Elizabeth - The Virgin Queen

Skriv svar
Användarvisningsbild
Hohenzollern
Medlem

Elizabeth - The Virgin Queen

Inlägg av Hohenzollern » 21 juli 2005, 22:55

Jag har precis sett Elizabeth, riktigt bra film som säkerligen är full med felaktigheter. Jag undrar dock över sluttexterna...

Där står det att när drottningen avled var England Europas rikaste och mäktigaste land. Detta är väl helt felaktigt? Såvitt jag vet härskade Spanien och var Europas obestridde stormakt iaf fram till tidigt 1600 tal. Dessutom steg väl inte England mot stormaktsstatus förrän på 1700 talet?

Ska den här tråden ligga i "historia i media och underhållning"?

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem

Inlägg av Kapten_Gars » 21 juli 2005, 23:55

Vart tråden skall ligga beror iegentligen vad du vill disuktera, om du främst vill tala om själva filmen så är "Historia i media och underhålling" rätt plats. Vill du mest diskutera det verkliga förhållandet under perioden som filmen berör så är nuvarande forum bästa platsen. Men i nuläget så ser jag som avdelningens värd inget behov av att flytta tråden.

Slutexten är fö mycket riktigt felaktig, England låg fortfarande en bra bit ner på listan över Europas mäktigaste länder även om landet hade en klar fördel av att slippa de krig som berört de flesta andra större makter.

Stefan
Medlem

Inlägg av Stefan » 22 juli 2005, 11:57

Sluttexten är felaktig, men inte helt felaktig. England utvecklades mycket under Elisabeths I tid och blev till en makt att räkna med - främst inom sjöfarten och sjökrigsföringen..

Det är ju så med eftermälen. Man skall inte fara med osanning, men det är fullt accepterat att bre på lite och fylla i konturerna så bilden blir tydligare... *ler*

Användarvisningsbild
Hohenzollern
Medlem

Inlägg av Hohenzollern » 22 juli 2005, 18:09

Frågan är ju varför Hollywood måste bre på så mycket, är inte historien spännande nog? Det här var ju ändå en omvälvande tid. Hollywood har ju tendenser till att underskatta folks underhållningsnivå.

wreezig
Medlem

Re: Elizabeth - The Virgin Queen

Inlägg av wreezig » 23 juli 2005, 23:15

Louis Davout skrev:Jag har precis sett Elizabeth, riktigt bra film som säkerligen är full med felaktigheter. Jag undrar dock över sluttexterna...

Där står det att när drottningen avled var England Europas rikaste och mäktigaste land. Detta är väl helt felaktigt? Såvitt jag vet härskade Spanien och var Europas obestridde stormakt iaf fram till tidigt 1600 tal. Dessutom steg väl inte England mot stormaktsstatus förrän på 1700 talet?
Spaniens kung Filip II lyckades slösa bort landets rikedomar på skrytbyggen och den katastrofalt misslyckade invasionen av England där den dyrbara spanska armadan gick under.
Det var t.o.m så illa att Spanien fick importera koppar från Sverige för att blanda ut guldet med i sina mynt.

Användarvisningsbild
Hohenzollern
Medlem

Inlägg av Hohenzollern » 24 juli 2005, 11:26

Faktum kvarstår väl ändock att Spanien var en betydelsefull stormakt i Europa ända fram tills 30 åriga kriget?

woodwyrm
Ny medlem

Inlägg av woodwyrm » 22 augusti 2005, 16:54

Mja, Spanien hade väl en ohyggligt hög inflation, ett hov vars korruption var vida omtalat samt ganska klantiga monarker?

Trots att de byggde ett stort kolonialt imperium var väl den spanska ekonomi(och statsfinanserna) ganska beroende av de tungt lastade galleonerna från "Nya Världen", plundrades dessa blev staten bankrutt?

Användarvisningsbild
SuperPalle
Medlem

Inlägg av SuperPalle » 30 augusti 2005, 02:31

Jo, Visserligen var det säkert så att Spanien var ett fuskbygge vid den här tiden, men det som väl egentligen är relevant är vad de andra staterna ansåg om landet. Ansågs det Spanska imperiet vara en kollos på lerfötter eller en verklig stormakt, kanske rent utav den största?

Skriv svar