Libanesisk prins i Norrland 1732?

Diskussioner kring händelser under renässansen, tidig modern tid och upplysningen.
Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3762
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Libanesisk prins i Norrland 1732?

Inlägg av a81 » 15 februari 2006, 19:23

http://genealogi.aland.net/discus/messa ... 1054496260 hittade jag intressant information om en libanesisk prins som ska ha varit i Norrland 1732. Tydligen har någon hittat detta i Västerbottens länsräkenskaper från 1732, där det står att Umeåborgaren Jonas Biström följt prins Josef från Libanon som tolk på dennes resa från Umeå till Härnösand. Jonas Biström hade 1723 återvänt till Umeå efter att ha varit tillfångatagen av ryssarna.

Är det någon som vet något om prins Josef? Längre ner på den webbsida som nämnts ovan, finns information om att maronitiska patriarker/emirer vid namn Josef funnits vid den här tiden. Kan denne prins Josef som besökte Norrland, vara en av dem? Eller kanske en bror till någon av dem? Kan prins Josef ha kommit för att kräva in pengar från svenska staten för Karl XII:s lån? Libanon var väl på något sätt underställt Turkiet.

/a81

Ben
Medlem
Inlägg: 8761
Blev medlem: 20 juni 2002, 14:58
Ort: Sverige

Inlägg av Ben » 19 februari 2006, 21:12

Om någon någonstans publicerar det dokument vari denne prins nämns skulle det bli något enklare att avgöra vad det hela handlar om.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Inlägg av Dûrion Annûndil » 20 februari 2006, 00:29

En och annan adelsman från kontinenten reste genom Norrland för att ta sig upp till Nordkap i Norge på den här tiden. Naturskådande (norrsken och världens ände) var populärt. Guiseppe Accerbi's resa 1798 finns tillexempel översatt på svenska. Så kanske kan det röra sig om något liknande? Fast 1732 låter lite väl tidigt för naturromantiken...

Mvh -Dan

Tomas C
Medlem
Inlägg: 128
Blev medlem: 15 april 2008, 09:12

Re: Libanesisk prins i Norrland 1732?

Inlägg av Tomas C » 21 september 2011, 13:24

Jag har stött på ovannämnde "prins" även i en dombok från Piteå häradsrätt 1732. Enligt denna reste någon som kallade sig "Prinsen av Libanon" med namnet Joseph Gabieth söderut längs Norrlandskusten. Enligt domboken hade han med sig någon sorts dokument där "åtskillige potentater" kunde intyga att han var fördriven från sitt land och därför i behov av kristelig hjälp, vilket innebar att han och hans sällskap fick skjutshästar, vägvisare och tolkar betalda av socknarna längs vägen. Det fick han även i Piteå.

Jag har också förbryllats av denna prins men aldrig hittat några uppgifter om honom genom att t.ex. googla. För några år sedan frågade jag historieprofessorn Dick Harrison om han kände till prinsen men även han blev svaret skyldig. Han hade ingen aning, men anade att han kanske kommit via Ryssland och i så fall i praktiken kan ha varit hemmahörande i vilket kristet land som helst i gränstrakterna mellan Ryssland och Iran eller Osmanska riket (Georgien, Moldavien, Armenien etc.) Att han drog till med Libanon kan ha berott på att Libanon var ett av få länder i Östern som var allmänt känt i Sverige (eftersom det är omnämnt i Bibeln). Han påpekade också att det fanns flera ökända lurendrejare på 1600- och 1700-talen, som hittade på just sådana historier. Det kan mycket väl ha rört sig om en sådan person också, menade Harrison. I så fall måste man säga att han lyckades väl med att dupera makthavarna i socknarna längs Norrlandskusten...

Nå, skulle vara roligt om någon har fler uppgifter eller kan komma på fler teorier om vem denne prins kan ha varit, var han kom ifrån och vart han tog vägen.

Den länk som nämns i första inlägget verkar inaktuell. Nu är det http://aforum.genealogi.se/discus/messa ... 1140026920 som gäller.

Ben
Medlem
Inlägg: 8761
Blev medlem: 20 juni 2002, 14:58
Ort: Sverige

Re: Libanesisk prins i Norrland 1732?

Inlägg av Ben » 21 september 2011, 16:47

I Historisk tidskrift 1904 (s. 75 ff) finns en kortare artikel om en person som 1734 vistades i Sverige och påstod sig vara den indiske fursten "Soltan Gjin Achmet". I artikeln nämns två andra långväga resenärer som vistades i Sverige vid samma tid: "Victorius Nessar, av de maronitiska furstarna i Syrien" och "Abu Genblat Nessar Abaisci, furste av Chesroen av berget Libanon i Syrien".

I Per Kalms nordamerikanska resa berättas om en viss "Schich Sidi", prins av Libanon som 1737 besökte Philadelphia.

Ben
Medlem
Inlägg: 8761
Blev medlem: 20 juni 2002, 14:58
Ort: Sverige

Re: Libanesisk prins i Norrland 1732?

Inlägg av Ben » 21 september 2011, 16:52

Se också http://centres.exeter.ac.uk/cmhs/ELMAP/ ... ?loc_id=68:
copy letters patent granting safe passage to Joseph Abaisci and John Hemmer, Syrian princes, 23 May 1730
Det bör väl vara denne "Joseph Abaisci", som tycks ha rest runt friskt i Europa (man hittar honom på de Brittiska öarna, i Ostfriesland och i Österrike).

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3762
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Libanesisk prins i Norrland 1732?

Inlägg av a81 » 21 september 2011, 21:16

Tomas C skrev:För några år sedan frågade jag historieprofessorn Dick Harrison om han kände till prinsen men även han blev svaret skyldig. Han hade ingen aning, men anade att han kanske kommit via Ryssland och i så fall i praktiken kan ha varit hemmahörande i vilket kristet land som helst i gränstrakterna mellan Ryssland och Iran eller Osmanska riket (Georgien, Moldavien, Armenien etc.) Att han drog till med Libanon kan ha berott på att Libanon var ett av få länder i Östern som var allmänt känt i Sverige (eftersom det är omnämnt i Bibeln). Han påpekade också att det fanns flera ökända lurendrejare på 1600- och 1700-talen, som hittade på just sådana historier. Det kan mycket väl ha rört sig om en sådan person också, menade Harrison. I så fall måste man säga att han lyckades väl med att dupera makthavarna i socknarna längs Norrlandskusten...
Tyvärr är väl detta standardsvaret bland moderna historiker när det gäller sådana här frågor.

Visst kan det ha varit en "lurendrejare", men jag skulle snarare gissa att personen verkligen var från Libanon, att han tillhörde eliten på något sätt där och att han blivit förvisad på något sätt. Sedan kan han säkert ha bättrat på sin titel eller så, men jag tror tyvärr att Dick Harrisons svar säger mer om vår tid(s historiker) än om den påstådde libanesiske prinsen.

Glöm inte heller att de få som var utbildade i Sverige (och resten av Europa) på 1700-talet ofta var oerhört bildade. På många sätt skulle jag gissa att en vanlig kyrkoherde i Norrbotten på 1700-talet kunde mer än välutbildade personer i dag. Kraven i skolan och på universitetet var hårdare, det fanns mindre att lära sig, de som utbildade sig var ett litet urval av ofta rätt smarta personer, etc. Jag tror inte att de skulle vara så mycket mer lättlurade än vi är i dag.
Senast redigerad av 2 a81, redigerad totalt 21 gång.

Ben
Medlem
Inlägg: 8761
Blev medlem: 20 juni 2002, 14:58
Ort: Sverige

Re: Libanesisk prins i Norrland 1732?

Inlägg av Ben » 21 september 2011, 21:21

Efter vad jag kan förstå var dessa kringsresande "Prinsar av berget Libanon" relativt vanliga i 1700-talets Europa.

Enligt den tyske resenären Carsten Niebuhr var de mestadels utfattiga ättlingar till en lokal härskare som låtit europeiska munkar uppföra ett kloster på berget. Dessa munkar ska sedan, av tacksamhet för detta, ha låtit sin välgörares ättlingar få rekommendationsbrev att visa upp i Europa.

Ben
Medlem
Inlägg: 8761
Blev medlem: 20 juni 2002, 14:58
Ort: Sverige

Re: Libanesisk prins i Norrland 1732?

Inlägg av Ben » 21 september 2011, 21:29

a81 skrev:
Visst kan det ha varit en "lurendrejare", men jag skulle snarare gissa att personen verkligen var från Libanon, att han tillhörde eliten på något sätt där och att han blivit förvisad på något sätt. Sedan kan han säkert ha bättrat på sin titel eller så, men jag tror tyvärr att Dick Harrisons svar säger mer om vår tid(s historiker) än om den påstådde libanesiske prinsen.

Glöm inte heller att de få som var utbildade i Sverige (och resten av Europa) på 1700-talet ofta var oerhört bildade. På många sätt skulle jag gissa att en vanlig kyrkoherde i Norrbotten på 1700-talet kunde mer än välutbildade personer i dag. Kraven i skolan och på universitetet var hårdare, det fanns mindre att lära sig, de som utbildade sig var ett litet urval av ofta rätt smarta personer, etc.
Nja, kunskapen om det "exotiska" var nog inte överdrivet stor. George Psalmanazar lyckades ganska länge slå i folk att han var från Formosa och det han berättade intygades rentav av en furst Lubomirski, som själv sade sig ha varit missionär i Kina. Denne Johan Albert Lubomirski reste i början av 1700-talet omkring i Europa och erbjöd sig att övergå från katolicismen till lämplig religion - förstås underförstått mot viss pekuniär ersättning. Han lyckades 1708 övertyga svenskarna om sin pålitlighet och blev vederbörligen omdöpt i svenska högkvarteret i Litauen. Därefter reste han till Sverige och gifte in sig i släkten Celsing.

I själva verket torde Lubomirski ha varit en ren bedragare, som med fräckhet och säkerligen ett visst mått av språkkunskaper lyckades sälja en fullkomlig rövarhistoria till Karl XII & dennes närmaste män. De varningar som kom från Nederländerna tycks inte ha gett något resultat.

Tomas C
Medlem
Inlägg: 128
Blev medlem: 15 april 2008, 09:12

Re: Libanesisk prins i Norrland 1732?

Inlägg av Tomas C » 23 september 2011, 21:24

Tack för intressanta inlägg! Jag märker dock att jag är rätt bortkommen när det gäller historia i den här delen av världen, även om den verkar ack så spännande. Kan någon förklara för mig vad för slags område denne prins skulle ha varit prins över? Och om det fanns flera prinsar i omlopp, handlade det om flera olika områden då? Världsliga eller kyrkliga? Om det fanns prinsar, fanns det då någon "kung"??

Letade litegrann på nätet efter nämnde Joseph Abaisci/Abaisti och hittade några berättelser från hans vistelse i England. Den säger väl något om bakgrunden till varför han var ute och flackade i Europa. Lägger in ett utdrag här för den som är intresserad:

“June 29, 1730. Whereas Joseph Abaisti and John Hemmer, two princes of Libanon, having produced an authentic memorial, setting forth, that they and their predecessors have been Christian Princes several years, and supported that part of the Turks country 700 years, and at their own proper costs and charges erected and built several churches, whereby several thousands of Turks were converted to the Christian faith, and defended the rights of the same, so that their churches became the only places of safety for all Christians who were persecuted by the Turks, which so much enraged the Turks, that the Bashaws of Damascus, Sydon, and Tripoly, came with their forces, and by surprise burnt and destroyed their churches and palaces, and cut down and destroyed all the trees and produce of their country, to the entire destruction and ruin of the said two princes, their families, and subjects, whereby they were obliged to ask relief from Christian countries:
And further setting forth, that they were no way able to re-build their laid churches and palaces, or able to relieve their Christian subjects, without the charitable relief of foreign Christians ..."

Ben
Medlem
Inlägg: 8761
Blev medlem: 20 juni 2002, 14:58
Ort: Sverige

Re: Libanesisk prins i Norrland 1732?

Inlägg av Ben » 24 september 2011, 13:27

Enligt vad jag kan förstå kom Carsten Niebuhr (1733-1815), som reste i trakten, fram till att dessa i Europa ofta uppdykande prinsar alls inte var vad de utgav sig för att vara, utan snarare medellösa individer som kommit på ett sätt att förtjäna sitt uppehälle. Ett slags bedragare, helt enkelt.

Ben
Medlem
Inlägg: 8761
Blev medlem: 20 juni 2002, 14:58
Ort: Sverige

Re: Libanesisk prins i Norrland 1732?

Inlägg av Ben » 24 september 2011, 14:31

Tomas C skrev:Tack för intressanta inlägg! Jag märker dock att jag är rätt bortkommen när det gäller historia i den här delen av världen, även om den verkar ack så spännande. Kan någon förklara för mig vad för slags område denne prins skulle ha varit prins över? Och om det fanns flera prinsar i omlopp, handlade det om flera olika områden då? Världsliga eller kyrkliga? Om det fanns prinsar, fanns det då någon "kung"??
Det bör ha rört sig om maroniter från "Keserwan", som numera tydligen är ett administrativt område nordost om Beirut. De som verkligen härskade över området tycks ha varit druser:

http://en.wikipedia.org/wiki/Druze

Ben
Medlem
Inlägg: 8761
Blev medlem: 20 juni 2002, 14:58
Ort: Sverige

Re: Libanesisk prins i Norrland 1732?

Inlägg av Ben » 24 september 2011, 15:26

Ur Niebuhrs Reisebeschreibung, bd 2 (1778)
Niebuhr1.jpg
Niebuhr2.jpg

Ben
Medlem
Inlägg: 8761
Blev medlem: 20 juni 2002, 14:58
Ort: Sverige

Re: Libanesisk prins i Norrland 1732?

Inlägg av Ben » 24 september 2011, 15:42

Denne Jonas Korte, som reste i området i slutet på 1730-talet:
Korte.jpg

Hornsberg
Ny medlem
Inlägg: 11
Blev medlem: 21 januari 2014, 18:04

Re: Libanesisk prins i Norrland 1732?

Inlägg av Hornsberg » 21 januari 2014, 18:08

Ben skrev:Denne Jonas Korte, som reste i området i slutet på 1730-talet:
Korte.jpg
Vad är poängen med att posta bilder på gamla tyska texter utan att översätta? Max 5 % av vår befolkning talar flytande tyska, om ens det.

Skriv svar