunskaper än den som aldrig har behövt lära sig dem utantill.

De undersökningar som har gjorts av historieintresset bland skolungdom visar väl f.ö. att det alls inte är så lågt, se t.ex. http://bada.hb.se/handle/2320/6132

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13570
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Libanesisk prins i Norrland 1732?

Inlägg av Markus Holst » 25 januari 2014, 13:15

Ben skrev:
Markus Holst skrev:kanske att man skall skilja på intresse och kunnande? a81 syftar väl mer på historiskt kunnande än historiskt intresse?
I så fall borde han nog inte ha skrivit:
Visst finns det en rad populärhistoriska tidningar, men samtidigt är de facto de historiska kunskaperna och historieintresset rekordlågt.
Jag står korrigerad.

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem
Inlägg: 6804
Blev medlem: 22 mars 2002, 21:27
Ort: Sverige

Re: Libanesisk prins i Norrland 1732?

Inlägg av Marcus » 25 januari 2014, 15:05

Markus Holst skrev:det hade du kunnat framföra på ett artigare sätt.
Jag instämmer helt (med andra ord instämmer jag som moderator) och därmed kan vi lämna det sidospåret i tråden.

/Marcus

Tomas C
Medlem
Inlägg: 128
Blev medlem: 15 april 2008, 09:12

Re: Libanesisk prins i Norrland 1732?

Inlägg av Tomas C » 14 mars 2014, 09:20

Hornsberg skrev:Vad är poängen med att posta bilder på gamla tyska texter utan att översätta? Max 5 % av vår befolkning talar flytande tyska, om ens det.
Jag hade stor glädje av texterna trots att jag inte talar flytande tyska. Tack, Ben, långt i efterskott! Jag tycker inte att man ska undanhålla information av anledningen att det kanske finns någon som inte kommer att begripa den. Då får vi ingen utveckling här i världen.

Skriv svar