Dalregementet efter Poltava

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem

Dalregementet efter Poltava

Inlägg av Djinghis Khan » 16 oktober 2005, 22:43

Vilket blev ödet för dalregementet efter Poltava? En anfader till mig rapporteras "borta 1710", och jag gissar att det har ngt med Poltava + efterspel att göra. Eller var Dalregementet inblandat i andra strider 1709-1710?

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem

Inlägg av Kapten_Gars » 16 oktober 2005, 23:04

Dalregementet sattes upp på nytt i Sverige 1709-1710 och posterades vid Norska gränsen fram tills dessa att regementet skeppades över till Tyskland tillsammans med Stenbock.

zyx83
Medlem

Inlägg av zyx83 » 17 oktober 2005, 12:17

dalregementet fastnade väl vid skans 3 o led stora förluster...
frågan om det var spillrorna som gav sig med roos lite senare eller
om några kom tillbaka till trossen?!

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 17 oktober 2005, 13:56

Konstigt, jag tyckte att jag skrev lite grann om dalregementets historia. :D
Hos en underavdelning hos Sveriges släktforskarförbund så finns det dalarötter som jag använde lite grann när jag skrev följande tråd. Såvitt vad jag vet så kom inte så många hem, iallafall helskinnade.

viewtopic.php?t=20916&highlight=regemente

Stefan

Användarvisningsbild
Panzerschreck
Medlem

Inlägg av Panzerschreck » 17 oktober 2005, 18:05

Vad skulle klassas som Dalaregementets största bragd?

Mvh John.. Halvdalmasen :)

Användarvisningsbild
CRS
Medlem
Kontakt:

Inlägg av CRS » 21 oktober 2005, 14:13

Panzerschreck skrev:Vad skulle klassas som Dalaregementets största bragd?

Menar du under stora nordiska kriget eller i allmänhet?

Dalregementet var ju ett slags inofficiellt elitförband, typ gardet, och fick många svåra uppdrag som de inte sällan utförde på bästa sätt. Massakern vid Poltava hör väl till de mest tragiska. Vid Narva ska de ha utmärkt sig.

Användarvisningsbild
Panzerschreck
Medlem

Inlägg av Panzerschreck » 24 oktober 2005, 06:17

CRS skrev:
Panzerschreck skrev:Vad skulle klassas som Dalaregementets största bragd?

Menar du under stora nordiska kriget eller i allmänhet?

Dalregementet var ju ett slags inofficiellt elitförband, typ gardet, och fick många svåra uppdrag som de inte sällan utförde på bästa sätt. Massakern vid Poltava hör väl till de mest tragiska. Vid Narva ska de ha utmärkt sig.
I allmänhet tack :)

Användarvisningsbild
Covendor
Medlem

Inlägg av Covendor » 4 november 2005, 21:13

Nu är jag ingen expert på de gamla regementena, men dalregementet djingis nämner i orginalinlägget har väl inget med Dalarna att göra? Måste väl ha sitt ursprung från Dalsland (Dal)?

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem

Inlägg av Djinghis Khan » 4 november 2005, 23:07

Covendor skrev:Nu är jag ingen expert på de gamla regementena, men dalregementet djingis nämner i orginalinlägget har väl inget med Dalarna att göra? Måste väl ha sitt ursprung från Dalsland (Dal)?
Nej, vart har du hört det?

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem

Inlägg av Kapten_Gars » 5 november 2005, 07:02

Dalsland kallades på denna tiden Västgöta-Dal och hade sitt eget regemente, Västgöta-Dals.

Johan Matsson
Medlem

Inlägg av Johan Matsson » 5 november 2005, 15:22

Och dalregementet från Poltava syftar på Dalarna, helt säkert. Dalregementet lades ned helt för ca tio år sedan men heter likadant, finns skyltar. Hinderbanan är nu parkeringsplats. I byggnaderna ligger nu delar av Dalarnas högskola. Militärområdet ar delvis mer eller mindre avstängt. Oxa ligger i skogarna.

Användarvisningsbild
Örjan
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Örjan » 6 november 2005, 19:58

Jag har inte boken där jag läste detta tillgänglig, men jag har för mig att en bataljon av Dalregementet skickades till Reval 1710 och hamnade i rysk fångenskap när den fästningen kapitulerade. Denna händelse skulle dessutom ha föregåtts av ett myteri i Stockholmstrakten eftersom dalkarlarna inte ville åka till Baltikum. Konsekvenserna av myteriet var att ledarna avrättades och att enbart halva regementet skickades iväg. Jag tror det var i Dalregements regementshistoriska verk som detta stod men det var länge sedan jag läste det så uppgifterna är osäkra.

Användarvisningsbild
Örjan
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Örjan » 6 november 2005, 20:01

Kapten_Gars skrev:Dalsland kallades på denna tiden Västgöta-Dal och hade sitt eget regemente, Västgöta-Dals.
Dalsland hette Dalsland även vid denna tid. Regementet fick sitt namn pga av att hälften av manskapet roterades i Dalsland och den andra halvan i Västergötland.

Användarvisningsbild
Dalmas
Medlem

Inlägg av Dalmas » 6 november 2005, 21:17

hannberg skrev:Och dalregementet från Poltava syftar på Dalarna, helt säkert. Dalregementet lades ned helt för ca tio år sedan men heter likadant, finns skyltar. Hinderbanan är nu parkeringsplats. I byggnaderna ligger nu delar av Dalarnas högskola. Militärområdet ar delvis mer eller mindre avstängt. Oxa ligger i skogarna.
I13 är idag en framgångsrik företagsby + att Högskolan Dalarna huserar där.

När man kommer dit är den enda skillnaden på utsidan att det är lättare att ta sig igenom vakten och att det är bilar parkerade på området mellan kasernerna. Att gå in i kasernerna är en mycket intressant upplevelse. Trapphusen är precis som de alltid sett ut, men sedan när man kliver in i det som förut var logementskorridorerna hamnar man i toppmoderna kontorslandskap. Det är lite kluvet tycker jag.

Hv är det enda militära som finns kvar på regementet idag.

På stora fordonsuppställningsplatsen ska det bli ICA Maxi och McD.

På övningsområdena närmast stan ska det bli en golfbana.

Johan Matsson
Medlem

Inlägg av Johan Matsson » 6 november 2005, 22:25

Jag visste inte att det fanns någon verksamhet kvar men har stött på lite folk i skogarna som kör fordon med militära märken.

Sjukan är kultur samt media tror jag. Matsalen numera mediehus. Japp, det är lite kluven miljö på något sätt.

Jag har varit i och runt området en del och har lite svårt att vänja mig med den nya tystheten samt frånvaron av vilsekomna soldater.

Många saknar väl sina jobb
Senast redigerad av 1 Johan Matsson, redigerad totalt 6 gånger.

Skriv svar