Elizabeth - The Virgin Queen
- Hohenzollern
- Medlem
Elizabeth - The Virgin Queen
Jag har precis sett Elizabeth, riktigt bra film som säkerligen är full med felaktigheter. Jag undrar dock över sluttexterna...
Där står det att när drottningen avled var England Europas rikaste och mäktigaste land. Detta är väl helt felaktigt? Såvitt jag vet härskade Spanien och var Europas obestridde stormakt iaf fram till tidigt 1600 tal. Dessutom steg väl inte England mot stormaktsstatus förrän på 1700 talet?
Ska den här tråden ligga i "historia i media och underhållning"?
Där står det att när drottningen avled var England Europas rikaste och mäktigaste land. Detta är väl helt felaktigt? Såvitt jag vet härskade Spanien och var Europas obestridde stormakt iaf fram till tidigt 1600 tal. Dessutom steg väl inte England mot stormaktsstatus förrän på 1700 talet?
Ska den här tråden ligga i "historia i media och underhållning"?
- Kapten_Gars
- Medlem
Vart tråden skall ligga beror iegentligen vad du vill disuktera, om du främst vill tala om själva filmen så är "Historia i media och underhålling" rätt plats. Vill du mest diskutera det verkliga förhållandet under perioden som filmen berör så är nuvarande forum bästa platsen. Men i nuläget så ser jag som avdelningens värd inget behov av att flytta tråden.
Slutexten är fö mycket riktigt felaktig, England låg fortfarande en bra bit ner på listan över Europas mäktigaste länder även om landet hade en klar fördel av att slippa de krig som berört de flesta andra större makter.
Slutexten är fö mycket riktigt felaktig, England låg fortfarande en bra bit ner på listan över Europas mäktigaste länder även om landet hade en klar fördel av att slippa de krig som berört de flesta andra större makter.
Sluttexten är felaktig, men inte helt felaktig. England utvecklades mycket under Elisabeths I tid och blev till en makt att räkna med - främst inom sjöfarten och sjökrigsföringen..
Det är ju så med eftermälen. Man skall inte fara med osanning, men det är fullt accepterat att bre på lite och fylla i konturerna så bilden blir tydligare... *ler*
Det är ju så med eftermälen. Man skall inte fara med osanning, men det är fullt accepterat att bre på lite och fylla i konturerna så bilden blir tydligare... *ler*
- Hohenzollern
- Medlem
Re: Elizabeth - The Virgin Queen
Spaniens kung Filip II lyckades slösa bort landets rikedomar på skrytbyggen och den katastrofalt misslyckade invasionen av England där den dyrbara spanska armadan gick under.Louis Davout skrev:Jag har precis sett Elizabeth, riktigt bra film som säkerligen är full med felaktigheter. Jag undrar dock över sluttexterna...
Det var t.o.m så illa att Spanien fick importera koppar från Sverige för att blanda ut guldet med i sina mynt.
- Hohenzollern
- Medlem
Mja, Spanien hade väl en ohyggligt hög inflation, ett hov vars korruption var vida omtalat samt ganska klantiga monarker?
Trots att de byggde ett stort kolonialt imperium var väl den spanska ekonomi(och statsfinanserna) ganska beroende av de tungt lastade galleonerna från "Nya Världen", plundrades dessa blev staten bankrutt?
Trots att de byggde ett stort kolonialt imperium var väl den spanska ekonomi(och statsfinanserna) ganska beroende av de tungt lastade galleonerna från "Nya Världen", plundrades dessa blev staten bankrutt?
- SuperPalle
- Medlem